• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224305
+
-

اعتمادبه‌‌نفس با ترک شبکه‌های اجتماعی

متخصصان در جریان مطالعه‌ای تحقیقاتی در یکی از دانشگاه‌های کانادا مشاهده کرده‌اند که فشار روانی بر زنان جوانی که به‌صورت مداوم در حال مقایسه ظاهر خود با دیگران هستند، بسیار بالاست.
به گزارش ایسنا، در این مطالعه گروهی از دختران جوان در کانادا شرکت داشتند و از تأثیر مخرب شبکه‌های اجتماعی در زندگی‌شان گفتند؛ ازجمله اینکه استفاده از شبکه‌های اجتماعی توانایی آنان را در ایجاد رابطه اجتماعی کاهش داده، خواب آنان را مختل کرده و سبب شده که حتی به‌ خودکشی فکر کنند.مطالعه‌شوندگان این مطالعه به 2گروه تقسیم شده بودند. دسترسی گروه اول به‌مدت یک هفته به فیسبوک، تیک‌تاک، اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی قطع شد و گروه دیگر طبق روال معمول به این شبکه‌ها دسترسی داشتند. پیش از آغاز مطالعه هم سؤالاتی مانند میزان تمرکز، اعتماد به نفس و نگرش نسبت به ظاهر فیزیکی از آنها پرسیده شد، ازجمله اینکه چقدر از اندام خود راضی هستند؟ آیا دوست دارند مانند مدل‌های مجلات به‌نظر برسند؟ چقدر در روز شکل ظاهری بدن خود را با اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی مقایسه می‌کنند؟ نسبت به فرم بدن خود شرم دارند؟به‌گفته جنیفر میلز، استاد روان‌شناسی که این پژوهش را سرپرستی می‌کرد، پاسخ‌ها شوکه‌کننده بود و از اثرات مخرب بزرگی خبر می‌داد که اغلب در تحقیقات روان‌شناسی نادیده گرفته می‌شود و در نتیجه مشخص شد گروهی که یک هفته از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده بود اعتماد به نفس بیشتر و نگرش بهتری نسبت به‌خود در مقایسه با گروه دیگر داشتند.البته به تأکید میلز هدف نهایی از این مطالعه افزایش آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از استفاده کنترل ‌نشده از شبکه‌های اجتماعی بود و پرهیز از مراجعه به شبکه‌های اجتماعی به تنهایی عامل تغییر در ارزش‌های روان‌شناختی زنان جوان نخواهد شد، بلکه پیامدهای آن منجر به تغییرات در سبک زندگی فرد است.

زمانبندی جذاب برای قند خون و سلامتی قلب
برای دست‌ یافتن به سلامتی مطلوب باید روزی 5ساعت فعالیت بدنی با درجات مختلف داشته باشید. متخصصان دانشگاه صنعتی سوینبرن استرالیا با انجام یک مطالعه اعلام کردند زمانبندی و تفکیک ایده‌آل سبک زندگی سالم شامل 8 ساعت خواب، 5ساعت ایستادن، 6 ساعت نشستن و 5ساعت فعالیت بدنی سبک و متوسط است و رعایت این تقسیم‌بندی می‌تواند به کنترل قند خون و ارتقای سلامتی قلب کمک کند.به تأکید آنها فعالیت بدنی متوسط تا شدید می‌تواند پیاده‌روی سریع، دوچرخه‌سواری یا دویدن آهسته باشد و برای فعالیت بدنی سبک هم می‌توان هر فعالیتی از پیاده‌روی گرفته تا آشپزی و کار خانه حتی خندیدن با صدای بلند را درنظر گرفت.این گروه تحقیقاتی البته درباره زمان مناسب خواب هم توصیه کرده که افراد، شب‌ها 8ساعت و ۲۰ دقیقه بخوابند تا سلامتی کلی‌شان حفظ شود و از خوابیدن کمتر یا بیشتر از این میزان اجتناب کنند چون خطرات کم‌خوابی به‌خوبی مشخص و مستند شده و خواب بیشتر از
۹ ساعت در شب هم با افزایش خطر سکته مغزی مرتبط است.این متخصصان تأکید کردند، صرف زمان کمتر برای نشستن و زمان بیشتر برای ایستادن، انجام دادن فعالیت‌های بدنی و خواب کافی، بر سلامتی قلب و عروق تأثیرگذار است. رعایت این زمانبندی فعالیت‌ها طیف گسترده‌ای از نشانگرهای سلامتی را دربرمی‌گیرد و ۲۴ ساعتی را شکل می‌دهد که به سلامت کلی بهتر منجر خواهد شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید