• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224560
+
-

فرار از وضعیت خطیر

چیزی نمانده بود جواد نکونام یک هفته بعد از برکناری آقای مدیر دشمن‌شاد شود اما برد دقایق پایانی همه چیز را تغییر داد

فرار از وضعیت خطیر

بی‌جهت نبود که نکونام و هاشمی‌نسب و بقیه بعد از گل بلانکو آنطور خوشحالی می‌کردند و بابت حفظ صدرنشینی، زمین و آسمان را شکر می‌گفتند. کادر فنی استقلال و به سرکردگی آنها جواد نکونام در این فصل آنقدر برای دشمنان فرضی و غیرفرضی گردن‌کشی و رجزخوانی کرده‌اند که حالا هر توقفی برای این تیم می‌تواند باعث زبان باز‌کردن این حریفان و دشمن‌شاد‌شدن نکونام و دوستانش باشد. بازی استقلال و ذوب‌آهن در حالی برگزار شد که درست چند روز قبل از این مسابقه، علی خطیر از مدیرعاملی استقلال برکنار شده بود؛ یک برکناری که نکونام اصرار دارد خودش را در رقم‌خوردن این اتفاق بی‌تأثیر بداند اما می‌توان‌ حدس زد لابی‌های پشت‌پرده او تا چه حد در برکناری خطیر نقش داشته و حتی خبرگزاری ایلنا هم اخبار دقیقی در این زمینه منتشر کرد که از ملاقات نکونام با مالکان جدید استقلال خبر می‌داد. به هر صورت، علی خطیر روز چهارشنبه دقایقی بعد از بازی استقلال با تراکتور برکنار شد و نخستین بازی آبی‌ها بعد از برکناری او همین بازی با ذوب‌‌آهن بود. با وجود خانگی‌بودن بازی با ذوب‌آهن، کار استقلال در این مسابقه گره خورد و ذوب‌آهن تا دقیقه90 مسابقه با نتیجه یک -یک توانسته بود استقلال را متوقف کند. توقف استقلال در نخستین بازی بعد از خطیر و از‌دست‌دادن صدر جدول در غیاب مدیرعامل سابق، مصداق بارز دشمن‌شاد‌شدن نکونام بود و این مربی را حسابی در موضع ضعف قرار می‌داد. اما گل بلانکو در کسری از ثانیه همه این احتمالات را پاک کرد و استقلال را با کسب پیروزی به صدر جدول بازگرداند. این وضعیت بسیار خطرناکی بود که استقلال و نکونام با خوش‌شانسی از آن گریختند.

حسابگران آبی
به طرز عجیبی، تقریبا تمام ضربات داخل چارچوب استقلال گل می‌شود

استقلال البته در نیمه‌دوم بازی با ذوب‌آهن و مخصوصا تا زمانی که گل مساوی را به ثمر رساند فوتبال هجومی و خوبی بازی کرد اما به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد این تیم در حال ثبت یک آمار جهانی در مورد استفاده حداکثری از موقعیت‌های حداقلی است! آمارهای ثبت‌شده در 3بازی اخیر آبی‌ها که با گلزنی آنها همراه بوده، نشان می‌دهد تمامی ضربات داخل چارچوب بازیکنان استقلال به گل تبدیل شده است! اگر بازی بدون گل با تراکتور را کنار بگذاریم، استقلال تنها ضربه داخل چارچوبش را مقابل آلومینیوم اراک به گل تبدیل کرد، پس از آن هر 3ضربه داخل چارچوب این تیم مقابل شمس‌آذر گل شد و مقابل ذوب‌آهن نیز آبی‌ها با وجود فشار زیاد در نیمه‌دوم، فقط 2ضربه داخل چارچوب داشتند که هر دو توسط ماشاریپوف و بلانکو به گل تبدیل شد. چه بسا ثبت چنین آماری نشان‌دهنده ضعف گلرهای روبه‌رو هم باشد اما حداقل در مورد محسن فروزان می‌شود گفت با وجود همه حرف و حدیث‌ها و خروج‌های عجیب و غریبی که انجام می‌داد، واقعا نمی‌توانست روی گل‌های دریافتی کار چندانی انجام بدهد. حسابگری استقلالی‌ها در جایی ارزشمندتر است که مثلا به یاد بیاوریم پرسپولیس در همین بازی با نساجی 11ضربه به سمت دروازه داشت که 5تا از آنها داخل چارچوب بود و همین ریخت‌وپاش، چیزی نمانده بود لیگ را برای قرمزها به پایان برساند.

لبخند دومنظوره
غیر از لذت پیروزی دیرهنگام، درخشش ماشاریپوف هم کمی نکونام را از زیر فشار خارج کرد

در شرایطی که بازی با ذوب‌آهن به شکلی غیرمنتظره و خارج از تصور برای استقلال گره خورده بود، این تیم با 2گل تماشایی جلال‌الدین ماشاریپوف و گوستاوو بلانکو موفق به عبور از سد حریف و بازپس‌گیری صدر جدول شد. پس از پایان مسابقه فیلم‌های زیادی از هیجان و خوشحالی زائدالوصف جواد نکونام منتشر شد که نشان می‌داد او زیر چه فشاری بوده و این پیروزی تا چه اندازه برایش ارزش داشته است. با این حال سرمربی استقلال در پایان مسابقه دلایل بیشتری هم برای خوشحالی داشت که یکی از آنها به هنرنمایی ماشاریپوف مربوط می‌شود. حقیقت آن است که کاپیتان تیم ملی ازبکستان از زمان حضور در استقلال به مهره‌ای تعیین‌کننده برای این تیم تبدیل شده است. رد پای او را در خیلی از حرکات هجومی استقلال می‌توان دید و البته که نقطه عطف این داستان، گل زیبا و خط‌شکنی بود که ماشا مقابل ذوب‌آهن به ثمر رساند.
نکته اینجاست که ساعتی پیش از این مسابقه، پرسپولیس با درخشش اوستون اورونوف ازبکستانی توانسته بود نساجی را شکست بدهد و موقعیت استقلال را در صدر جدول به خطر بیندازد. از لحظه‌ای پس از پایان آن بازی، همان حملات شدید همیشگی به جواد نکونام شروع شد که چرا اورونوف را نخواسته و با سوق دادن این بازیکن به سمت پرسپولیس، باعث تقویت رقیب سنتی شده است. البته که این نقد هنوز هم پابرجاست و شاید حتی قهرمانی استقلال هم نتواند آن را به‌طور کامل از بین ببرد اما درخشش فوری ماشاریپوف در دیدار با ذوب‌آهن، دست‌کم برای مدتی این فشار را کمتر کرد. به هر حال او هم خرید ازبکستانی جواد است که در چنین بزنگاه‌هایی نشان می‌دهد چیز زیادی از هموطن جوان خود کم ندارد. برنده بزرگ‌تر اما لیگ ایران است که فعلا از کیفیت این دو ازبکستانی توانمند لذت می‌برد.

حذف گلر از تیم حریف!
این روزها هر شوتی که استقلال به چارچوب دروازه حریفانش می‌زند، تبدیل به گل می‌شود. آبی‌ها این هفته باز هم با 2شوت داخل چارچوب 2گل زدند و بر ذوب‌آهن پیروز شدند؛ درست مثل 2هفته قبل که با 3شوت داخل چارچوب 3گل به شمس‌آذر زده بودند و دقیقا مثل هفته قبل‌تر که در شهر اراک فقط با یک شوت داخل چارچوب، آلومینیوم را یک بر صفر شکست دادند. استقلال این هفته در مصاف با ذوب‌آهن 15شوت زد که خیلی بیشتر از 6شوت ذوب‌آهن در طول 90دقیقه بود. اما با وجود این شوت‌های داخل چارچوب 2تیم، 2بر یک به سود استقلال، یعنی همان نتیجه نهایی بازی به ثبت رسیده است.
استقلال در مصاف با ذوب‌آهن 60درصد مالکیت توپ داشت و فقط 40درصد از زمان بازی توپ را به حریفش سپرد. 551پاس برای آبی‌پوشان و 336پاس برای ذوب‌آهن نشان‌دهنده توفیق بیشتر استقلال در تصاحب توپ و چرخاندن آن در زمین است. استقلال در دقت پاس هم آماری بسیار بهتر از حریف داشت. 79.7برای استقلال و 72درصد برای ذوب‌آهن نشان‌دهنده برتری همه‌جانبه آبی‌پوشان در طول مسابقه ‌‌است؛ مسابقه‌ای که نهایتا امید‌گل استقلال در آن 0.85و امید‌گل ذوب‌آهن 0.61ثبت شده است؛ یعنی آبی‌ها فقط به اندازه 0.24گل برتری داشتند اما با اختلاف یک گل پیروز شدند.
بهترین بازیکن این مسابقه از دید متریکا ماشاریپوف بود؛ ستاره ازبکستانی آبی‌ها که گل اول تیمش را زد 2پاس کلیدی هم داشت و با نمره 7.85 بالاتر از بلانکو، علیاری و رضاوند بهترین بازیکن این میدان شد. بلانکو در این بازی 6گله شد و ماشاریپوف هم دومین گل این فصلش را به ثمر رساند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید