• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225236
+
-

چطور وام ازدواج میلیاردی بگیریم

وام ازدواج مجردان دهه‌شصتی عشایر، روستایی یا ساکن در شهرهای زیر 20هزار نفر، 500میلیون تومان بیشتر از سایر زوج‌ها پرداخت می‌شود

گزارش
چطور وام ازدواج میلیاردی بگیریم

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

مجردان دهه‌شصتی در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20هزار نفر جمعیت، درصورت ازدواج می‌توانند از مجموع تسهیلات 1.1میلیارد تومانی که 500میلیون تومان از آن تشویقی و 600میلیون تومان وام ازدواج عادی آنهاست، بهره‌مند شوند. به‌گزارش همشهری، به‌لحاظ فرهنگی، ازدواج در جوامع کوچک نسبت به جوامع بزرگ و کلانشهرها دغدغه بزرگ‌تری است و جوانان نیز عمدتا در سنین پایین به خانه بخت می‌روند؛ مسئله‌ای که در جوامع بزرگ شهری به‌طور نسبی نمود کمتری دارد. با این حساب، پرداخت تسهیلات مالی بیشتر در جوامع روستایی می‌تواند مجردان بیشتری را به ازدواج تشویق کند و احتمالا همین مسئله باعث شده است که در اجرای طرح پرداخت وام تشویقی 500میلیون تومانی به مجردان دهه60، مناطق روستایی و شهرهای زیر 20هزار نفر مدنظر قرار بگیرند.

شروط دریافت وام تشویقی ازدواج چیست؟
متقاضیان وام تشویقی ازدواج دهه‌شصتی‌ها باید دارای تابعیت ایرانی بوده و عشایر، ساکن روستا یا شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت باشند. شرط دیگر دریافت این وام، مجردبودن زوجین است و این تسهیلات برای ازدواج مجدد پرداخت نخواهد شد. نکته دیگر اینکه تاریخ تولد افراد متقاضی باید در بازه دهه۶۰ قرار داشته باشد و متولد اول فروردین ۱۳۶۰ تا ۲۹اسفند ۱۳۶۹ باشند. شرط دیگر تاریخ عقد زوجین است که باید در بازه زمانی ۳۰خرداد۱۴۰۲ تا ۲۹اسفند۱۴۰۲ ثبت شده باشد. متقاضیان درصورت احراز این شرایط باید در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حساب باز کنند و بانک طبق اعتبارسنجی تا سقف مبالغ تعریف‌شده برای 3نوع وام تشویقی به آنها تسهیلات می‌پردازد.

اقساط وام تشویقی ازدواج چقدر است؟
 تسهیلات قرض‌الحسنه 200میلیون تومانی زوجین دهه‌60 برای خرید اقساطی جهیزیه به‌صورت کالا کارت با حداکثر مدت ۳۶‌ماه، و اقساط ماهانه آن تقریبا 6میلیون تومان است.
  2وام دیگر نیز اگر در همین مدت بازپرداخت شوند، اقساط زوجین برای تسهیلات ازدواج 100میلیون تومانی حدود 3میلیون تومان است.
  زوجین برای وام اشتغال‌زایی نیز باید حدود 6میلیون تومان اقساط پرداخت کنند.
  با این حساب یک زوج دهه‌شصتی عشایر، روستایی یا ساکن در شهرهای کوچک باید ماهانه 15میلیون تومان در ازای وام تشویقی 500میلیون تومانی قسط بدهند.
   البته به‌واسطه صرفه اقتصادی وام ازدواج 300میلیون تومانی، طبعا زوجین قبل از دریافت وام تشویقی، این وام را نیز دریافت کرده‌اند که اقساط ماهانه آن در طول دوره 10ساله حدود 5.5میلیون تومان است.
  براساس این حساب‌وکتاب، زوج دهه‌شصتی منظور این گزارش در ازای دریافت 1.1میلیارد تومان وام باید تا 3سال، ماهانه 20.5میلیون تومان قسط بدهند و بعدازآن نیز تا 7سال مکلف به پرداخت قسط وام اصلی ازدواجند که 2وام 300میلیونی بوده است.
   این اقساط گرچه بزرگ به‌نظر می‌رسد، در مقایسه با سود ماهانه 21 تا 27میلیون تومانی که بانک‌ها به سپرده 1.1میلیارد تومانی با نرخ سود سالانه 23 تا 30درصد می‌پردازند، رقم چشمگیری نیست.

چقدر وام پرداخت شده؟
انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، درباره آخرین وضعیت پرداخت وام تشویقی برای ازدواج مجردان دهه‌شصتی به ایسنا گفته است: تاکنون بیش از ۲۳۰۰زوج تقاضای دریافت این وام را داشته‌اند که ۱۲۰۰زوج واجد شرایط بوده‌اند و به بانک و معاونت روستایی معرفی شده‌اند. بنا به اظهارات خزعلی، از میان متقاضیان واجد شرایط تاکنون بیش از ۵۰۰زوج این وام را دریافت کرده‌اند و دیگران هم در حال طی‌کردن مراحل اداری‌اند.

500/000/000
تشویقی 500میلیون تومانی چیست؟

تسهیلات تشویقی ازدواج تا سقف 500میلیون تومان به متولدان دهه۶۰ ساکن در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت با کارمزد ۴درصد پرداخت می‌شود. این تسهیلات تشویقی که در کنار تسهیلات رسمی ازدواج پرداخت خواهد شد، مشتمل بر 3بخش است. بخش اول تا سقف 100میلیون تومان، تسهیلات برای ازدواج است. بخش دوم تا سقف ۲۰۰میلیون تومان (به‌صورت کارت خرید) برای خرید اقساطی جهیزیه پرداخت می‌شود و بخش سوم نیز تا سقف ۲۰۰میلیون تومان به‌عنوان وام اشتغال به زوجین اختصاص می‌یابد. به بیان دیگر، یک زوج دهه‌شصتی جدا از وام ازدواجی که طبق قانون بودجه می‌توانند از شبکه بانکی دریافت کنند، درمجموع قادر به دریافت 500میلیون تومان وام اضافی هستند که تحت عنوان تسهیلات تشویقی ازدواج دهه‌شصتی‌ها پرداخت می‌شود. در این میان وام انفرادی ازدواج نیز به هریک از زوجین معادل 300میلیون تومان با نرخ سود 4درصد و بازپرداخت 120ماهه پرداخت می‌شود و سقف وام قابل دریافت از سوی این بخش از جمعیت مجرد دهه‌شصتی به 1.1میلیارد تومان می‌رسد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید