• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224182
+
-

مهدی قاسمی، سرپرست ستاد گردشگری شهرداری تهران

دست پر گردشگران نوروزی در پایتخت

نوروز ۱۴۰۳ با جشن آغاز فعالیت های فرهنگی و گردشگری از ۲۵ اسفندماه شروع و ۳۲ دستگاه خودرو آذین بندی شده با شرکت گروه‌های فرهنگی و هنری نوید بخش شروع نوروز بودند. از این تعداد ۱۰ دستگاه تراکتور تزیین شده با هدف ایجاد فضای متفاوت در این بخش به کار گرفته شد و بسیاری از شهروندان از آن استقبال کردند. ۶  گروه نمایشی در قالب ۵۰۴ نفر در برنامه های فرهنگی و گردشگری شهرداری تهران به اجرای برنامه پرداختند و توانستند محیط شاد و جذابی را برای شهروندان تهرانی در آستانه سال جدید فراهم کنند. کاروانی که در روزهای منتهی به سال جدید طراحی شد با عبور ازمیدان‌های مختلف شهر پیام آور شادی و فرارسیدن نوروز بودند و در نهایت این کاروان به محل بلوار کشاورز و بوستان لاله حرکت کرده و در این مکان به اجرای برنامه ها و جشن‌های نوروزی پرداختند.

در تهران برای سامان دادن شهروندان و هدایت میهمانان نوروزی و استقبال از آنان ۱۰۰ ایستگاه استقبال گردشگری طراحی و اجرا و در این ایستگاه ها با استفاده از فناوری های نوینی مانند AR وVR تلاش کردیم فضای مفرحی را برای شهروندان در کنار ارائه بسته‌های فرهنگی وگردشگری فراهم کنیم. در این راستا، ۱۹۳۰۰ جلد کتاب کودک، ۱۴۴ هزار جلد نقشه گردشگری تهران، ۱۴۳ هزار بروشور گردشگری و ۱۴۵ هزار برگه شامل تخفیفات استفاده از امکان گردشگری وتفریحی پایتخت مشتمل بر تخفیف های ۱۰ تا ۵۰ درصدی ارائه شد. یکی ازموضوعاتی که امسال  قابل توجه  بود استقبال مردم ازنرم افزارهای جدید گردشگری و واقعیت افزوده AR و VR بود. بالغ بر ۳۸ هزار نفر از این تکنولوژی استفاده و ۴۰۳ هزار نفر خدمت مشاوره ای نیز به شهروندان ارائه شده است. علاوه بر این، ۴۶۱ تورگردشگری روزانه در مناطق با شرکت ۸۹۲۶ نفر به گردشگری در تهران به فعالیت پرداختند. در کنار این تعداد 46 هزار نفر در قالب ۱۹ مسیر پیشنهادی تور پیاده با ۲۹۸۰ تور در تهران گردش کردند. در تورهای برگزار شده تلاش شد افراد و گروه های جمعیتی متنوعی از این خدمت بهره مند شوند که از آن جمله ۱۲۹ تور برای روزه اولی ها به تعداد ۴۲۵۷ نفر برگزار شده است. امسال نیز تور ری گردی به عنوان یکی از تورهای شاخص برگزار شده در تهران در قالب ۷۷ تور با شرکت ۳۰۸۰ نفر برگزار و گردشگران از ایستگاه مترو شهرری آغاز و در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) افطار و شام میهمان بودند. همچنین درتهران میزبان ۲۰۰ کمپر بودیم که برای آن ها برنامه های مفصلی طراحی و اجرا شد که برخی از این برنامه ها برای نخستین بار در پایتخت اجرایی شد.
در تهران نوروزخوانی از ۲۵ اسفند در قالب ۵۴۵ برنامه با مخاطب ۱۴۱ هزار نفر، تهران در قاب عکس با اجرای ۴۶ برنامه و۴۳ هزار مخاطب، اجرای فتوواک از جاذبه های گردشگری تهران در قالب ۶۶ برنامه اجرا شده است و طبیعت پاک در بهار ایران با ۲۲۷۶ نفر که در آن شرکت کردند. رویداد تهران بدون دود نیز از دیگر رویدادهایی بود که در این ایام برگزار وبا استقبال خوب شهروندان رو به رو شده است.در کنار این فعالیت ها، یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در ستاد گردشگری شهرداری تهران موضوع هدایت و اسکان مسافران نوروزی بود. در این راستا، هدایت میهمانان نوروزی و اسکان آنان در دستور کار قرار گرفت و ۲۸۸۰ مسافر در مدارس، ۵۱۲۷ نفر در بوستان ها و ۴۳۷ نفر در مساجد اسکان داده شدند.
با توجه به اینکه نوروز امسال مقارن با ماه مبارک رمضان بوددر موزه ها و اماکن گردشگری پایتخت از ۱۰ هزار گردشگر با برپایی سفره های افطار ساده پذیرایی شد تا گردشگری و سفرهای نوروزی با ماه مبارک رمضان رنگ و بوی دیگری پیدا کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید