• جمعه 4 خرداد 1403
  • الْجُمْعَة 16 ذی القعده 1445
  • 2024 May 24
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224199
+
-

مهدی امیری مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران تشریح کرد:

از باغ عروسک ها تا قنوت غنچه ها

از باغ عروسک ها تا قنوت غنچه ها

مهدی امیری،مدیر کل آموزش های شهروندی گفت: با توجه به تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن و لزوم اجرای برنامه های خلاقانه در راستای احیای سنت های حسنه این دو مناسبت و همچنین ایجاد محیطی جذاب برای مخاطبان به ویژه كودكان و نوجوانان، اداره کل آموزش های شهروندی  شهرداری، به مناسبت این ایام با عنوان « بهار ایران- بهار قرآن» سری برنامه‌هایی را  با نگاه آموزش مفاهیم شهروندی و با تاکید بر گروه مخاطب کودک و نوجوان پیش بینی و اجرا کرد.

برپایی ایستگاه های خدماتی - آموزشی در مبادی ورودی شهر تهران
امیری  با بیان اینکه از 29 اسفند تا پایان 13 فروردین، در چهار ورودی شهر تهران شامل منطقه ۱۵ میدان آقانور، منطقه ۱۹ عوارضی قم به تهران، منطقه ۲۱ پارک حضرت خدیجه(س) و در منطقه ۲۲ ایستگاه های خدماتی-آموزشی در نظر گرفته شد، گفت: با همکاری معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ  غرفه‌های آموزشی و گردشگری در محل‌های مذکور مستقر و به منظور سهولت شهروندان به ویژه مادران در کنار غرفه های نمازخانه، اسکان موقت و توزیع افطاری ساده، غرفه‌های مادر و کودک نیز تعبیه شد تا مادران در محیطی امن به فرزندان خود رسیدگی کنند. در طول  این مدت بیش از 25 هزار مسافر نوروزی از این خدمات
بهره‌مند شدند.سرهنگ همه خانی،معاون اجتماعی فاتب  نیز ضمن اعلام رضایت سردار رادان، فرمانده انتظامی کشور از تعامل ایجاد شده بین فاتب با شهرداری تهران، در بازدید از ایستگاه ورودی تهران شمال گفت: تجربه ثابت کرده هرزمان به صورت مشترک، برنامه هارا تعریف کردیم، هم افزایی صورت گرفته و در نهایت موجبات رضایت شهروندان نیز فراهم شده است. وی تاکید کرد در تعاملی که با اداره کل آموزش های شهروندی شهرداری تهران داشتیم
برنامه های خوبی اجراشد و برگزاری ایستگاه های خدماتی-آموزشی در مبادی ورودی در نوروز (1403) نیز  یکی از تجربیات موفق بوده است. وی افزود: در سال جاری بنا داریم در حوزه پیشگیری از آسیب های اجتماعی،  پویش ویژه ای برای کودکان و نوجوانان با استفاده از ظرفیت این اداره کل و با مشارکت آموزش و پرورش و سازمان های مردم نهاد  اجرا کنیم.

باغ عروسک ها، میهمان کودکان تهران امیری در خصوص ویژه برنامه  
باغ عروسک‌ها گفت: این برنامه از شخصیت‌های عروسکی انیمیشن های تولید داخل الهام گرفته و طراحی شده و  موضوعات اخلاق و آداب شهروندی همچون  احترام به والدین و رعایت حقوق همسایه در قالب نمایش به کودکان آموزش داده شد. مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با بیان اینکه رونمایی از برنامه باغ عروسک‌ها در ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۲ همزمان با مراسم افتتاحیه‌ ویژه برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران انجام شد، افزود: اجرای برنامه از ۲۹ اسفند پارسال تا روز ۶ فروردین ماه امسال، دربوستان‌های بزرگ و برخی میدانگاه‌های اصلی مانند تجریش و شهرری در 10منطقه کم برخوردار و در ۲ نوبت قبل  و بعد از افطار برای کودکان و نوجوانان برگزار و مورد استقبال خانواده ها  قرار گرفت.

نشریه قنوت غنچه ها
تولید و چاپ  نشریه ویژه كودكان با عنوان « قنوت غنچه‌ها» حاوی محتوای آموزشی با موضوع بهار، ماه مبارک رمضان و آموزش‌های شهروندی ویژه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شامل: شعر، مسابقه، نقاشی و رنگ آمیزی و... و توزیع در ایستگاه‌های راز و نیاز و مكان‌های برگزاری جشن های ویژه ماه مبارك در بوستان‌ها و سایر زیرساخت های پرتردد در سطح مناطق یکی دیگر از اقدامات اداره کل آموزش های شهروندی بود که امیری به آن اشاره کرد.

قنوت غنچه ها (ایستگاه های راز ونیاز ویژه کودکان)
امیری در تشریح ویژه برنامه قنوت غنچه ها گفت: با توجه به استقبال خانواده‌ها از برنامه قنوت غنچه‌ها در سال قبل، امسال نیز همزمان با برگزاری مراسم شب‌های قدر، با هدف آرامش خاطر خانواده‌هایی که دراین شب‌ها، برای استفاده از مراسم به مساجد و هیئت‌های مذهبی آمدند از یک‌سو و آشنایی کودکان با فضای معنوی مسجد و هیئت و ترویج فرهنگ دعا و نیایش جمعی و آموزش مذهبی به این گروه مخاطب ازسوی دیگر، این برنامه در قالب ایستگاه‌های رازونیاز ، ویژه کودکان در بیش از ۱۵۰ مسجد، هیئت و حسینیه منتخب و پرمخاطب شهر تهران باحضور کارشناسان مذهبی حوزه کودک، برای حدود 15 هزار نفر از کودکان به اجرا درآمد. برپایی مراسم احیای کودکانه، آشنایی با سیره زندگی معصومین در قالب اجرای سرود، قصه‌گویی، نقاشی، تهیه سربند یاعلی و انجام بازی‌های گروهی‌، اجرای مسابقه و توزیع هدایا ازجمله برنامه‌های این ایستگاه‌هابود.
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران در خصوص جزییات دیگر برنامه‌های اجرایی در نوروز و ماه مبارک رمضان یادآور شد: ویژه برنامه دیگری تحت عنوان شهر رمضان در بوستان لاله در طول ماه مبارک رمضان برگزار شد که در جریان آن غرفه‌های مختلفی با محوریت آموزش‌های کودکان و نوجوانان برپا  و خدمات آموزشی و محصولات فرهنگی مانند کتاب با تخفیف ویژه به این گروه مخاطب عرضه شد. وی تاکید کرد: در تمامی پردیس‌های فرهنگی که در شب‌های ماه
مبارک رمضان به همت شهرداری تهران برپاشد، ادارات آموزش‌های شهروندی مناطق ۲۲گانه نیز نسبت به ارائه خدمات به کودکان درقالب غرفه‌های ویژه کودکان اقدام  کردند.

حضور پرشور اعضای کانون نوجوانان در پویش لشکر قدس
امیری گفت: همزمان با اعلام پویش لشکر قدس، این اداره کل ضمن فراخوان و دعوت از اعضای کانون های نوجوانان در محله‌های تهران و شهرداران مدارس برای شرکت در این پویش و حضور در مراسم راهپیمایی روز قدس، با برپایی استیج آموزشی، فرهنگی و سرگرمی میزبان کودکان و نوجوانان شهر تهران بود. در این برنامه بیانیه اعضای کانون نوجوانان شهر تهران در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی  توسط دبیرکل کانون نوجوانان پسر از منطقه 15  قرائت شد.
امیری در ادامه از همکاری مشترک با گروه کودک و خانواده شبکه تهران در اجرای برنامه رنگین کمان در روز عید فطر خبر داد و افزود: فعالیت‌های مختلفی اعم از تولید و انتشار پوستر، اینفوگرافی و موشن گرافی در فضای مجازی  نیز با محوریت آموزش مفاهیم متنوع مانند تلفیق نوروز و رمضان، رعایت آداب شهروندی به کودکان و نوجوانان انجام شده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید