• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224144
+
-

برای کم‌کردن بیمه‌گریزی چه باید کرد؟

تعداد وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شامل موتورسیکلت و خودرو به بیش از ۱۲میلیون دستگاه رسیده است. همچنین، بیش از ۸۰درصد موتورسیکلت‌ها فاقد بیمه شخص ثالث هستند. واقعیت این است که سال‌هاست که همه وزرای اقتصاد وعده کاهش حق بیمه شخص ثالث را با حذف عوارض اضافه بر بیمه شخص ثالث می‌دهند اما برای تحقق وعده‌شان هیچ لایحه‌ای به دولت ارائه نمی‌کنند. همزمان، برخی از دارندگان وسایل نقلیه به بهانه بالا بودن حق بیمه، از خرید بیمه شخص ثالث خودداری می‌کنند. وقتی یک وسیله نقلیه بدون بیمه باشد و باعث تصادف شود و خسارت جرحی به بار آورد، بازپرداخت خسارت وارد شده برعهده صندوق تامین خسارت‌های بدنی است. طبق قانون، 8درصد مبلغی که مردم برای دریافت بیمه شخص ثالث پرداخت می‌کنند، در اختیار صندوق تامین خسارت‌های بدنی قرار می‌گیرد. به این ترتیب هزینه بیمه‌گریزی برخی را شهروندانی می‌پردازند که به قانون احترام می‌گذارند. در دنیا شهروندان هر سال اعتبارسنجی می‌شود و درصورتی که فردی از رتبه اعتباری پایین و ضعیف برخوردار باشداز برخی خدمات اجتماعی محروم می‌شود؛ ازجمله اینکه نمی‌تواند وام بگیرد. پیشنهاد می‌شود به‌جای تصمیم‌های موقت، نظام اعتبارسنجی برای همه اجرا شود.
قانون می‌گوید کسی که بیمه شخص ثالث نخرد، نباید سهیمه بنزین بگیرد در نتیجه کارت سوخت‌اش باطل می‌شود. چندی پیش ۲۳هزار کارت سوخت تاکسی در تهران به‌دلیل نداشتن بیمه شخص ثالث باطل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید