• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22488
+
-

جولان کم‌آبی در مزارع استان

فرماندار، کم‌آبی، بی‌برنامگی و تغییر کاربری را از مهم‌ترین موانع توسعه کشاورزی رشت و استان معرفی کرد

کشاورزی
جولان کم‌آبی در مزارع استان

زهرا حقیقی| رشت -خبرنگار:

 کمبود آب معضلی است که این روزها گریبان بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی را گرفته و به دغدغه شمار گسترده‌ای از کشاورزان گیلانی تبدیل شده است. کم‌آبی زندگی کشاورزان گیلانی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و در نتیجه سازمان‌ها و نهادهای زیادی برای جلوگیری از خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن به بدنه‌ اقتصاد کشور در تلاش هستند تا منابع آبی را مدیریت کنند. کمبود آب در کشاورزی و افزایش تقاضای کشاورزان برای تامین آب زراعی در این روزهای گرم و طاقت‌فرسا باعث شده تا مسئولان امر عزمی جدی برای حل این مشکل داشته و پیگیر مدیریت صحیح منابع آبی باشند. اکنون برنج‌زارهای گیلان، در حساس‌ترین نقطه رشد و خوشه‌دهی خود، نیازمند آب فراوان هستند، اما بحران آب همچنان پابرجاست. 


تاکید بر مدیریت آب زراعی

فرماندار رشت در خصوص وضعیت آب کشاورزی در رشت به همشهری گفت: در این شهرستان ظرفیت‌های خوبی در حوزه کشاورزی داریم که قابل مشاهده و اثبات است. همه تلاشمان بر این است تا با برنامه‌ریزی‌های مختلف کشاورزان را حمایت کنیم و یکی ازمهم‌ترین برنامه‌های ما، مدیریت آب زراعی بود.

«سیدمحمد احمدی» در باره دغدغه برخی از کشاورزان در مورد بحران کم آبی گفت: امیدوارم این سال زراعی را به خوبی پشت سر بگذاریم و کشاورزان هم بتوانند محصولاتشان را بدون هیچ دغدغه‌ای برداشت کنند. 
فرماندار با اشاره به اینکه شورای کشاورزی این شهرستان یکی از بخش‌های مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود، گفت: سرانه زمین زراعی در گیلان به طور میانگین 8/0 هکتار است و به دلیل مشقت و استرسی که از ابتدای فصل زراعی وجود دارد، جهاد کشاورزی باید برنامه‌ استراتژیک خود را در شورای کشاورزی مطرح کند.
احمدی عنوان کرد: در حال حاضر فصل کشت گذشته است، اما حتما در روزهای آتی شورای کشاورزی باید توسط جهاد کشاورزی برگزار شود و برنامه جهاد برای توسعه و رونق کشاورزی که از محورهای توسعه اقتصادی استان است، تشریح شود.


لزوم تشکیل شورای کشاورزی 

احمدی با بیان اینکه 27 درصد زمین‌های شالیکاری استان در رشت هستند، بیان کرد: همه در تلاشیم تا اجازه ندهیم زمین‌های زراعی ما تبدیل به ویلا یا کاربری‌های غیرکشاورزی شوند، اما باید برای توسعه کشاورزی در گیلان برنامه‌های منسجم و مدون داشته باشیم. 
فرماندار ادامه داد: در حال حاضر نمی‌دانیم برنامه‌های جهادکشاورزی برای کشت دوم به طور مشخص چیست، اما نظر من این است که بسیاری از موضوعات باید در کارگروه کشاورزی بررسی و بیان شود تا بتوانیم از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم. 

احمدی با بیان اینکه برخورد جزیره‌ای راه حل درستی نیست، تاکید کرد: یکی از تقاضاهای مهم من از جهاد کشاورزی این است که شورای کشاورزی رشت به صورت منسجم تشکیل شود. فرماندار با اشاره به دعوت از مدیران کل برخی دستگاه‌ها برای حضور در جلسات فرمانداری، حضور نیافتن آنها را غیرقابل قبول دانست و خواستار تعامل بیشتر مسئولان برای حل مشکلات رشت شد.  وی با بیان اینکه رشت مظلوم واقع شده است، ادامه داد: این مساله به توسعه و پیشرفت رشت لطمه وارد می‌کند.
احمدی با تاکید بر ضرورت برق‌رسانی به دستگاه‌های پمپاژ، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا کشاورزان در این زمینه کمترین دغدغه را داشته باشند.


رهاسازی آب سد سپیدرود 

 نماینده امور آب ناحیه مرکزی رشت در خصوص تامین منابع آبی در سال زراعی جاری گفت: باید پذیرفت که امروز کم‌آبی به یک چالش و دغدغه برای کشاورزان تبدیل شده است، اما تردیدی نیست که برای مقابله با آن باید مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در همه بخش‌ها و در ابعاد مختلف در اولویت قرار گیرد.
«حمیدرضا آذرنگ» با بیان اینکه برق‌رسانی به ایستگاه‌های پمپاژ به طور مستمر رصد می‌شود، افزود: تاکنون ۸۹۱ میلیون متر مکعب آب از سد سفیدرود رهاسازی شده که بخشی از آن هم به ناحیه مرکزی رشت رسیده است.
 وی به اقدامات انجام شده برای مدیریت آب در رشت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات مهم، لایروبی ۴۶۲ کیلومتر از انهار در رشت است.
وی بر لزوم تعامل بیشتر و ارتباط دو سویه دستگاه‌ها تاکید کرد و گفت: تعامل همه دستگاه‌های مرتبط در این زمینه موجب ارائه خدمات مطلوب‌تر به مردم شده و باعث می‌شود با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح منابع آب و همکاری کشاورزان سال زراعی را بدون مشکل سپری کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید