• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224172
+
-

سخنگوی شورای شهر تهران :

رویدادهای رمضانی و نوروزی تبدیل به مناسک فرهنگی و اجتماعی شد

رویدادهای رمضانی و نوروزی تبدیل به مناسک فرهنگی و اجتماعی شد

سخنگوی شورای شهر تهران معتقد است به هم ریختگی فضای بصری و کالبدی شهر که محصول سیاستگذاری‌های اشتباه گذشته است سبب شده شهروندان بیش از هر زمان دیگری مترصد استفاده از فضاهای فرهنگی و با نشاط در شهر باشند و از این رو، در چند سال اخیر فرصت های خوبی برای محقق کردن این خواسته عمومی از سوی شهرداری فراهم شده است تا به این دغدغه ساکنان شهر پاسخ داده شود.

علیرضا نادعلی با بیان اینکه تقارن زمانی مناسبت های دینی و ملی با یکدیگر در ۲ سال اخیر سبب بروز و ظهور خلاقیت های جدیدی برای طراحی فضاهای فرهنگی و اجتماعی در شهر شده است، گفت: ابتدای امسال و مانند سال گذشته، نوروز و جشن های ملی با اعیاد و مناسبت های تاریخی و دینی در کشور مقارن شد و به این دلیل، گروه های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای بهره برداری حداکثری از فضای ایجاد شده از خلاقیت ها و نرم افزارها و سخت افزارهایی رو نمایی کردند تا شهروندان بتوانند از نشاط و شادابی بیشتری بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه ایجاد فضای فرهنگی و با نشاط تعارضی با یکدیگر ندارند، اضافه کرد: ایجاد فضای با نشاط با رعایت اصول و هنجارهای انقلابی و دینی در ۴۵ سال گذشته اجرا شده است و توانسته ایم ارتباط و تعادل منطقی و خوبی را میان این دو مفهوم در جامعه ایجاد کنیم. اوج این تعادل در برگزاری  جشن  ها و مراسم‌ نشاط آفرین در کنار رویدادهای دینی و مذهبی که نوروز امسال در تهران قابل مشاهده بود.
رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چنین تعادلی منجر به شکل گرفتن رویکردهای بدیع و جدید و نیز استفاده ازفناوری های نوپدید در اجرای برنامه ها شده است، گفت: در سال‌های گذشته برنامه‌های مناسبتی در بوستان‌های مناطق و محله‌ها اجرا می شد. افطاری ها از زمان افطار توزیع  می‌شد و برنامه ها تا پاسی از شب ادامه پیدا می کرد. امسال با جمع بندی تجربه گذشته برای نخستین بار در ماه مبارک رمضان سفره های افطاری ساده در محله ها و مناطق مختلف برپا و در برخی مناطق نیز برنامه های محوری مانند آنچه که در بلوار کشاورز و بوستان لاله شاهد آن بودیم اجرا شد. برنامه هایی که با استقبال گسترده شهروندان
 رو به رو شد.  سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با قدردانی از تلاش های صورت گرفته مسولان و کارکنان معاونت اجتماعی شهرداری تهران ومناطق ۲۲ گانه در اجرای برنامه های ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳، با بیان اینکه باید این برنامه‌ها در طول سال و سال های بعد استمرار پیدا کند، توضیح داد: برای اینکه رویدادهایی مانند آنچه در بلوار کشاورز، بوستان لاله و فرهنگسرای خاوران اجرا شد منجر به جریان‌سازی شود نیازمند استمرار این برنامه‌ها در سال‌های بعد هستیم.قطعا با برنامه ریزی‌های انجام شده ازسوی مسئولان شهرداری تهران در سال های آینده با ادامه چنین برنامه‌هایی شاهد تبدیل شدن این حرکت به یک کلان طرح فرهنگی نهادینه شده در پایتخت خواهیم بود.

 استقبال مردم از برنامه‌های ایام نوروز و رمضان
نادعلی با بیان اینکه رویدادهایی مانند مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر یکی از رویدادهایی است که اکنون در جامعه نهادینه شده است و شاهد تسری این حرکت از تهران به دیگر مناطق کشور هستیم، بیان داشت: با توجه به استقبال بالای مردم از رویدادهای رمضانی و نوروزی امسال و با نگاه به رویدادهای مشابه دیگردرسال گذشته می‌توان گفت مقدار مشارکت مردم در اجرای این برنامه ها هر سال در حال افزایش است. با بیشتر شدن نقش شهروندان در برگزاری این رویداد بدون شک شاهد اثرگذاری بالای برنامه های اجرا شده بر فرهنگ و جامعه خواهیم بود. هدفی که شهرداری آن را دنبال می کند و برنامه های خود را مبتنی بر آن طراحی کرده است. وی با بیان اینکه برخی نقدهایی به رویدادهای برگزار شده درماه مبارک رمضان و نوروز شهرداری وارد کردند اما فصل الخطاب همه ما نگاه حکیمانه رهبرمعظم انقلاب اسلامی است، افزود: قدردانی رهبرمعظم انقلاب اسلامی از بانیان طرح افطاری های خیابانی نقطه پایانی بر این موضوعات بود. بدون تردید می توان رویدادهایی مانند آنچه را که در ابتدای امسال در شهرداری اجرا شد به عنوان مناسک فرهنگی و اجتماعی درنظر گرفت و آن را به عنوان یک کارفرهنگی ماندگار ثبت کرد. نادعلی با تاکید بر اینکه باید زمینه‌های مشارکت مردم را در اجرای برنامه های فرهنگی و اجتماعی تسهیل کرد، ادامه داد: مساجد و اهل مسجد باید در محوریت برنامه های فرهنگی و اجتماعی قرار گیرند. تجربه اجرای رویدادهای مسجد محوری مانند «جشنواره آرمان» منجر به رونق‌بخشی به فضای فرهنگی جامعه می شود و از این‌رو باید بستر لازم برای حضورمسجد و نقش آن در برنامه‌های فرهنگی بیش از گذشته فراهم شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید