• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22486
+
-

چرخ لنگ صنعت کشاورزی در بوانات

به رغم تولیدات بسیار متنوع کشاورزی تاکنون سرمایه‌گذاری به حوزه انبارداری و فراوری محصولات وارد نشده است

کشاورزی
چرخ لنگ صنعت کشاورزی در بوانات

آذر خسروانیان|‌ شیراز - خبرنگار:

شهرستان بوانات که در شمال شرقی فارس قرار دارد به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است. کشاورزی، دامپروری، زنبورداری و پرورش طیور در این شهرستان رونق فراوانی دارد، اما علی رغم وجود انواع و اقسام محصولات باغی و زراعی، همچنین تولید قابل ملاحظه انواع چوب به واسطه مراتع غنی، متاسفانه هنوز کارخانه‌های صنایع تبدیلی، سردخانه و انبار در آن وجود ندارد. بوانات با دارابودن منابع چشمگیر و فراهم بودن ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مورد بی‌مهری قرار گرفته است و محصولات تولیدی این شهرستان به صورت فله‌ای و خام به استان‌های دیگر و شهرستان‌های مجاور انتقال داده می‌شود.


تولیدات کشاورزی

 مدیر جهاد کشاورزی بوانات در خصوص محصولات کشاورزی این شهرستان می‌گوید: محصولات تولیدی این شهرستان شامل محصولات باغی و زراعی است و علاوه بر محصولات کشاورزی از نظر محصولات دامی و زنبورداری نیز حائز اهمیت است.
«جمشید نوربخش» اضافه می‌کند: محصولات زراعی بوانات شامل گندم و جو و محصولات باغی آن شامل گردو، انگور، بادام و آلو است. وی با اشاره به اینکه سال گذشته‌۹۷ هزار تن محصول زراعی و باغی در این شهرستان تولید شده است، ادامه می‌دهد: عمده این محصولات انگور است که از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار بوده و متقاضیانی از استان‌های همجوار و کشورهای همسایه دارد.


روش کشت و آبیاری

مدیر جهاد کشاورزی بوانات به چگونگی کشت در این شهرستان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به ترویج استفاده از روش‌های نوین، کشت محصولات زراعی به صورت مکانیزه انجام می‌شود. همچنین در باغ‌های انگور، کشت داربستی در حال توسعه است.
نوربخش در خصوص منابع آبیاری محصولات کشاورزی می‌افزاید: منابع آب مورد استفاده عمدتاً آب‌های سطحی، قنات‌ها، چشمه‌سارها و رودخانه‌ها و بخشی از طریق استحصال آب از چاه‌ها است. وی ادامه می‌دهد: برای استفاده از تسهیلات نوین آبیاری باید سند از طرف مالک ارائه شود، اما به علت حاکم بودن نظام‌ها و ساختارهای اجتماعی بهره‌برداران مانند خرده مالکی و خرده‌دهقانی، همچنین پراکندگی زمین‌های زراعی و نداشتن سند، امکان استفاده از این تسهیلات برای کشاورزان مقدور نیست. نوربخش می‌افزاید: از طرفی پراکندگی و آرایش نامناسب کشت باعث شده است که استفاده از روش‌های نوین آبیاری با دشواری و به کندی انجام شود.  وی با بیان اینکه ترویج‌دهندگان کشاورزی با تلاش‌های خود توانسته‌اند روش‌های نوین آبیاری را رایج کنند، می‌گوید: این نوع آبیاری باعث بالا رفتن کمیت و کیفیت محصولات شده است و برای کشاورزان صرفه اقتصادی دارد، ضمن اینکه باعث صرفه‌جویی در منابع آب شهرستان نیز می‌شود.


ظرفیت انبارداری و صنایع تبدیلی

این مقام مسئول در خصوص ظرفیت انبارداری محصولات کشاورزی می‌گوید: علی رغم تولیدات بسیار متنوع محصولات کشاورزی متاسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری در این زمینه ورود نکرده است و فقط یک واحد سردخانه مربوط به تعاونی روستایی مزایجان با حجم محدود فعال است.
نوربخش می‌افزاید: بوانات دارای ظرفیت‌های مطلوبی برای سرمایه گذاری در زمینه انبارداری و احداث سردخانه‌های مجهز است که همکاری مسئولان، حمایت بخش خصوصی و ارائه تسهیلات را طلب می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: این صنایع ظرفیت احداث و گسترش را در بوانات دارند که در این راستا برای جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، خدمات و تسهیلات ویژه در نظر گرفته می‌شود.
نوربخش که اعتقاد دارد به مشوق‌هایی برای رقابت بیشتر سرمایه‌گذاران نیاز است، در خصوص صادرات محصولات کشاورزی بوانات می‌گوید: با توجه به شهرت کشمش، انگور، گردو و آلو، متقاضیان فراوانی در خارج از استان خواهان این محصولات هستند و این موضوع ظرفیت بسیار خوبی برای بوانات به شمار می‌رود. اما به علت موجود نبودن صنایع تبدیلی، این محصولات به استان‌های دیگر انتقال داده و بعد از بسته‌بندی و فراوری صادر می‌شوند.


تسهیلات برای کشاورزان 

مدیر جهاد کشاورزی بوانات از ۸۵ درصد کمک بلاعوض دولتی به کشاورزان در زمینه آبیاری تحت فشار، کشت‌های جایگزین و کم‌آب‌بر مانند کشت زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی خبر می‌دهد و می‌گوید: متقاضیانی که مایل به استفاده از آبیاری نوین و کشت جایگزین هستند ۸۵ درصد از هزینه‌ها را به صورت یارانه از دولت دریافت می‌کنند. نوربخش به وضعیت بیمه کشاورزان اشاره و اضافه می‌کند: ۱۰‌درصد از محصولات باغی و زراعی تحت پوشش بیمه است که علت استقبال کم از حمایت‌های بیمه‌ای، عملی نشدن تعهدات صندوق‌های بیمه بوده و از طرفی بالا بودن مبلغ بیمه نیز در این موضوع اثرگذار بوده است.


صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی

اسفند سال گذشته جلسه‌ای برای رونق بخش‌های مختلف کشاورزی، دامپروری، شیلات و صنایع با حضور معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان بوانات در فرمانداری این شهرستان برگزار شد. در این جلسه مصوب شد که صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با سرمایه گذاری ۴۹ درصدی دولت و ۵۱ درصدی بخش خصوصی با حداقل ۱۰ میلیارد ریال راه اندازی و مبلغ تخصیصی به شهرستان از محل یارانه کشمش به حساب صندوق مذکور وارد شود. امسال نیز جلسه دوم صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی با همکاری مدیرکل تعاون روستایی برگزار شد که طی آن کشاورزان توجیه شده‌اند تا سرمایه‌های خود را به صورت تجمیعی و یکپارچه در صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری کنند که در بخش‌های صنایع تبدیلی و توسعه صنعتی شهرستان مورد استفاده قرار گیرد. در این راستا حدود ۴۵۰۰ فرم رضایتنامه مبنی بر موافقت با سرمایه‌گذاری از بهره‌برداران انگورکار دریافت شده است و این روند تا دریافت نهایی رضایتنامه‌ها دنبال خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :