• دو شنبه 31 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 12 ذی القعده 1445
  • 2024 May 20
پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224684
+
-

دورهمی فرشته‌ها

برپایی جشن روز دختر با حضور رئیس جمهور و شهردار تهران در ورزشگاه آزادی

دورهمی فرشته‌ها

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

از ولادت حضرت معصومه(س) تا میلاد با سعادت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، دهه کرامت نامگذاری شده است. همزمان با دهه کرامت و ولادت فرزندان هفتمین امام شیعیان، شهر نیز آماده می‌شود تا نشاط و شادی را در روز میلاد این خواهر و برادر آسمانی برای شهروندان تهرانی فراهم کند. مدیریت شهری پایتخت به رسم چندسال اخیر، امسال نیز برنامه‌های ویژه‌ای طراحی کرده تا این مراسم به بهترین شکل ممکن اجرا شود.

دختران آرمانی در ورزشگاه 12هزارنفری آزادی
در گام اول، دیروز سالن ۱۲هزارنفری مجموعه ورزشی آزادی، میزبان دختران به مناسبت روز دختر بود. جشن بزرگ «دختران آرمانی» به مناسبت ولادت حضرت معصومه(س)، با حضور سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، علیرضا زاکانی شهردار تهران، زضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، علیرضا فخاری استاندار تهران، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور، امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مصطفی زیبایی‌نژاد مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران و جمعی از مسئولان و مدیران دولتی و شهری برگزار شد. در این مراسم؛ علیرضا زاکانی، شهردار تهران، دختران حاضر در ورزشگاه آزادی را آینده‌سازان ایران معرفی کرد و گفت: انشاءالله با تاسی به حضرت معصومه(س) و با پیروی از امام‌رضا(ع) که ایران عزیز مزین به‌وجود مبارک آنهاست، عاقبت به‌خیر شوید. همچنین رئیس‌جمهور در این مراسم ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این نشست با شکوه که برای گرامیداشت روز دختر برگزار شده بود، افزود: ما به‌وجود شما دختران افتخار می‌کنیم، شما دختران امروز و همسران، مادران و معلمان فردا هستید. شما صاحبان اندیشه فردا برای جامعه، آینده‌سازان کشور و سرمایه‌ای بزرگ برای خانواده، شهر، استان و کشور هستید و ما قدر شما دختران را می‌دانیم. سیدابراهیم رئیسی درباره جایگاه دختر و زن در جامعه، گفت: پیامبر‌اکرم(ص)، بزرگ‌ترین شخصیت عالم هستی در واقعه مباهله، دختر خود را به همراه خود داشت برای اینکه به جامعه جاهلیت آن زمان بگوید که دختر و پسر هردو نقش‌آفرین هستند. دختر و زن نیز مانند پسر و مرد می‌تواند نمونه و الگو برای جامعه بشری شود و خدا با وجود فاطمه(س) به پیامبر گفت که ما به تو کوثر دادیم. او اضافه کرد: ما نه نگاه ابزاری مغرب‌زمین به زن و دختر را قبول داریم و نه نگاهی که می‌خواهد زن را از جامعه جدا و او را منزوی کند، بلکه ما نگاه عمیق اسلام را قبول داریم و معتقدیم که زنان هم باید همسر، مادر و محور خانواده باشند و هم نقش‌آفرینی در عرصه اجتماع داشته باشند. رئیس‌جمهور با اشاره به افتخاراتی که زنان و دختران در عرصه‌های مختلف و در المپیادها و رقابت‌های ورزشی، فرهنگی، هنری، علمی، پژوهشی و تحقیقاتی برای کشور می‌آفرینند، عنوان کرد: باید در همه ایام سال قدر دختران را دانست، همچنان که ائمه معصوم، شهدا و امام راحل قدر دختران را می‌دانستند. پیشرفت کشور به‌دست شما دختران و جوانان کشور است و با همه وجود می‌گویم که همه شما را دوست دارم.

برنامه‌های مدیریت شهری برای دهه کرامت در یک نگاه
این برنامه تنها یکی از برنامه‌های طراحی‌شده برای دهه کرامت بود و به مناسبت این ایام مدیریت شهری برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیده که مسئول اجرایی ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها جزئیات آن را تشریح کرد.

استقبال 30هزار نفری از برنامه‌های سال1401
عباس حیدری، مسئول اجرایی ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها در این باره گفت: سال۱۴۰۱ پس از توهین صورت‌گرفته به ساحت مقدس امام‌رضا(ع) در جشنواره کن، موضوع برگزاری جشن دهه کرامت به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت. در آن سال پیش‌بینی ما حضور ۲ الی ۳هزار شهروند تهرانی در ویژه برنامه جشن میلاد امام‌رضا(ع) بود اما برخلاف تصور جمعیتی بیش از ۳۰هزار نفر از شهروندان در این رویداد شرکت کردند.
او با اشاره به اینکه سال گذشته برنامه‌ریزی بهتری برای برگزاری جشن امام‌رضایی‌ها داشتیم، ادامه داد: این رویداد در میدان خراسان تهران که یک محل نوستالژیک برای شهروندان است برگزار شد.

3کنش اجتماعی در جشن امام‌رضایی‌ها

حیدری با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ویژه شهرداری برای برگزاری جشن امام‌رضایی‌ها سال۱۴۰۳ گفت: امسال 3کنش اجتماعی ویژه با محوریت زائراولی‌ها، بیماران خاص و آزادسازی زندانیان در جشن امام‌رضایی‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بخش زائراولی‌ها 3گروه کودکان‌کار، زنان سرپرست‌خانوار و معتادان بهبود‌یافته در اولویت هستند به جز این 3دسته، سایر زائراولی‌های حرم امام‌رضا(ع) نیز متولی خاص خود را دارند.
مسئول اجرایی ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها افزود: پویش بعدی مرتبط با کودکان درگیر با بیماری‌های خاص است که در اجرایی‌شدن آن به پارامترهایی چون امیدآفرینی و ایجاد روحیه در بین بیماران توجه داریم. آزادسازی زندانیان نیز بخش سوم کنش اجتماعی ما در جشن امام‌رضایی‌هاست، در این پویش تلاش می‌کنیم با استفاده از جایگاه اجتماعی برخی از ریش‌سفیدان که دارای احترام بین مردم هستند رضایت شاکیان را اخذ کنیم و زمینه‌ساز آزادی زندانیان شویم. سازمان ورزش شهرداری تهران با برگزاری مراسم‌های آیینی گلریزان یکی از متولیان اصلی این پویش است.

شعار رویداد امام‌رضایی‌ها؛ ایران حرم است
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون شعار رویداد امام‌رضایی‌های سال۱۴۰۳ گفت: پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی شعار «ایران حرم است» برای رویداد برگزیده شد. بناست این شعار در تمامی تبلیغات شهری و تولیدات صداوسیما نیز درج شود. همچنین از این شعار در اکران‌ها و سرودهای جشن امام‌رضایی‌ها نیز استفاده می‌شود. علاوه بر این تولیدات متعددی با همکاری خانه طراحان با محوریت شعار «ایران حرم است» خواهیم داشت.

ساخت 4سرود با همکاری آستان قدس، شهرداری و سازمان اوج
حیدری در ادامه گفت: تجربه برگزاری جشن امام‌رضایی‌ها طی 2سال گذشته نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان همراهی خوبی با سرودهای اجراشده دارند؛ اگر کودک و نوجوان درگیر موضوعی شوند خانواده نیز خودبه‌خود وارد آن موضوع خواهد شد و در نهایت نیز جمعیت قابل توجهی به پویش اضافه می‌شود. به همین جهت امسال نیز ۳ الی‌۴سرود با همراهی آستان قدس رضوی، شهرداری تهران و سازمان اوج در حال ساخت است. مسئول اجرایی ویژه‌برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها همچنین بیان کرد: هویت بصری از ارکان اصلی هر پویش است. بر این اساس لوگو، پوستر، تیزر، موشن و ویدئوهای تبلیغاتی در دست طراحی است. علاوه بر این در تهران ۴‌ابرپرچم رضوی برافراشته و در ساختمان‌های بزرگ نیز پرچم‌های بزرگ رضوی نصب خواهد شد.

برگزاری مسابقات مختلف در نمایشگاه کتاب

او با اشاره به طراحی مسابقات مختلف در جشن امام‌رضایی‌ها، گفت: ایام دهه کرامت همزمان با هفته کتاب است به همین جهت در مصلای تهران برنامه زنده مسابقه و کتابخوانی با محوریت کتاب «مامان‌جون و زیارت» برای گروه سنی کودکان خواهیم داشت. مسابقات نقاشی نیز برای خردسالان ۶ تا ۸سال برگزار خواهد شد. این برنامه‌ها که همراه با اهدای جوایز به برگزیدگان خواهد بود، در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی پخش می‌شود.
حیدری ادامه داد: برای ارتباط‌گیری بهتر مردم، سایت‌ها و کانال‌های متعددی نیز طراحی شده است ازجمله سایت محبان‌الرضا(ع) در تهران با هدف ثبت‌نام مواکب و خادمین. ما در این طراحی‌ها تنها زیرساخت را فراهم می‌کنیم و اداره کار با خود مردم است.

طراحی برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی

مسئول اجرایی ویژه برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها در ادامه با تأکید بر اینکه برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی متعدد نیز در حال تولید است، بیان کرد: برخی از این برنامه‌ها با حمایت مجموعه فرهنگی شهرداری تهران و برخی دیگر با حمایت آستان مقدس حضرت معصومه(س) تولید می‌شود. در صداوسیما نیز برنامه توحیدخوانی با محوریت نخبگان و به همت آستان قدس پخش خواهد شد.
علاوه بر این برنامه ترکیبی میدان خراسان نیز در ایام دهه کرامت از شبکه یک و شبکه نسیم پخش می‌شود. او گفت: برنامه استودیوی «ام‌سی» هم داریم که پخش زنده است. وظیفه این برنامه تبلیغ برنامه‌های مختلف برای ایجاد تعامل بین مردم و برنامه‌های پیش‌بینی شده است.
حیدری در ادامه اضافه کرد: برنامه‌های متعددی توسط شهرداری، مناطق شهرداری و دستگاه‌های دیگر شهرداری در حال برگزاری است که ۳ الی ۴برنامه را به‌صورت هم‌افزا با جبهه انقلاب اجرا خواهیم کرد.

برنامه‌های ویژه در شهر قم
مسئول اجرایی ویژه برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها تأکید کرد: ویژه برنامه اول در تهران ویژه برنامه روز دختر بود که روز گذشته در استادیوم آزادی برگزار شد. این برنامه توسط شبکه امید و شبکه کودک پوشش داده شد. برنامه دیگری نیز در روز دختر و همان بازه برای عموم مردم برگزار خواهد شد.
او افزود: برنامه بعدی نیز برنامه‌های شهر قم است که روز جمعه، در روز ولادت که روز انتخابات است و همچنین روز شنبه پس‌از نماز مغرب و عشا، برگزار می‌شود. برنامه‌ای نیز ویژه دختران فعال کنشگر شهر تهران با حضور ۲هزار‌نفر برگزار خواهد شد.

برگزاری رویداد خانوادگی به مسافت 5کیلومتر
حیدری همچنین گفت: ویژه برنامه جشن بزرگ امام‌رضایی‌‌ها با درنظر گرفتن محدودیت‌های شهر تهران و همچنین برای همزمان‌نبودن با برنامه‌های مشهد ۲ الی ۳روز جلوتر در روز جمعه برگزار خواهد شد. این جشن یک رویداد بزرگ خانوادگی است که از میدان امام‌حسین(ع) تهران تا چهارراه تیر دوقلو به مسافت ۵کیلومتر برگزار می‌شود. در این جشن 3‌استیج همزمان با برنامه‌های ویژه برپا خواهد شد که به‌صورت جداگانه توسط شبکه‌های سراسری صداوسیما پوشش داده می‌شود.

برنامه نهایی در حرم امام‌رضا(ع)
مسئول اجرایی ویژه برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری جشن بزرگ امام‌رضایی‌ها در پایان گفت: برنامه نهایی نیز روز یکشنبه، سی‌ام اردیبهشت‌ماه در خیابان‌های حوالی حرم امام رضا(ع) برگزار خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید