• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 17 تیر 1397
کد مطلب : 22407
+
-

کمک مهندسان فضایی برای نجات اسیران غار

تیمی از مهندسان 2شرکت اسپیس‌ایکس و بورینگ به تایلند رفته‌اند تا راه‌حل‌های جدیدی را برای نجات ۱۲پسر بچه و مربی فوتبال‌شان ارائه کنند

کمک مهندسان فضایی برای نجات اسیران غار


حدود 2هفته است که 12پسربچه 11 تا 16ساله به همراه مربی فوتبال 25ساله خود در غاری در تایلند حبس شده‌اند و هنوز راهی فوری برای نجات آنها پیدا نشده است. بارانی شدن هوا نگرانی‌را در این رابطه بیشتر هم کرده است اما حالا مهندسان ارشد یکی از مشهورترین شرکت‌های فضایی جهان به این منطقه رفته‌اند تا شاید بتوانند به کمک فناوری‌های جدید راهی برای نجات این بچه‌های فوتبالیست پیدا کنند.

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در توییتر خود اعلام کرده که مهندسان ارشدی راهی چیانگ رای شده‌اند تا به تیم نجات بپیوندند. یکی از طرح‌های پیشنهادی این تیم قرار دادن یک تیوب بادی زیر آب است. براساس این طرح این تیوب از منطقه آب‌گرفته به بچه‌ها رسانده می‌شود، سپس باد می‌شود تا بچه‌ها بتوانند از داخل آن سینه خیز خودشان را به بیرون برسانند. در میان مهندسان اعزامی به غیراز اسپیس‌ایکس گروهی از شرکت دیگر ایلان ماسک یعنی بورینگ هم وجود دارند. بورینگ که روی سیستم‌های حمل‌ونقل سریع زیرزمینی کار می‌کند تخصص ویژه‌ای در حفر تونل دارد. طرح دیگر گروه مهندسان حفر تونلی با تجهیزات پیشرفته برای رهایی بچه‌هاست که نیاز به چندبار مدلسازی کامپیوتری دارد.

سبک و سنگین کردن راه‌حل‌ها

این گروه ۱۲نفری نوجوانان به همراه مربی‌شان زمانی که غار خشک بود، برای فرار از سیلاب وارد آن شدند اما با بارش شدید باران  و جمع شدن آب در این غار  در همان غار گرفتار شده‌اند.

 به گزارش رویترز، یکی از راه‌حل‌هایی که پیشنهاد شده، رساندن آب، غذا و اکسیژن به بچه‌ها و مربی‌شان تا زمانی است که در ماه‌های آتی فصل بارندگی تمام شود و بتوان عملیات نجات را کلید زد. گروهی دیگر هم آموزش غواصی به بچه‌ها را پیشنهاد کرده‌اند که بتوانند خود را از زیر آب به خارج برسانند. 

به گزارش همشهری، اما به‌تازگی یک غواص سابق نیروی دریایی تایلند در عملیات نجات ۱۲نوجوان گرفتار در غار، جان باخت و این گزینه را از روی میز خارج کرد. راه‌حل دیگر ایجاد حفره‌هایی در جنگل بالای غار است تا به این طریق عملیات نجات آغاز شود. البته یکی از مشکلات این است که حفاری باید تا عمق 600 یا ۱۰۰۰ متری در سنگ آهک‌های شکننده صورت بگیرد. شرکت بورینگ در زمین نفوذ پیشرفته‌ای دارد و می‌تواند به‌خوبی تونل‌هایی در زمین حفر کند.

 تا‌کنون تیم فوتبال غذا و دارو دریافت کرده‌اند و اوضاع‌شان بد نیست اما ابرهای طوفانی در منطقه پدیدار شده‌ و همه را نگران باران و طوفان شدید کرده‌اند. همچنین میزان اکسیژن محلی که این ۱۲نوجوان گرفتار شده‌اند به ۱۵درصد رسیده درحالی‌که این میزان به‌طور معمول باید ۲۱درصد باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید