• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 224045
+
-

ماهیگیری از آب‌های گل‌آلود!

هادی کهندل؛ روزنامه‌نگار

با تغییر توازن منطقه‌ای و جهانی به نفع جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت، چگونگی استفاده از این وضعیت جدید برای تقویت منافع کشور موضوعیت پیدا کرده است و جریان غرب‌گرا مترصد فرصتی برای بازگشت به کانون توجهات است.

بهانه جریان غرب‌گرا برای مذاکره با آمریکا
در حال حاضر چهره‌های منتسب به جریان غرب‌گرا به فاصله کوتاهی از عملیات غرورانگیز «وعده صادق»، با احتیاط در حال مطرح کردن مجدد ایده مذاکره با آمریکا در محافل سیاسی هستند. با این تفاوت که این بار موقعیت برتر نظامی، امنیتی و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران را بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی بهانه قرار داده‌اند. واقعیت این است که این جریان مشکوک همواره به ‌دنبال ماهیگیری از آب گل‌آلود است و در دهه 90 ضعف‌های کشور را بهانه‌ای برای معامله با غرب قرار داده بود!
الگوی ماندگار همکاری دیپلماسی و میدان
موقعیت استثنایی جمهوری اسلامی ایران پس از تنبیه رژیم صهیونیستی، محصول گفتمان انقلاب اسلامی، مجاهدت رزمندگان فداکار جبهه مقاومت و حاصل همکاری متقابل 2 عنصر میدان و دیپلماسی است. فراموش نکرده‌ایم که تا همین چند سال پیش دستگاه دیپلماسی وظایفش را در قبال میدان با منت و اکراه و اما و اگرهای فراوان همراه می‌ساخت! در این روزهای حساس، نقش تاریخی و هوشمندانه دکتر حسین امیرعبداللهیان در قامت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، شایسته تقدیر است.
غیرممکن بودن مذاکره با آمریکا در حال حاضر
وضعیتی که پس از 2 عملیات درخشان طوفان‌الاقصی و وعده صادق در منطقه پیدا شده، فرصتی است تا محور مقاومت، راهبرد اخراج آمریکا و کشورهای بیگانه از جنوب غربی آسیا را با قدرت بیشتری دنبال کند. اشتهای مقامات آمریکا برای معامله با ایران چیز پنهانی نیست؛ دقیقا مثل پیوند غرب‌گرایان ایرانی با حزب دمکرات. مسلما نفس مذاکره با جمهوری اسلامی ایران مخصوصا در این مقطع برای دولت فعلی آمریکا دستاوردی راهبردی محسوب می‌شود. واضح است که هرگونه مذاکره با دولت بایدن در حکم کمک به کمپین انتخاباتی دمکرات‌هاست و می‌تواند سرنوشت انتخابات آمریکا را تغییر دهد، اما با عنایت به تجربه عهدشکنی این کشور در برجام و توجه به این مسئله که با رفت‌وآمد دولت‌ها در آمریکا هر توافقی می‌تواند کان لم یکن تلقی شود، مذاکره با آنها دست‌کم تا زمان روی کار آمدن دولت جدید غیرممکن خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید