• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224329
+
-

درختان تهران حفظ می‌شوند

چمران: ساخت‌وساز اگر از ملزومات پارک باشد به شرط ‌قطع نشدن درخت امکان‌پذیر است

شورا
درختان تهران حفظ می‌شوند

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

حصارکشی دور بخشی از پارک لاله؛ موضوعی که اخیرا راهی برای حمله جدید به شهرداری تهران شده است. در واقع بعد از ماجرای پارک قیطریه، حساسیت نسبت به بوستان‌های پایتخت بالا گرفته و هر اقدامی که مدیریت شهری بخواهد در بوستان‌های مهم پایتخت انجام دهد با حواشی روبه‌رو می‌شود. این موضوع موجب شد تا روز گذشته رئیس شورای شهر نیز به آن واکنش نشان دهد. مهدی چمران در پاسخ به پرسشی در این رابطه، گفت: هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی دور بخشی از پارک لاله حصارکشی انجام شده است. براساس آ‌نچه پرسش شده، پس‌از جشن‌های ‌ماه رمضان چنین فضایی احساس نیاز شده است.
او تأکید کرد که البته قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود و ما هم اجازه چنین کاری را نمی‌دهیم. هنوز طرحی آماده و به شورا ارائه نشده است. چمران با اشاره به مصوبات دوره سوم شورای شهر بیان کرد: در دوره سوم شورای شهر مصوبه‌ای داشتیم که در بوستان‌های بزرگ می‌توانند برای خدمات مورد نیاز بوستان، ساخت‌وساز انجام دهند که این موضوع نیز تنها محدود به کتابخانه و مسجد شد. ساخت‌وساز اگر از ملزومات پارک باشد به شرط ‌قطع نکردن درخت امکان‌پذیر است. همچنین موضوع حصارکشی در بوستان لاله به‌عنوان موضوعی داغ در پارلمان شهری مورد بحث قرار گرفت و اعضای شورای شهر تهران در دویست‌وسی‌وسومین جلسه علنی شورا در تذکرات خود به این موضوع اشاره کردند. سوده نجفی در بخشی از تذکر خود با اشاره به این موضوع، از شهردار تهران درخواست اطلاع‌رسانی نسبت به اقدامات در پارک لاله رقم داشت. همچنین مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا این موضوع را محور اصلی تذکر خود قرار داد و از شهرداری تهران خواست که به افکار عمومی پیرامون بوستان لاله توجه کند.
در ادامه جلسه شورا، موضوع پارک لاله هنوز در صحن شورای شهر داغ بود و محمد آخوندی نیز در این رابطه گفت: در موضوعی مثل قطع درخت و پارک لاله اعضای شورا حساسیت دارند، البته این نشان‌دهنده ویژگی مثبت شورای ششم محسوب می‌شود، اما باید از فضاسازی‌های رسانه‌ای مراقبت کنیم تا شورای شهر درگیر این فضاسازی‌ها نشود. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا افزود: در پارک لاله که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده است، شورای شهر هم به موضوع ورود کرده و اجازه نمی‌دهد درختی قطع شود. باید به افرادی که از این موضوع سوءاستفاده کردند گفت که شورای ششم نخستین مدعی درخت و محیط‌زیست است.

عملکرد مالی شهرداری تهران در 11ماهه 1402
پس از بحث و بررسی پیرامون پارک لاله، خزانه‌دار شورای شهر گزارش حساب درآمد و هزینه ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران را در صحن شورا قرائت کرد. حبیب کاشانی گفت: مستند به گزارش آمار عملکرد اعلامی از سوی شهرداری تهران، مجموع منابع نقدی و غیرنقدی ۷۲ هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان است که نسبت وصولی به کل بودجه متمم مصوب ۶۹.۷۳ درصد است. او با بیان اینکه از این مبلغ مجموع عملکرد نقد و غیرنقد، مبلغ ۶۸ هزار و ۲۴۲ میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و مبلغ 4‌هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان مربوط به عملکرد غیرنقد است، یادآور شد: در فصل اول موضوع درآمدها باید در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ ۷۹‌هزار و ۲۷ میلیارد تومان وصول می‌شد که مبلغ ۶۳ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان معادل ۸۰.۷۲ درصد وصول شده است.
خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در فصل دوم منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز باید در ۱۱ ماهه سال قبل مبلغ ۱۱ هزار و ۱۸۵ میلیارد تومان وصول می‌شد، گفت: از این رقم مبلغ 3 هزار و 8۴۲ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۳۵.۲۴ درصد است. کاشانی ادامه داد: در فصل سوم منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی باید 5 هزار و ۵۲۴ میلیارد تومان وصول می‌شد که حدود 4 هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان معادل ۶۸.۶۷ درصد وصول شده است. از این‌رو در مجموع باید در ۱۱ ماهه منتهی به بهمن‌ سال 1402 مبلغ ۹۵ هزار و 726میلیارد تومان وصول می‌شد که حدود ۷۲هزار و ۵۲۱ میلیارد تومان وصول شده و به‌عبارتی درصد تحقق نسبت به متمم بودجه مصوب ۱۱ ماهه حدود ۷۵، ۷۵‌درصد است. او اضافه کرد: در 11ماه درآمدها مشخص بوده و در اسفند تلاش‌های مضاعفی شکل گرفته که محصول این تلاش‌ها 1.4متمم بودجه محقق شده است.

قرارداد چین ابهامی ندارد

لطف‌الله فروزنده در واکنش به گزارش خزانه‌دار شورای شهر در مورد گزارش مالی شهرداری تهران در ۱۱‌ماه ابتدایی سال گذشته با بیان اینکه ما به‌دنبال فرصتی برای ارائه گزارش هستیم، گفت: شهرداری تهران عین بودجه یعنی رقم ۱۱۳ هزار میلیارد تومان را اصلاح کرده است و شهردار تهران نیز به شهرداران مناطق ابلاغ کرده تا سقف بودجه را محقق و حتی تلاش کنند که رقم بیشتری از سقف بودجه محقق شود. معاون مالی شهرداری تهران با بیان اینکه تمام ارقام متمم بودجه صرف امور سرمایه‌ای شده است، گفت: ارقام ابلاغی مشخص است و براساس آن گزارشی ارائه خواهیم کرد و در تبصره۱۳ به شهرداری اجازه داده شده که نسبت به تسویه با بانک‌ها اقدام کند و گزارش آن در تفریغ بودجه ارائه شود که باید بگویم که در این حوزه رقم بدهی حدود ۱۷۹هزار میلیارد تومان بوده و به‌عنوان مثال بدهی ۱۶۰همتی شهرداری به یکی از بانک‌ها به ۱۵ همت رسیده که این کاهش از طریق اعطای ملک بوده است و ما به مانند این رقم بدهی به بانک شهر داشتیم که پرداخت کردیم، اما باز هم ۵۰ همت دیگر بدهی داریم.
فروزنده با بیان اینکه سعی‌ می‌شود شفاف عمل ‌کنیم، بیان کرد: در گذشته گزارش حسابرسی شرکت‌ها و سازمان‌ها قرائت نمی‌شد. با تلاشی که انجام دادیم گزارش‌های حسابرسی ارائه می‌شود و این عملکرد شورا و شهرداری است و افتخاری است که بودجه و متمم محقق و همه طرح‌های عمرانی اجرایی شده است و در شرایطی قرار داریم که حقوق‌ها هر ‌ماه در روز بیست و ششم پرداخت می‌شود و ما پرداخت بدهی‌ها را براساس تبصره ۱۳ انجام دادیم و بر همین اساس هم تسهیلات دریافت کردیم و چه اشکالی دارد اگر تسهیلات اخذ شده برای خرید اتوبوس‌ها باشد.
 او با بیان اینکه شورا سیاستگذار و ناظر بر شهرداری است، ادامه داد: تقاضا دارم که حرمت‌ها رعایت شود، چرا که تا کار مشترکی انجام ندهیم برنامه‌ها به نتیجه نمی‌رسد و دیدید که یک فرد مسئله‌دار موضوعی در مورد قرارداد چین مطرح کرده و اگر سؤالی داریم می‌توانیم جلسه برگزار کنیم، چرا که قرارداد چین ابهامی ندارد و باعث افتخار ماست و این خریدها از محل اموال بلوکه شده بود که آن را پیگیری کردیم و هیچ کاری بدون پیگیری محقق نمی‌شود و این افتخار ماست که ۱۰۲ همت سند تحقق بودجه را ثبت کردیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید