• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22427
+
-

خیز دوباره برای سفر با سرعت مافوق صوت

شرکت‌های مختلف جهان در تلاش برای ساخت هواپیماهای سریع‌تر هستند که بتوانند زمان سفرهای هوایی را به‌شدت کاهش دهند

خیز دوباره برای سفر با سرعت مافوق صوت


شرکت‌های مختلف جهان در تلاش برای ساخت هواپیماهای سریع‌تر هستند که بتوانند زمان سفرهای هوایی را به‌شدت کاهش دهند

هنوز خیلی‌ها خاطرات هواپیماهای کنکورد و توپولف-۱۴۴ را به یاد دارند؛هـــواپیماهای مسافربری مافوق صوت جهان که می‌توانستند مسافت‌های طولانی را خیلی سریع‌تر طی کنند و به مقصد برسند.

 این دو هواپیما اما به‌خاطر مشکلات فنی و عملکرد مناسب کنار گذاشته شدند و به موزه‌ها رفتند. حالا پس از مدت‌ها رقابت شرکت‌ها برای ساخت هواپیماهای مسافربری مافوق صوت به شدت داغ شده است. اگر کنکورد قادر بود با سرعت حدود 2برابر صوت یا عدد ماخ ۲ پرواز کند حالا طرح‌هایی برای سفر با ۵ برابر سرعت صوت یا عدد ماخ ۵ ارائه  داده‌است.
در تازه‌ترین تحول در این صنعت شرکت بوئینگ از طرح مفهومی هواپیمای آینده خود رونمایی کرده که به گفته مقام‌های این شرکت می‌تواند سرعتش به عدد ماخ ۵ برسد. به گزارش ایندیپندنت، به تازگی در کنفرانس انستیتو هوانوردی و فضانوردی آمریکا که در آتلانتا برگزار شد، بوئینگ از طرح مفهومی جدید خود رونمایی کرد. دنیس مویلنبرگ (Dennis Muilenburg) مدیرعامل بوئینگ پیش‌بینی کرده که هواپیمای مافوق صوت طی ۱۰ تا ۲۰ سال آینده در شرکت‌های مسافربری دیده خواهد شد. هواپیمایی که مسافران خود را با سرعتی ۵ برای سرعت صوت در آسمان جابه‌جا می‌کند. این به آن معناست که مسافرت هوایی از لس‌آنجلس به توکیو فقط ۳ ساعت طول خواهد کشید. این طرح بوئینگ به‌معنای سفر با ۸برابر سرعت مدرن‌ترین هواپیماهای امروزی است. با این سرعت رکورد پرواز لندن تا نیویورک با زمان ۲ ساعت و ۵۲ دقیقه که توسط هواپیمای مافوق صوت کنکورد ثبت‌شده بود، به فراموشی سپرده خواهد شد.

تلاش برای شکست چالش‌های فنی 

درباره پرواز با هواپیماهای مافوق صوت مردم جهان نگرانی‌های خاص خود را دارند. کنکورد و توپولف-۱۴۴ به‌عنوان تنها هواپیماهای مسافربری یا تجاری مافوق صوت جهان هر خیلی سریع به پایان خط رسیدند و روانه موزه شدند. هنوز بسیاری از مردم جهان سانحه تلخ آتش‌سوزی هواپیمای کنکورد در سال۲۰۰۰ را که باعث کشته شدن ۱۳۰نفر شد به یاد دارند. اما جهان و علم بشر تغییر کرده است. اکنون شرکت‌های مختلفی امیدوارند هواپیماهای مافوق صوت طی یک دهه آینده به خطوط هوایی بازگردند. بلِیک شول»(Blake Scholl) مؤسس و مدیرعامل شرکت «Boom Supersonic» یکی از این افراد است. او اعلام کرده که تا سال۲۰۲۵ امکان استفاده از هواپیمای مافوق صوت این شرکت به نام بوم با ظرفیت ۵۵مسافر فراهم خواهد شد. انتظار می‌رود این هواپیما بتواند به حداکثر سرعت 2714کیلومتر در ساعت دست یابد که این مقدار حدود 160کیلومتر در ساعت از حداکثر سرعت کنکورد نیز بیشتر است. بوم  همچنین 30درصد سوخت کمتری نسبت به کنکورد مصرف کرده و موتورهای آن صدای کمتری خواهند داشت.

ناسا و پروژه بی‌صدا

ناسا و «لاکهید مارتین» در حال کار روی پروژه «Low Boom Flight Demonstrator» هستند که هدف از آن کاهش غرش گوشخراشی است که هنگام پرواز کنکورد، روی زمین شنیده‌می‌شد. ناسا در واقع قصد دارد با همکاری شرکت هوافضای لاکهید مارتین، یک هواپیمای مافوق صوت کم صدا بسازد. ناسا به همین‌خاطر قراردادی ۲۴۷میلیون دلاری با این شرکت امضا کرده و لاکهید مارتین قرار است این هواپیمای مافوق صوت کم‌صدا را تا پایان سال۲۰۲۱ به مرکز پژوهش‌های پرواز آرمسترانگ در کالیفرنیا تحویل دهد.  هدف از طراحی هواپیمای مافوق صوت کم‌صدای ناسا، انجام پروازهای مافوق صوت به‌نحوی است که صدای آن برای ساکنان نواحی پرواز مزاحمتی نداشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید