• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22524
+
-

آمارهای دلگرم‌کننده از رشد تولید

آمارهای رسمی از رشد تولیدات صنعتی و کشاورزی و پتروشیمی ایران حکایت دارد تا آنجا که وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده از ابتدای شهریور پارسال تا اردیبهشت امسال 29میلیون و 976هزار تن فولاد خام و محصولات فولادی تولید شده است. خبر دیگر اینکه آمار تولید انواع خودرو تا پایان خرداد امسال، نشان از تولید ۳۳۶ هزار و ۶۹۹ دستگاه دارد که نسبت به‌مدت مشابه پارسال رشدی 9.4درصدی داشته است. از شرکت ملی پتروشیمی ایران هم خبر می‌رسد که در طول سال گذشته 12میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده است که این منابع ارزی مشکلات ارزی کشور را رفع می‌کند. افزون بر اینکه مرکز آمار ایران اعلام کرد: متوسط تولید گوشت قرمز١٠کیلو، شیر ١٢١، گوشت مرغ ٢٦ و تخم‌مرغ ١٢کیلو در سال برای هر فرد ایرانی بوده است. آمارها بیانگر آن است که میزان صادرات زنجیره فولاد کشور از ۹میلیون تن گذشته است و انتظار می‌رود امسال نیز رشد صادرات در این بخش تحقق یابد. ایران براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴، دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تن را هدفگذاری کرده که از این رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن صرف صادرات خواهد شد. پیش از شروع به‌کار دولت یازدهم، ایران پانزدهمین فولادساز جهان بود و اکنون به جایگاه سیزدهم ارتقا یافته است. جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت به ایرنا گفته است: ظرفیت تولید زنجیره فولاد کشور تا پیش از سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۲۰ میلیون تن بود و شرایط بسیار نامتوازنی داشت اما با مجموعه اقدام‌های انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ۲۰۰ میلیون تن در سال رسیده است.
 
نبض تولید خودروسازان

وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داده در خرداد امسال 244هزار دستگاه ون‌ در کشور تولید شده که نسبت به‌مدت مشابه پارسال 16.2درصد رشد داشته است. همچنین در این مدت تولید وانت در ایران 8.2درصد رشد کرده و به 14هزار و 80دستگاه رسیده است. افزون بر این، تولید مینی‌بوس و میدل‌باس کشور در خردادماه امسال نیز با افزایش ۱۳۱.۳درصدی همراه بود به‌نحوی که در این مدت ۴۸۸ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده است. در زمینه تولید کامیونت، کامیون و کشنده نیز در خردادماه امسال ۳‌هزار و ۸۴۸ دستگاه خودرو تولید شد که نسبت به خردادماه پارسال رشدی 27درصدی را نشان می‌دهد.

تولید پتروشیمی روی ریل رشد

رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی ایران هم در گفت‌وگو با خانه ملت، اعلام کرد: هم‌اکنون 55میلیون تن کالای پتروشیمی در کشور تولید می‌شود که 23میلیون تن از این محصولات صادر شده و مابقی به‌عنوان ماده اولیه واحدهای پایین‌دستی مصرف می‌شود که از طریق وزارت صنعت مدیریت می‌شود. به گفته او در طول سال گذشته 12میلیارد دلار محصولات پتروشیمی به خارج از کشور صادر شده است که این منابع ارزی مشکلات ارزی کشور را رفع می‌کند.



   وضع تولید محصولات کشاورزی

مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد: به‌طور متوسط در سال١٣٨٥، برای هر ایرانی ١٢کیلو گوشت قرمز، ١١٠کیلو شیر، ١٩کیلو گوشت مرغ و ١٠کیلو تخم‌مرغ تولید شده است که در سال ١٣٩٥ به ١٠کیلو گوشت قرمز، ١٢١ کیلو شیر، ٢٦کیلو گوشت مرغ و ١٢کیلو تخم‌مرغ در سال رسیده است. این آمار نشان می‌دهد در بازه زمانی 10ساله میزان تولید گوشت قرمز کشور در سال١٣٩٥ نسبت به ١٣٨٥، حدود یک درصد کاهش، میزان تولید شیر کشور در سال١٣٩٥ نسبت به سال١٣٨٥، ٢٥درصد افزایش، میزان تولید گوشت مرغ در سال١٣٩٥ نسبت به سال١٣٨٥، ٥٢درصد افزایش و میزان تولید تخم‌مرغ در سال١٣٩٥ نسبت به سال١٣٨٥، ٣٩ درصد افزایش یافته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید