• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22485
+
-

جذب گردشگر از دنیای مجازی

می‌توان از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی در توسعه گردشگری آذربایجان شرقی بهره برد

فضای مجازی
جذب گردشگر از دنیای مجازی

موسی کاظم زاده| تبریز – خبرنگار:

مهم‌ترین ابزار ارتباطی که در حال حاضر به طور وسیع در جهان در دسترس جمعیت قرار دارد، شبکه‌های اجتماعی هستند. شبکه‌های اجتماعی با پیشرفت و توسعه در دهه‌های اخیر و به خصوص با توسعه اینترنت، تمام صنایع را متحول کرده‌اند. معرفی محصول و خدمات، فروش، پرداخت، نظرسنجی‌ها، پیشنهاد و شکایت‌ها در مورد یک کالا یا محصول همگی وابسته به حضور موفق یک برند در عرصه شبکه‌های اجتماعی است. اما آیا فعالان حوزه گردشگری استان با ظرفیت‌های بخش توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی آشنا هستند و به خوبی از مزایای این ارتباط مستقیم و اثرگذار استفاده می‌کنند؟


رسانه‌های جدید؛ ابزار توسعه گردشگری

یکی از روزنامه‌نگاران تبریزی می‌گوید: نباید از ظرفیت و قدرت رسانه‌های جدید مانند شبکه‌های اجتماعی غافل شد، اما به نظر می‌رسد در ایران کمتر از ظرفیت خوب این گونه شبکه‌ها برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و سایر توانمندی‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف بهره برده می‌شود. «مجید محسنی» می‌افزاید: در حال حاضر سریع‌ترین، ارزان‌ترین و بهترین وسیله برای معرفی جاذبه‌های کشور و هر ملتی، شبکه‌های اجتماعی پرکاربرد هستند و بر این اساس ضروری است مسئولان، دستگاه‌های ذی ربط و حتی خود شهروندان با برنامه‌ریزی، تبلیغات و استفاده درست از این شبکه‌ها در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته  باشند.


جای خالی مشاوره‌های مجازی در جذب گردشگر 

فعال تبریزی تورهای گردشگری کشورهای همسایه آذربایجان شرقی هم در این باره می‌گوید: هم اکنون کشورهای پیشرفته در توسعه توریسم با بهره‌مندی از برخی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها که مشاوره‌های آنلاین گردشگری ارائه می‌کنند، هزاران گردشگر را به مقاصد تعیین‌شده جذب و هدایت می‌کنند که این موضوع اهمیت راهبردی توسعه توریسم از طریق شبکه‌های اجتماعی در جهان را نشان می‌دهد.
«بهمن رضایی» می‌افزاید: بسیاری از گردشگران علاقه‌مندند قبل از سفر از طریق همین شبکه‌های اجتماعی به صورت مجازی سفری به محل مورد نظر داشته باشند و حال برای حفظ سهم خود در صنعت گردشگری باید با دانش روز فناوری و تغییرات بازار همراه شد.


سهم ناچیز ایران در صنعت توریسم جهان

«سیدسیامک موسوی» متخصص مدیریت گردشگری و بازاریابی در آذربایجان شرقی نیز در زمینه راهبردهای توسعه توریسم از طریق بازاریابی الکترونیکی در شبکه‌های اجتماعی داخلی و خارجی بر این باور است که  اکنون اکثر مردم تمایل دارند مقصد گردشگری و برنامه‌های سفر خود را براساس بررسی‌ها در رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها تعیین کنند. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سهم صنعت گردشگری ایران و به تبع آن آذربایجان شرقی از کل توریسم دنیا با وجود رشدی که هر سال دارد، بسیار ناچیز است، می‌گوید: این مساله با کمبود سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مرتبط است و بخش دیگر آن بعضا به علت تصویر مبهمی است که از ما در گوشه و کنار جهان ارائه می‌شود.
به عقیده این محقق، با بهره‌گیری از اینترنت به عنوان ابزاری کم‌هزینه که دسترسی متولیان و فعالان حوزه گردشگری و همچنین مشتریان بالقوه به آن آسان است و در کشورهای اروپایی و آمریکایی نقش ویژه‌ای دارد، می‌توان با یک بازاریابی مناسب در جذب گردشگر داخلی و خارجی موفق بود.
موسوی می‌افزاید: بر اساس آمار سایت جست‌وجوی گوگل بین مسافران، 64 درصد از افرادی که قبلا ویدئوهای مرتبط با یک مقصد گردشگری را تماشا کرده اند، در حال تماشای ویدئو‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های مختلف اجتماعی به فکر سفر به آن مقصد افتاده‌اند. همین موضوع ضرورت حضور و رقابت مقاصد گردشگری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را به وضوح بیان می‌کند. در مورد گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی که صاحبان مشاغل مرتبط با آن ارتباط مستقیم کمی با گردشگران دارند، ضرورت جذب توریسم به صورت غیرحضوری و الکترونیکی دوچندان می‌شود.


لزوم حمایت سازمان‌های دولتی از گردشگری مجازی 

کارشناس مدیریت جهانگردی دانشگاه تبریز با بیان اینکه متولیان امور گردشگری باید بدانند که چه نوع رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی و توسعه کسب و کارشان مناسب‌تر است، اظهار می‌کند: رسانه‌های اجتماعی طیف گسترده‌ای از امکانات را پوشش می‌دهند که باید حوزه‌های فعالیت در آن‌ها برای هر سازمان به طور اختصاصی تعریف شود.«صبا طاحونی» با تاکید بر اینکه سازمان‌های داخلی باید برای سازگاری با تکنولوژی‌های جدید و روند بازار روی تجربیات آنلاین تمرکز کنند، می‌افزاید: ابزار‌های متعدد و پرتاثیری برای جذب گردشگران خارجی وجود دارد که باید مراکز دولتی حتما از ظرفیت‌های آنها استفاده کنند.

این فعال حوزه جهانگردی بیان می‌کند: در همین ارتباط به اشتراک‌گذاری جاذبه‌ها و خدمات مقصد در برخی سایت‌های پخش‌کننده ویدئو و شبکه‌های مجازی دیگر جزو ضروریات بازاریابی الکترونیکی محسوب می‌شود، ولی در مورد گردشگران داخلی تولید محتوای بازاریابی در شبکه‌های مجازی نتایج بهتری خواهد داشت. وی می‌افزاید: از رسانه‌های اجتماعی باید به منظور هدایت افراد به وب‌سایت‌ها استفاده شود چرا که پیام‌ها، تصاویر و ویدئو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی به منظور بازاریابی برای خدمات سفر استفاده می‌شوند، باید آدرس وب‌سایت مورد نظر و اطلاعات اساسی ارتباط با ارائه‌دهنده خدمات را در خود داشته باشد. 
طاحونی تصریح می‌کند: برای حفظ سهم بازار در صنعت گردشگری باید با تغییرات بازار سازگار شد و خواسته‌های مشتریان و سطح دسترسی آن‌ها به وسایل ارتباط جمعی، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را در نظر گرفت.


اهمیت اطلاعات الکترونیکی 

بر اساس آمار جهانی، امروزه صنعت گردشگری تحت تاثیر پیشرفت‌های تکنولوژیکی نوین روند رو به رشد قابل توجهی را تجربه می‌کند. صنعت توریسم سریع‌ترین بخش در حال رشد دنیا به شمار می‌رود و برای توسعه این صنعت و جذب گردشگران داخلی و خارجی، افزایش اطلاعات مقاصد گردشگری در مورد بازار هدف و شناسایی ابزار یک ضرورت اساسی است. امروزه اکثر گردشگران داخلی و خارجی برای انتخاب مقاصد گردشگری، کسب اطلاعات الکترونیکی را به نوعی آسان‌ترین راه می‌دانند که همین فضای الکترونیکی باعث از بین رفتن فاصله میان عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری و مشتریانشان در سطح جهان می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید