• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224254
+
-

«سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ می آید

فیلمبرداری بزرگ‌ترین پروژه تلویزیونی همچنان ادامه دارد

گزارش
«سلمان فارسی» سال ۱۴۰۵ می آید

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

سال ۹۸ بود که بزرگ‌ترین سریال تاریخی ویژه-الف تلویزیون کلید خورد. داوود میرباقری بعد از سریال «مختارنامه» سراغ «سلمان فارسی» رفت تا این اتفاق را رقم بزند. حالا نزدیک به 7سال از آغاز تولید این سریال می‌گذرد. فیلمنامه این سریال با سرپرستی خود میرباقری و با حضور امرالله احمدجو نوشته شده و حسین طاهری تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. طراحی هنری سلمان فارسی نیز برعهده محسن شاه‌ابراهیمی است. همچنین طراحی گریم سریال را عبدالله اسکندری انجام می‌دهد.



زندگی و زمانه‌یار ایرانی پیامبر(ص)
ساخت سریال «سلمان فارسی»پرهزینه آنقدر برای صداوسیما مهم است که پیمان جبلی بعد از حضورش در رسانه ملی هر چند‌ماه یک‌بار به پشت صحنه‌ آن می‌رود تا به شکل مستقیم روند تولید آن را ببیند. این سریال به زندگی و زمانه سلمان فارسی، یار ایرانی پیامبر(ص) در 3فصل ایران دوران ساسانی، بیزانس و صدر اسلام می‌پردازد. تصویربرداری این سریال از آذر‌۱۳۹۸ در کرمان آغاز شده و در شاهرود، قشم، جلفا، شهرک‌های سینمایی غزالی، نور و دفاع‌مقدس ادامه داشته و هم‌اکنون تصویربرداری یک‌سوم میانی آن به پایان رسیده است. تولید این سریال البته با فراز‌ونشیب‌های زیادی روبه‌رو بود؛ از شیوع کرونا گذشت و حتی برخی از عوامل سریال نیز بر اثر حوادث به شکل مستقیم و غیرمستقیم جان خود را از دست دادند و همین اواخر نیز سقوط دیوار یکی از بناهای تاریخی باعث کشته شدن چند هنرور شد. در این میان نبود بودجه و گاهی اختلاف‌ها این پروژه را به تعطیلی کشانده است.

آغاز تصویربرداری بخش سوم
 سال ۱۴۰۱ به‌دنبال حضور رئیس رسانه ملی در پشت صحنه این سریال عنوان شد ۳۳درصد سریال ساخته شده و مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش این سریال تاریخی، یعنی بخش ایران باستان باید جلوی دوربین برود. 2بخش این سریال تاریخی ساخته و امسال تصویربرداری بخش سوم آغاز شده و سازندگانش اعلام کرده اند که پروسه تولید این بخش نزدیک 2سال به طول می‌انجامد. در این بخش دوره کودکی سلمان فارسی به تصویر کشیده می‌شود. عنوان شده است فصل ایران باستان یکی از پربازیگرترین فصل‌های این مجموعه تاریخی است و بیش از ۶۰ بازیگر در این فصل به ایفای نقش می‌پردازند. فیلمبرداری بخش ایران باستان تا بهار و تابستان با محوریت شهرک غزالی و مجموعه ماربین ادامه دارد و در مقاطعی قرار است بخش‌هایی از کار در سمنان ادامه یابد. به‌تازگی پیمان جبلی به همراه معاون سیما و دیگر مدیران باز هم به پشت صحنه سریال رفتند، اما این بار علاوه بر در جریان قرار گرفتن جزئیات، میرباقری از زمان پخش این سریال بزرگ صحبت کرده است. میرباقری عنوان کرده که سریال «سلمان فارسی» 2سال دیگر (۱۴۰۵) روی آنتن می‌رود. میرباقری درباره بخش ایران سریال توضیح می‌دهد: «فصل تولد سلمان را گرفته‌ایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانس‌ها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین می‌رود. ما طبق برنامه پیش می‌رویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاش‌ می‌کنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.»

از سریال ابراهیم حاتمی‌کیا چه خبر؟
با توجه به پروسه تولید ‌ سریال «سلمان فارسی » باید دید سریال «حضرت موسی» چه زمان به پایان می‌رسد و پخش آن چه زمانی خواهد بود؛ سریالی که پیمان جبلی،رئیس رسانه ملی کمتر به پشت صحنه‌اش سرمی‌زند و البته در سکوت خبری پیش می‌رود. تنها عنوان شده که این سریال در مرحله پیش‌تولید است. این سریال هم در مراحل تولید اولیه با فراز و نشیب‌هایی روبه‌رو بوده و در نهایت تولیدش بعد از درگذشت فرج‌الله سلحشور و بیماری جمال شورجه، به ابراهیم حاتمی‌کیا محول شده است. دی‌ماه سال گذشته بود که جبلی به پشت صحنه این سریال رفت تا از روند تولیدش جویا شود. در 2سال اخیر که پیش‌تولید سریال جلو رفته، عنوان شده که بخشی از ساخت‌و‌سازها، تولید چند هزار دست لباس‌ و تعداد زیادی از اکسسوارهای پرتعداد پروژه، قطعات پازلی دکورهای سیار آن و... ساخته شده است. باید دید این سریال چه زمانی به مرحله
 تولید می‌رسد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید