• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224096
+
-

روبات ‌ماه در مسیر فضا

فضا
روبات ‌ماه در مسیر فضا

چین طی روزهای آینده یک فضاپیمای روباتیک را در یک سفر رفت و برگشت به قسمت دور ‌ماه ارسال خواهد کرد. این نخستین ماموریت از 3 ماموریت فنی سختی است که راه را برای فرود اولیه فضانوردان چینی بر ماه و ایجاد پایگاهی در قطب جنوب آن هموار می‌کند. به گزارش همشهری آنلاین، به نقل از رویترز، از زمان نخستین ماموریت Chang’e در سال ۲۰۰۷ که به نام الهه افسانه‌ای ‌ماه چینی نامگذاری شد، چین در اکتشاف ‌ماه جهش‌های رو به جلویی داشته و فاصله‌اش را در زمینه فناوری فضایی با ایالات متحده و روسیه کمتر کرده است. در سال ۲۰۲۰، چین نمونه‌هایی را از سمت نزدیک ‌ماه به زمین آورد و برای نخستین بار ثابت کرد که می‌تواند با خیال راحت یک فضاپیمای بدون خدمه را از سطح ‌ماه به زمین بازگرداند. انتظار می‌رود چین در این هفته ماموریت Chang’e-6 را با استفاده از فضاپیمای پشتیبان ماموریت ۲۰۲۰ پرتاب کند و خاک و سنگ‌ها را از سمت دور ‌ماه که به‌طور دائم رو به زمین است جمع‌آوری کند.
ماموریت Chang’e-6 بدون خط دید مستقیم با زمین، باید در طول ماموریت ۵۳ روزه خود به ماهواره رله‌ای که اخیراً مستقر شده است، به دور ‌ماه بچرخد. این ماهواره از ماموریت‌های بدون سرنشین ‌Chang’e-7 و 8 به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۲۶ و ۲۰۲۸ نیز پشتیبانی می‌کند. در سال‌های ذکر شده چین شروع به کاوش در قطب جنوب برای یافتن آب و ایجاد یک پایگاه اولیه همراه با روسیه می‌کند. چینی‌ها قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ فضانوردان خود را روی سطح‌ ماه از فضاپیما پیاده کنند.
طرح‌های قطبی پکن، ناسا را نگران کرده است. بیل نیلسون، مدیر ناسا نیز بارها هشدار داده است که چین هر نوع منابع آبی را متعلق به‌خود می‌داند، اما پکن می‌گوید به همکاری با همه کشورها برای ساختن یک آینده مشترک متعهد است. در ماموریت Chang’e-6، چین محموله‌هایی از فرانسه، ایتالیا، سوئد و پاکستان و در Chang’e- 7 از روسیه، سوئیس و تایلند حمل خواهد کرد. ناسا طبق قوانین ایالات متحده از هر نوع همکاری مستقیم یا غیرمستقیم با چین منع شده است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید