• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224840
+
-

چه میان‌وعده‌‌‌ای به کودک‌مان بدهیم؟

چه میان‌وعده‌‌‌ای به کودک‌مان بدهیم؟

میان‌وعده‌ها غذا‌‌های مختصری هستند که بین 2وعده غذای اصلی به کودک داده می‌شوند. از آنجا که معده کودکان کوچک است، ولی نیازشان به انرژی زیاد است، باید حداقل در روز 2میان‌وعده مصرف کنند. این وعده غذایی اگرچه مهم است، اما هرگز نمی‌تواند جایگزین غذای اصلی شود؛ بنابراین در انتخاب نوع آنها باید دقت کرد.

از گروه‌های اصلی غذا غافل نمانید
  میان‌وعده‌ها را از هر 5گروه اصلی غذایی لبنیات، گروه نان و غلات، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ و مغزدانه‌ها، میوه‌ها و سبزی‌ها انتخاب کنید تا تنوع و تعادل در رژیم غذایی کودک ایجاد شود و بخشی از مواد مغذی مورد نیاز او نیز از طریق میان‌وعده تأمین شود.
  انتخاب خوراکی‌‌‌هایی مانند انواع خشکبار مثل برگه‌های هلو، آلو، توت خشک، کشمش، نخودچی، خرما و مغز‌‌هایی مانند پسته و بادام همراه با میوه‌ها بخشی از ویتامین‌ها و املاح معدنی موردنیاز کودک ازجمله آهن را تأمین می‌کند.
  اگر کودک در بین وعده غذای اصلی و میان‌وعده احساس تشنگی کرد به او آب بدهید؛ نه آبمیوه؛ زیرا کودکتان با مصرف آبمیوه‌ها احساس سیری می‌کند و دیگر غذای اصلی‌اش را نمی‌خورد.
چیپس و پفک ممنوع!
خوراکی‌‌‌هایی مانند شکلات، آب‌نبات، شیرینی، چیپس و انواع پفک حاوی مقدار زیادی مواد قندی، نمک و چربی هستند. از دادن تنقلات مضر به کودکتان جدا خودداری کنید؛ چون این خوراکی‌ها در کودکی و بزرگسالی عامل بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.
تنقلات شور شانس ابتلا به بیماری‌ها را در بزرگسالی افزایش می‌دهد.
مصرف غذا‌‌های چرب و سرخ‌شده باعث اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی می‌شود.
استفاده از نوشابه‌ها نیز علاوه بر اضافه وزن مانع جذب موادمغذی مانند کلسیم می‌شودکه برای رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها لازم اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید