• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224397
+
-

گام‌های مؤثر شهرداری تهران در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی

یادداشت
گام‌های مؤثر شهرداری تهران در حوزه رفع آسیب‌های اجتماعی

زهره الهیان؛  رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد مجلس شورای اسلامی

بحث آسیب‌‎های اجتماعی یکی از مشکلات و چالش‌های مبتلابه جامعه ما‌ست که گریبانگیر خانواده‌ها و عرصه اجتماع ما شده و رفع آنها تنها با فعالیت دستگاه‌های دولتی و حکومتی امکان‌پذیر نیست، با این حال، نگاهی جدی به فعالیت‌های انجام‌شده در این حوزه نشان می‌دهد که تلاش‌های 2سال گذشته شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی بسیار اثربخش بوده و در این راستا فعالیت‌های سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران همسو با منویات مقام معظم رهبری و بسیار برجسته و قابل تقدیر است.
مدیریت جهادی شهردار تهران و مجموعه مدیریت شهری در حوزه آسیب‌های اجتماعی پایتخت، نگاهی انسان‌مدارانه است که باید مورد تقدیر و تشکر قرار گیرد. بررسی اقدامات صورت‌گرفته در حوزه آسیب‌های اجتماعی در پایتخت نشان می‌دهد که شهرداری تهران انصافا کارهای اثرگذاری انجام داده است.  
سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری در زمینه موضوعات آسیب‌های اجتماعی تجربیات مهمی داشته که اجرای آنها انصافا در پاکسازی چهره پایتخت از آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار بوده است. الگوها و مدل‌های پیاده‌شده طی 2سال اخیر به‌لحاظ اثرگذاری و موفقیت از قابلیت بالایی برخوردار بوده و ضمن حمایت همه‌جانبه از این طرح‌ها و الگوها، باید در کل کشور نیز مورد استفاده قرار بگیرد. طی 2سال گذشته شاهد این موضوع بودیم که سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تلاش کرد زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به شرایط مطلوب و اجرای طرح‌های ساماندهی آسیب‌ها در پایتخت فراهم شود که جا دارد از 2سال تلاش شبانه‌روزی این مجموعه قدردانی شود؛ چراکه با دیدی منصفانه اثرات این تلاش بی‌وقفه در سطح پایتخت به‌وضوح خود را نشان می‌دهد.
آسیب‌های اجتماعی، مشکلی فراگیر و رفع آن نیازمند این است که مسئولان به وظایف ذاتی خود همسو با رویکرد مقام معظم رهبری در این حوزه عمل و فعالیت‌ها را به‌طورجدی و شبانه‌روزی پیگیری کنند. تنها در این صورت است که ما در وضعیت بهتری قرار خواهیم گرفت، بااین حال رفع آسیب‌های اجتماعی تنها با فعالیت‌های نهادهای دولتی امکان‌پذیر نخواهد بود. در این حوزه نیازمند این هستیم که مشارکت و حضور مردم در رفع معضلات و مشکلات مورد بحث قرار گیرد و شیوه استفاده از ظرفیت‌های مردمی مدل‌سازی‌ شود تا الگوی تجربه‌شده‌ای در استفاده از ظرفیت مردم تبیین کنیم. این مدل می‌تواند مبنای عملکرد دستگاه‌های مختلف برای به‌کارگیری ظرفیت‌های گروه‌های مردم‌نهاد، گروه‌های جهادی و خیریه‌ها باشد تا با عزم جدی و همدلی به صحنه بیایند و شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی و افزایش سلامت جامعه و جمعیت کشور باشیم.
نگاه ما این است که با تلفیق فعالیت دستگاه‌های دولتی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد روندی را ترتیب دهیم که در حوزه آسیب‌های اجتماعی به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر شویم. برای مثال، یکی از پیشنهادهایی که مطرح شده، واگذاری رفع برخی مسائل اجتماعی محله‌ها به فعالان مساجد، هیئت‌ها و گروه‌های جهادی هر محله است که خوشبختانه با گزارشی که نمایندگان دستگاه‌های درگیر در این موضوع ارائه کرده‌اند، اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است. اقدامات بسیار خوبی که شهرداری تهران در قرارگاه اجتماعی خود رقم زده نیز می‌تواند برای سایر شهرداری‌ها در سراسر کشور الگو و نمونه باشد. در مجموع همراهی و همسویی خوبی در بحث آسیب‌های اجتماعی بین دستگاه‌ها اتفاق افتاده که در قالب جلسات همفکری، این همراهی و هم‌افزایی و نگاه واحد به موضوع آسیب‌های اجتماعی به هم نزدیک‌تر و هماهنگی‌ها حداکثری خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید