• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 225124
+
-

حدود 63درصد ساخت لوازم خانگی تولید داخل است

دغدغه تولیدکننده
حدود 63درصد ساخت لوازم خانگی تولید داخل است

صنعت لوازم خانگی در ایران دیرپاست و عمری بیش از 80سال دارد. در تاریخچه این صنعت برندهایی مانند ارج، آزمایش و پارس به چشم می‌خورد. با وجود این سبقه، امروز صحبت آن است که لوازم خانگی ما به جای آنکه محصول تولید واقعی باشد فقط مونتاژکاری است. دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اما این برداشت را درست نمی‌داند و می‌گوید: بخشی از این صنعت، بخش قطعه‌سازی است و قطعه‌سازان قطعات لازم را برای تولیدکنندگان محصول نهایی تولید می‌کنند.
هرچند همچنان برخی قطعات ازجمله کمپرسور یخچال یا ورق استیل به‌دلیل عدم‌صرفه اقتصادی یا نبود تکنولوژی و یا دلایل دیگر در داخل تولید نمی‌شوند و وارداتی هستند اما همانطور که اشاره شد تولید این قطعات وظیفه تولیدکننده لوازم خانگی نیست و مقصر تولیدکننده محصول نهایی نیست ضمن آنکه باید تأکید کرد امروز قطعات زیادی در داخل کشور تولید می‌شوند، بنابراین نمی‌شود گفت که کالای ایرانی صرفا محصول مونتاژکاری است.
عباس هاشمی در پاسخ به اینکه چند درصد از لوازم خانگی ایرانی تولید داخل است؟ می‌گوید: این موضوع کالا به کالا فرق می‌کند؛ برای نمونه امروز یخچال فریزر نزدیک به 70درصد، لباسشویی 70درصد، وسایل گازسوز 100درصد و کولر آبی هم 100درصد تولید داخل هستند، اما در تلویزیون درصد عمق ساخت داخل پایین‌تر است که این مسئله در همه جای دنیا همین است. بر این اساس به‌طور میانگین می‌توان گفت حدود 63درصد لوازم خانگی محصول تولید داخل است و مابقی آن هم به بخش قطعه‌سازی مربوط می‌شود و تولیدکننده محصول نهایی در این موضوع مسئولیتی ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید