• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225512
+
-

5باور اشتباه

5باور اشتباه

مجید امتیازی-متخصص طب ایرانی

درباره حجامت چند نکته نادرست میان مردم رواج پیدا کرده و براساس آن تصور می‌کنند که می‌توانند به نتیجه مطلوب برای سلامتی دست پیدا کنند.

1. یکی از این باورهای نادرست این است که حجامت برای درمان بیماری کبدی مفید است، درحالی‌که این مطلب با واقعیت علمی تناسبی ندارد و حجامت غیر اصولی و تأیید پزشک متخصص می‌تواند عوارض جدی و خطرناک کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت بسیار داشته باشد.
2. باور اشتباه دیگر اینکه حجامت را می‌توان برای هر بیماری تجویز کرد که این نکته هم منطبق با واقعیت علمی نیست و تمام کسانی که می‌خواهند چنین اقدامی را انجام دهند باید نظر متخصص را در این زمینه بپرسند و سابقه پزشکی و هرگونه وضعیت سلامتی خودشان را با پزشک مطرح کنند.
3. بیماری‌های مزمن متعددی وجود دارد که افراد ممکن است به آنها مبتلا شوند، اینکه شاهد تبلیغاتی در فضای مجازی هستیم که برای دوری از این بیماری‌های حجامت صورت بگیرد، حقیقت ندارد و مراجعه به پزشک متخصص قبل از حجامت ضروری است.
4. در دوران پاندمی کرونا و به‌ویژه بعد از واکسیناسیون گسترده، این نکته اشتباه به مردم منتقل شد که حجامت برای واکسن‌زده‌ها مفید است. این گفته هیچ تأییدیه علمی ندارد و هیچ مقاله علمی هم در این‌باره نوشته نشده است. اینکه حجامت برای واکسن خوب است هیچ تطابقی با علم پزشکی ندارد.
5. باور اینکه حجامت را در هر جایی می‌توان انجام داد، اشتباه است. بیماران باید هنگام مراجعه برای انجام حجامت توجه کنند که مراکز ارائه‌دهنده این خدمت، مدارک و گواهی مورد تأیید وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی را داشته باشند. افراد فاقد این مجوز‌ها صلاحیت انجام حجامت برای بیماران را ندارند. به هر دلیلی اگر فرد مراجعه‌کننده در زمان حجامت به بیماری مبتلا شود یا آسیب ببیند، افراد فاقد مجوز در این زمینه پاسخگو نیستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید