• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224064
+
-

7 نکته درباره تدفین شهدای گمنام در جمکران

7 نکته درباره تدفین شهدای گمنام در جمکران

جمعه 14اردیبهشت‌ماه 1403 و همزمان با شب شهادت  امام جعفر صادق علیه‌السلام مراسم تدفین 2شهید گمنام در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد. توجه به 8 نکته مهم درباره  این مراسم حائز اهمیت است.
یک: این تدفین برای نخستین بار در چنین مکانی و در چنین سطحی انجام می‌شود. از این منظر یک اقدام مهم فرهنگی و کم‌نظیر محسوب می‌شود که شایسته توجه بیشتر از سوی اصحاب رسانه است.
دو: تدفین شهدای گمنام در مسجد جمکران یادآور این نکته است که الگوی‌های عملی و واقعی انتظار و نصرت امام زمان (عج) همین شهدا هستند. چه بسیار شهدایی که در وصیت‌نامه‌هایشان تأکید موکدی بر قرائت دعای فرج و آرزوی سلامتی حضرت صاحب‌الزمان داشتند.
سه: این شهدای گمنام برای همه منتظران، یادآور این آیه از قرآن هستند: مِنَ‌المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا‌الله عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَ مِنهُم مَن ینتَظِرُ وَ ما بَدَّلوا تَبدیلًا. آنهایی که پای عهد خود با خدا ماندند و به ما نشان دادند که به جز قرائت دعای عهد چگونه باید پیمانی محکم با امام عصر(عج) داشت.
چهار: تدفین شهدای گمنام فرصت بازخوانی ارادت شهدا به مسجد جمکران است. بسیاری از شهدا به جمکران ارادت ویژه داشتند و در همین مسجد اذن شهادت خود را دریافت کردند.
پنج: تدفین شهدا در مسجد جمکران نشانه رویکردی است که نشان می‌دهد برنامه‌های فرهنگی و مراسم مذهبی این مکان مقدس مسیر انقلابی‌تری از کارنامه درخشان پیشین خود را طی خواهد کرد.
شش: مسیری که این شهدای گمنام از کربلای ایران تا جمکران طی کردند، در ظاهر یک مسیر نمادین ولی در واقع یک سیر حقیقی و مسیر واقعی تاریخ عصر ظهور است؛ مسیری که یادآور روزهای اربعین هم بوده و گام‌هایی است برای انتظار به ‌سوی کربلا و حالا بازگشت کربلایی‌ها به‌ سوی میعاد منتظران.
هفت: تدفین شهدای گمنام در مسجد مقدس جمکران، آغاز یک حرکت فرهنگی و معرفتی است که به دستور تولیت محترم جمکران قرار است با تدوین و جمع‌آوری مجموع تمامی سخنان، خاطرات و سیره عملی شهدا درباره مسجد مقدس جمکران ادامه یابد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید