• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 22 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224835
+
-

مطالعه چراغ راه پیشرفت

 یک توصیه‌ای که ما همیشه می‌کردیم، [یعنی] مسئله کتابخوانی و نهضت کتابخوانی خیلی در بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تأکید می‌کنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. (حالا من ان‌شا‌الله اگر فرصت شد عرض خواهم کرد) شما نهضت کتابخوانی باید راه ‌‌بیندازید، واقعا کتاب بخوانید، مطالعه کنید. 98/3/1بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان

 یکی از مشکلات ما تنبلی است. مسئله مطالعه و کتابخوانی مهم است. در جامعه ما بی‌اعتنایی به کتاب وجود دارد. گاهی آدم می‌بیند در تلویزیون از این و آن سؤال می‌کنند: آقا شما چند ساعت در شبانه‌روز مطالعه می‌کنید، یا چقدر وقت کتابخوانی دارید؟ یکی می‌گوید 5دقیقه، یکی می‌گوید نیم‌ساعت! انسان تعجب می‌کند. 1391/7/20 بیانات در دیدار معلمان و استادان دانشگاه‌های خراسان شمالی.

  ما باید جوانان را به کتابخوانی عادت دهیم، کودکان را به کتابخوانی عادت دهیم؛ که این تا آخر عمر همراهشان خواهد بود. کتابخوانی در سنین بنده - که البته بنده چندین برابر جوان‌ها کتاب می‌خوانم - غالبا تأثیرش به‌مراتب کمتر است از کتابخوانی در سنین جوان‌ها و شما عزیزانی که اینجا حضور دارید. 1391/7/20 بیانات در دیدار معلمان و استادان دانشگاه‌های خراسان‌شمالی.

 طلبه باید دستش از کتاب رها نشود؛ کتاب بخواند، همه جورش را بخواند. این ذخیره حافظه را که بی‌نهایت دارای ظرفیت است، هرچه می‌توانید، در دوره جوانی پرکنید. این منبع قیمتی ارزشمند را از اطلاعات ارزشمند، از آگاهی‌های مفید و لازم در زمینه‌های مختلفی که برای تبلیغ به آنها احتیاج دارید، هرچه می‌توانید، انباشته کنید. 1391/7/19بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی.

  باید پدرها و مادرها، بچه‌ها را از اول با کتاب محشور و مأنوس کنند. حتی بچه‌های کوچک باید با کتاب اُنس پیدا کنند. باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. اول کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند؛ بعد که این تأمین شد به زواید بپردازند. 1374/2/26مصاحبه در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب.
 افرادی که کار روزانه دارند مثلا کارمند اداری، کارگر، کاسب یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را ولو نیم‌ساعت برای کتاب‌خواندن بگذارند. چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! بنده شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه 10دقیقه‌ای خوانده‌ام. 1372/2/21بیانات در مصاحبه صداوسیما، در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی کتاب».

 کتاب، مقوله بسیار مهمی است. من البته به کارهای هنری و تصویری، تلویزیون یا سینما یا از این قبیل مقولات، خیلی اعتقاد دارم؛ اما کتاب، نقش و جایگاه مخصوصی دارد. جای کتاب را هیچ‌چیز پر نمی‌کند و باید کتاب را ترویج کرد. 1372/2/21بیانات در مصاحبه صداوسیما، در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی کتاب».

 من می‌بینم که متأسفانه کتاب در جامعه ما، آن مقدار که شأن این جامعه اقتضا می‌کند، رواج ندارد. سابقه فرهنگی و تاریخی ما خیلی زیاد است. جامعه ما اساسا جامعه‌ای پخته و بالغ شده است؛ یک جامعه ابتدایی و بدوی نیست. مردم ما باید بیش از این با کتاب آشنا باشند. 1374/26/2 مصاحبه در پایان بازدید از نمایشگاه کتاب.

  ببینند بیشترین کتابخانه‌ها در کدام شهر است؛ در کدام محله است؛ مربوط به کدام قشر از مردم است و آنها مورد تشویق قرار گیرند. یعنی هرآنچه مربوط به کتاب و کتابخانه و کتابخوانی و تولید کتاب است، مورد توجه و تشویق و تقدیر قرار گیرد. 1372/2/21بیانات در مصاحبه صدا و سیما، در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی کتاب».

کتابخوانی باید یک سیره و سنت رایج بین مردم ما بشود. کتاب بخوانند و به فرزندانشان هم یاد بدهند. خانم‌ها در خانه کتاب بخوانند و معلومات بیندوزند. البته در کنار این مسائل، باید به فکر باشیم و دغدغه نوع کتاب‌هایی که تولید می‌شود نیز در ما باشد. باید کتاب خوب تولید شود. 1372/2/21بیانات در مصاحبه صدا و سیما، در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی کتاب».

 

این خبر را به اشتراک بگذارید