• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224572
+
-

سکانس دردسرساز «افعی تهران»

سکانسی از سریال «افعی تهران» درباره تنبیه دانش‌آموزان در مدارس بسیار بحث‌برانگیز شد و واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به‌دنبال داشت. این سریال به کارگردانی سامان مقدم و نویسندگی مشترک پیمان معادی و پویا مهدوی‌زاده، پخش خود را از اسفند‌ماه۱۴۰۲ در شبکه نمایش خانگی آغاز کرده است.
قسمت هشتم سریال «افعی تهران» با سکانسی جنجالی همراه بود. شخصیت آرمان بیانی (با بازی پیمان معادی) پس از سال‌ها برحسب تصادف با ناظم دوران مدرسه‌‌اش مواجه می‌شود؛ ناظمی که خاطرات کتک‌‌هایش پس از گذشت سال‌ها از ذهن آرمان پاک نشده و حالا او این ملاقات را به مثابه یک فرصت انتقام‌جویی می‌داند. حالا برای عوامل این سریال با عنوان توهین به‌ شأن و جایگاه معلم پرونده قضایی تشکیل شده است.
به‌نظر می‌رسد این شکایت در راستای صیانت از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم و به‌منظور حفظ حقوق معلمان و کارکنان نظام آموزش و پرورش کشور صورت گرفته است. غلام‌عباس ترکی، معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در نامه‌ای از دادستان عمومی و انقلاب تهران خواسته تا ضمن تشکیل پرونده قضایی جهت رسیدگی به تخلفات سازندگان و عوامل تولید سریال «افعی تهران»، چگونگی صدور مجوز و نحوه نظارت بر تولید و پخش مجموعه مذکور از سوی ساترا به‌عنوان متولی قانونی موضوع نیز در دستور کار قرار گیرد.
ناگفته نماند، از یک منظر شاید نباید به شکل مستقیم نوع برخورد با یک معلم یا ناظم را اینگونه نشان داد، اما باید یادمان هم باشد که در دهه‌های 50و 60تنبیه بدنی یکی از عادات مرسوم بسیاری از معلمان و ناظمان بوده و این سکانس از سریال، یادآور آن دوران است؛ دورانی که دانش‌آموزان از کتک‌های بادلیل و بدون دلیل در امان نبودند. البته هنوز هم برخی تنبیه‌های خشن در برخی از شهرها و روستاها دیده می‌شود؛ موضوعی که به‌نظر می‌رسد آموزش و پرورش بعد از برگزاری دادگاه‌های عوامل سازنده «افعی تهران» به آن رسیدگی کند.
با توجه به شکایت آموزش و پرورش، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست با جمعی از فرهنگیان و معلمان نمونه سراسر کشور، با اشاره به این موضوع عنوان کرده است: جایگاه معلم در جامعه ما جایگاه رفیع و منیعی است، اما باید ببینیم که آیا در عمل توانسته‌ایم این جایگاه رفیع و منیع را پاس بداریم؟ آیا تخصیص سهم، اعتبار و بودجه به آموزش‌وپرورش ما همتراز با اهمیت بالای نهاد آموزش و تربیت است؟ وی در ادامه با تأکید بر تکریم جایگاه و مقام رفیع معلم و مدرسه، یادآور شده است: حرمت مراکز آموزشی و فعالان آن اعم از دانش‌آموزان، معلمان و فرهنگیان حتما باید حفظ شود؛ همانطور که حریم خصوصی آنها نیز باید حفظ شود؛ شکستن این حرمت و این حریم از هیچ شخصی و هیچ بخشی قابل‌قبول نیست؛ در وهله نخست خود معلمان و فرهنگیان باید پاسدار حرمت و حریم نهاد آموزش و مرکز آموزشی و دانش‌آموز باشند؛ در اینجا قطعا باید رسیدگی صورت گیرد تا حق و حقوقی از کسی ضایع نشود. خب چه کنیم که هم حرمت معلم و دانش‌آموز و حریم خصوصی‌اش حفظ شود و هم حقی از کسی ضایع نشود؟ باید در قبال این مسائل چاره‌اندیشی کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید