• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 18 تیر 1397
کد مطلب : 22482
+
-

درآمدزایی با صادرات حصیر


غلامرضا شرفی| نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی:

حصیر خوزستان برای نخستین بار به کشورهای قطر و امارات متحده عربی صادر می‌شود. این اقدام گامی مهم در راه توسعه صنایع دستی است و خاستگاه صنایع دستی حصیربافی شهرهای جنوبی کشور است که در این مناطق امکان کشت و پرورش نخل خرما وجود دارد.ماده اولیه تولید حصیر، برگ یا سطح درخت نخل خرماست. این ظرفیت در حاشیه جنوبی و جنوب غرب کشور وجود دارد و سرمایه‌گذاری در این مناطق می‌تواند منجر به توسعه صنایع دستی در این مناطق و ایجاد ظرفیت برای صادرات محصولات حصیری شود.

تا پیش از صنعتی شدن حصیربافی بسیاری از مایحتاج زندگی مردم مانند نگهداری کالا و ساخت اتاقک‌ها، زیرانداز و حتی پوشاک از طریق حصیر تأمین می‌شد، و حصیر جایگاه ویژه‌ای در زندگی مناطق حاشیه جنوبی و جنوب غربی کشور داشت، اما با ورود به توسعه تولید این محصول، راه برای صادرات و صنعتی شدن این محصول هموار شد و تولید این صنایع دستی افزایش یافت.ساختار منسجم و منظمی برای حمایت از کالای حصیر در سازمان صنایع دستی و میراث فرهنگی شکل نگرفته و این محصول همچنان به صورت سنتی در حال تولید است و با وجود صادرات اخیر، تحول خاصی در تولید این صنایع دستی صورت نگرفته و با سرمایه‌گذاری فردی این محصول به سمت صادرات حرکت کرده است.
تولید گسترده این محصول موجب اشتغال‌زایی زیادی می‌شود که بدون هزینه اولیه تولید می‌شود. تولید این محصول در شرایط خاصی انجام می‌گیرد که نگهداری در محیط مرطوب این محصول، بسته‌بندی و رنگ‌بندی این کالا از جمله اقداماتی است که باید رسیدگی شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید