• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224574
+
-

عملیات تک نفره برای نجات یک خانواده

«جاسم عبدالله‌‌زاده»‌شهروند اهل بندر«نخل ‌تقی» یک خانواده 5نفره را از غرق شدن نجات داد

گزارش
عملیات تک نفره برای نجات یک خانواده

سیده زهرا عباسی-روزنامه‌نگار

نامش «جاسم عبدالله‌‌زاده» است و اهل «نخل‌ تقی»‌؛ بندری در بوشهر که هم به بازار «ته‌لنجی‌»‌هایش مشهور است و هم آلودگی هوا که شرکت‌های نفت وگاز رقم زده‌اند. حالا هم بزرگ‌ترین پارک ساحلی ایران گردشگران زیادی را به این شهر کشانده. دریای نخل تقی، اما آن‌قدرها امن نیست و یکی از نگرانی‌های جاسم عبدالله‌زاده هم، شنای مسافران در آب‌های ناآرام بندر است؛ آب‌های ناآرامی که نوروز امسال یک خانواده 5نفره را در گردآب خود کشید، اما جاسم نجات‌شان داد.

دریای ناآرام نخل‌ تقی
جاسم  که حالا 50 ساله است، علاوه بر اینکه با لنج در کار تجارت فعالیت می‌کند 14-15سالی است که کنار ساحل، یک مجتمع تفریحی دارد و از سال قبل هم یک بوم‌گردی راه‌اندازی کرده. همین شغل هم او را نسبت به شنای مسافران در دریای ناآرام نخل‌ تقی حساس کرده است، به‌طوری‌که «عمران مرادپور طیبی» مدیر بنادر و دریانوردی عسلویه، از هشدار مداوم او درباره شنای مردم و اندیشیدن تدابیر می‌گوید؛ تدابیری اما از سوی مسئولان اندیشیده نشد تا اینکه حادثه بار دیگر رقم خورد.

به موقع رسیدم
جاسم روایت می‌کند که قصد داشته به نمازجمعه برود. آخرین جمعه تعطیلات نوروز بود، اما انگار کسی به او می‌گوید که به ساحل سرکشی کند. به محض رسیدن به ساحل با جمعیتی روبه‌رو می‌شود که کنار ساحل جمع شده‌اند و جیغ می‌کشند: «به موقع رسیدم. 2 حلقه نجات پشت ماشین داشتم. در عرض 2-3 دقیقه آنها را برداشتم و به آب زدم. یک خانواده 5نفری در گرداب گیر افتاده بودند. این گردآب‌ها خیلی خطرناک هستند و اگر به جای من یک غیربومی بود نمی‌توانست نجات‌شان دهد.»

باز هم اینجا بیایید
جاسم با 2حلقه نجات و یک طناب 20متری، اول 3نفر از خانواده را نجات می‌دهد و به ساحل می‌رساند و برای نجات 2نفر دیگر که یک کودک و پیرمرد بودند برمی‌گردد و در نهایت در یک عملیات نفس‌گیر 20دقیقه‌ای هر 5عضو خانواده را به سلامت به ساحل می‌رساند: «چون کمی شنا بلد بودند وقتی به ساحل رساندم‌شان حال‌شان خوب بود. کمی آب خورده بودند، اما خدا را شکر کار به بیمارستان نکشید. حالا هم باهاشان در تماس هستم و به‌شان گفته‌ام آن تجربه بد را کنار بگذارند و یک‌بار دیگر به اینجا بیایند و خوش‌ بگذرانند.»

‌شنا ممنوع‌
نخل ‌تقی ساحل امنی برای شنا نیست و تابلوی«شنا ممنوع» در جای‌ جای آن نصب شده. چند سالی هم هست که گردآب‌ها کار را سخت‌تر کرده که محلی‌ها می‌گویند احتمالا به‌خاطر موج‌شکن‌هایی است که در ساحل ایجاد شده. با این همه اما جاسم عبدالله‌زاده معتقد است مسافران اهمیت نمی‌دهند و ایجاد یک برج مراقبت، حضور نجات غریق یا گشت ساحلی هزینه چندانی ندارد، اما مسئولان همکاری نمی‌کنند: «شرکت‌های نفت و گاز فعال در عسلویه با وجود مسئولیت اجتماعی که دارند به این موضوع اهمیت نمی‌دهند. ساحل نخل تقی کلا 2 کیلومتر است و ساحلی که از آن استفاده می‌کنیم هم که فقط 800متر است.»

مکث
یک وظیفه انسانی


10اردیبهشت، روز خلیج‌فارس بود که مدیر بنادر و دریانوردی عسلویه از جاسم عبدالله‌زاده تقدیر کرد.  عمران مرادپور طیبی در گفت‌وگو با همشهری البته تأکید می‌کند که وظیفه سازمان بنادر نجات جان دریانوردان و شناورهایی است که در حالت اضطرار قرار می‌گیرند، اما به حکم وظیفه انسانی به افراد در ساحل هم کمک می‌کند: «جاسم عبدالله‌زاده یکی از نیروهای محلی است که در این زمینه به ما
کمک می‌کند.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید