رهبر انقلاب: نه تخریب کردندو نه جایی را آتش زدند ولی...
این رفتارآمریکا با دانشجویان است
حضرت آیتالله خامنهای رفتار آمریکا در قبال اعتراض بدون خشونت و تخریب دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل را دلیلی بر اثبات موضع ایران در بدبینی به دولت آمریکا دانستند
رهبر معظم انقلاب همزمان با روز معلم در دیدار هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسرکشور، تکریم و تشکر از معلم را وظیفه فرد فرد ملت خواندند و با بیان اینکه آموزشوپرورش از لحاظ اهمیت و تأثیرگذاری با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، افزودند: هویتسازی نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصلهای کاری آموزشوپرورش است.حضرت آیتالله خامنهای همچنین رفتار آمریکا و دستگاههای مرتبط با آنها در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل را نشاندهنده همدستی و شریکجرم بودن دولت آمریکا در گناه نابخشودنی کشتار مردم غزه دانستند و فرمودند: جنایات رژیمصهیونیستی و همدستی آمریکا با او، حقانیت مواضع نظام و ملت ایران را در نفی رژیم اشغالگر و بدبینی به آمریکا اثبات کرد.
غزه؛ همچنان مسئله اول دنیا
با وجود تلاشهای زیاد صهیونیستها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها، مسئله غزه همچنان مسئله اول دنیاست که اعتراضها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاههای آمریکا و گسترش آن به دانشگاههای اروپا از نشانههای استمرار حساسیت افکارعمومی جهان به مسئله غزه است.
اثبات حقانیت موضع ایران
افزایش روزافزون فشار افکارعمومی روی رژیم اشغالگر ضروری است. رفتار وحشیانه و بیرحمانه سگ هار صهیونیستی باعث اثبات حقانیت موضع جمهوریاسلامی و ملت ایران شد و کشتار سی و چند هزارنفر که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند، ذات شریر و خبیث رژیمصهیونیستی و حقانیت موضع همیشگی ایران را به همه دنیا نشان داد.
رفتار آمریکا در برابر اعتراض بدون خشونت و تخریب
رفتار آمریکا و دستگاههای مرتبط با آنها در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان معترض به جنایات اسرائیل، دلیل دیگری بر اثبات موضع جمهوریاسلامی ایران در بدبینی به دولت آمریکاست. این موضوع به همه نشان داد آمریکا شریکجرم و همدست صهیونیستها در گناه نابخشودنی کشتار مردم غزه است و برخی حرفهای بهظاهر دلسوزانه آنها هم دروغ است؛ بنابراین موضع جمهوریاسلامی که نمیتوان به دولت آمریکا خوشبین بود و به آن اعتماد کرد، اثبات شد.
تنها راهحل مسئله فلسطین
تنها راهحل مسئله فلسطین، پیشنهاد مطرح شده ازسوی ایران، یعنی بازگشت فلسطین به صاحبان اصلی آن اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی است. تا وقتی فلسطین به صاحبان خود بازنگردد، مشکل غربآسیا حل نخواهد شد و حتی اگر 20، 30سال دیگر هم تلاش کنند رژیمصهیونیستی را سرپا نگه دارند -که انشاءالله نمیتوانند- این مسئله، حلشدنی نخواهد بود. فلسطین باید به مردم آن بازگردد و پس از تشکیل نظام فلسطینی، خودشان تصمیم بگیرند با صهیونیستها چه کنند.
اهمیت کشف استعدادها
معلم نه فقط آموزنده علم، بلکه پرورنده هویت دانشآموز است. معلم میتواند تواناییهای بالقوه و استعدادهای دانشآموز را همچون استخراج طلا و نقره از معدن، کشف و بالفعل کند؛ بنابراین معلم باید در کنار علمآموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و کار هم به دانشآموز بدهد تا ظرفیتهای درونی او شکوفا شود.
دادن نگاه ملی به دانشآموز
«دادن نگاه ملی به دانشآموز» انتظار دیگری از معلم است. نگاه ملی یعنی دانشآموز بداند تحصیل و کلاس درس قطعهای از حرکت عمومی پیشرفت و جزئی از ماشین عظیم پیشبرنده کشور و نظام است؛ بنابراین لازم است دانشآموزان با افتخارات ملی، داشتههای کشور، پیروزیهای ناشی از راههای درست، آشنا و همچنین از خطرها و دشمنیها آگاه شوند.
3توصیه مهم دیگر
امیدآفرینی وظیفه دیگر معلمان است. امید تضمینکننده آینده کشور است و اگر کسی امید را در دل و جان جوان و نوجوان برانگیزد، درواقع به ساخت آینده کشور کمک کردهاست و به همین علت است که مکررا بر امیدآفرینی اصرار میکنیم. افرادی که ازسر لجاجت با نظام یا دولت یا اشخاص دیگر، جوانان را ناامید میکنند درواقع به آینده کشور لطمه میزنند.« تشویق دانشآموزان به فعالیتهای اجتماعی» و همچنین «مهارتآموزی به دانشآموزان» از توصیههای دیگر به معلمان است.
تبیین جایگاه معلم
توجه و احترام همگانی به معلمان، باعث ایجاد جاذبه بیشتر برای این شغل شریف، ارتقای سطح جامعه معلمان و در نتیجه، ارتقای کشور میشود و لازم است رسانهها و صاحبان تریبونهای عمومی در زمینه تبیین جایگاه معلم و ضرورت تمجید از او، فعال شوند.
اهمیت آموزشوپرورش
علت متفاوت بودن اهمیت آموزشوپرورش با دیگر دستگاهها، تربیت منابع انسانی است. همه دستگاهها بهکارگیرنده نیروی انسانی هستند، اما آموزشوپرورش، پرورشدهنده منابع انسانی است.
اهمیت وجود نیرویانسانی مناسب
وجود نیرویانسانی خوب، غیرقابل مقایسه با منابع و سرمایههای طبیعی است. پیشرفت، امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزشهای انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیرویانسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزشوپرورش است.
خبر خوب درباره سند تحول
اجرای سند تحول از مهمترین سرفصلهای مهم آموزشوپرورش است. از انفعال و کمتوجهی به این سند در سالهای گذشته، ضرر کردیم، اما بازنگری درحال نهایی شدن این سند و تدوین نقشهراه اجرایی آن خبرخوبی است که ترمیم سند تحول با استفاده از نخبگان داخل و خارج آموزشوپرورش، باید مستمر ادامه یابد.
توانمندسازی معیشتی معلمان
«توانمندسازی» از دیگر سرفصلهای مهم آموزشوپرورش است. توانمندسازی معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأکید بوده و اکنون نیز هرچه ممکن است باید در این زمینه تلاش شود.
لزوم تقویت مراکز تربیت معلم
نیت، روحیه، انگیزه و درک حقیقی از «معلمی» لازمه پرورش نسل است. معلمی صرفاً با کلاس و تدریس محقق نمیشود. همچنین تقویت مراکز تربیت معلم، لازمه دستیابی جامعه معلمان به سطح تراز است. دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراکز تربیت معلم باید کاملاً تقویت شوند.
وظیفه مهم معاونت پرورشی
جلوگیری از ایجاد و شیوع آسیبهای اجتماعی، جزو توقعات از جوانان است. مقدمه و شرط تحقق این مهم آن است که در خود مدارس آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد که این جزو وظایف معاونت پرورشی است.
فهم منطق شعار «مرگ بر آمریکا»
دانشآموزان، جوانان و نوجوانان باید از منطق و عقلانیت سیاستها و رفتار نظام باخبر باشند و بدانند پشت شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» ملت چه منطقی نهفته است و چرا ایران حاضر به ایجاد روابط با برخی کشورها و دولتها نیست.
تأکید بر ثبات مدیریتی
ثبات مدیریتی در آموزش و پرورش اهمیت دارد. تغییرات کوتاهمدت مدیریتی، موجب به ثمر نرسیدن کارهای اساسی میشود. بنده در مدیریتهای سطح بالا تا متوسط تأکید بر ثبات دارم تا بتوان برنامهها و کارهای مهم را دنبال کرد.
معرفی الگوهای موفق
الگوسازی و معرفی نمونههای برتر معلمان، ضروری و شوقآفرین است. آموزش و پرورش باید الگوهای موفقی همچون معلمی که خوب تدریس میکند یا سالهای طولانی از عمر خود را صرف تدریس کرده، یا رنج رفتوآمد به مناطق دشوار برای تدریس به دانشآموزان را به جان خریده است، شناسایی و این معلمان را بهعنوان قهرمانان تعلیم و تربیت معرفی کند.
دیدار تیمملی والیبال دانشآموزی با رهبرمعظم انقلاب
اعضای تیم ملی والیبال دانشآموزی ایران که بهتازگی قهرمان رقابتهای والیبال دانشآموزان جهان در صربستان شدهاند، صبح چهارشنبه (دیروز) با حضرت آیتالله خامنهای دیدار و گفتوگو کردند. این تیم که با نام سردار شهید حاج محمدرضا زاهدی در این مسابقات شرکت کرده بود، موفق شد با 7پیروزی متوالی بر سکوی نخست دنیا بایستد.