• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223894
+
-

ملاقات با اتوبوس‌های تازه‌نفس

روز گذشته خبرنگاران از آخرین وضعیت اتوبوس‌های تهران بازدید کردند

گزارش
ملاقات با اتوبوس‌های تازه‌نفس

سیدمحمد فخار-روزنامه‌نگار

شواهد نشان می‌دهد امسال سال رونق در اتوبوسرانی تهران است. با وجود همه تخریب‌ها، لابی‌های شکننده و کارشکنی‌های سیاسی خبرهای خوبی از ورود 2500اتوبوس داخلی و 2500اتوبوس برقی چینی به گوش می‌رسد که درحال طی کردن مراحل اجرایی قرارداد، تولید و تحویل هستند. آنچه تاکنون مشخص شده اینکه 5هزار اتوبوس نو در راه تهران است و امسال مردم تهران توسعه اتوبوسرانی را به چشم خواهند دید. اما یکی از موضوعاتی که طی روزهای اخیر داغ شده این شایعه بود که شهرداری در دوره مدیریت فعلی اتوبوسی به تهران نیاورده و این بخش از حمل‌ونقل عمومی را رها کرده است. مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به آخرین وضعیت ورود اتوبوس‌های جدید به پایتخت گفت: در دوره مدیریت شهری فعلی در زمینه توسعه ناوگان اتوبوسرانی اتفاقات خوبی افتاده و قراردادهای مهم و بزرگی در حوزه تأمین اتوبوس‌های نو در این دوره مدیریت شهری منعقد شده است؛ قراردادهایی که هر یک تحولی بزرگ را در تهران رقم خواهد زد.

مرثیه دوره‌های گذشته
در دوره‌های گذشته مدیریت شهری، شهرداری با یک شرکت سوئیسی برای خرید ۱۰۰دستگاه متروباس هیبریدی قرارداد بست، اما تنها 4دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد شهر شد و از سال۱۳۹۶ نیز این 4متروباس ۲۵متری سوئیسی در پارکینگ خوابیده بود؛ چراکه شرایط آب‌و‌هوایی تهران با مشخصات این نوع اتوبوس سوئیسی همخوانی نداشت؛ البته در دوره ششم مدیریت شهری کارشناسان فنی اتوبوسرانی نسبت به بازسازی 2دستگاه متروباس اقدام کردند و 2دستگاه متروباس هیبریدی در خطوط فعال شدند، اما روز گذشته یکی از این اتوبوس‌ها از خط خارج شده و در حال حاضر فقط یک دستگاه در خطوط فعال است.  علیزاده با بیان اینکه زمانی که ما مدیریت شهری را از مدیران دوره قبل تحویل گرفتیم ۱۸۰۰اتوبوس در کلانشهر تهران فعال بود و از این میان تنها حدود ۸۰۰اتوبوس شاغل بودند، ادامه داد: دقت داشته باشید که شهر بزرگ تهران با این حجم مسافر و شهروند تا 2.5سال پیش تنها ۸۰۰اتوبوس فعال داشت. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه این در حالی است که از ابتدای دوره مدیریت شهری جدید ۸۲۶دستگاه اتوبوس نو وارد خطوط کرده‌ایم، گفت: ۵۰۰دستگاه با اعتبار و تجهیزات شهرداری تهران و 326دستگاه اتوبوس نیز به‌صورت مشترک با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها خریداری شده است. او با بیان اینکه بازسازی اتوبوس‌ها نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: در سال۱۴۰۱ تنها ۵۰دستگاه اتوبوس بازسازی شده بود و سال گذشته ۳۰۰اتوبوس بازسازی شد و این در حالی است که در حال حاضر ۳۰۵۳دستگاه اتوبوس فعال و حدود ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰اتوبوس شاغل در خطوط داریم که البته شهر تهران به 5 تا 7هزار اتوبوس نیاز دارد.

ورود اتوبوسرانی به انعقاد قرارداد با تولید‌کننده داخلی
علیزاده ادامه می‌دهد: با عزم راسخ شهردار تهران و حمایت شورای شهر، سال گذشته ۴۵درصد بودجه شهری به حوزه حمل‌ونقل اختصاص داده شد. از این میان ۷۱۰۰میلیارد تومان بودجه به شرکت واحد رسید که 5هزار میلیارد تومان آن نقدی و مابقی غیرنقد بود که با این بودجه می‌شد ۱۰۰۰دستگاه اتوبوس خریداری کنیم، اما شرایط به‌گونه‌ای بود که مردم را معطل تولید داخلی و آن هم تولید داخلی‌ای که به واسطه گذر زمان دچار عقب‌ماندگی شده بود، نکنیم؛ به همین دلیل سال گذشته شهردار تهران در سفر به چین قرارداد خرید ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس ۱۲متری را منعقد کرد و مقرر شده است تا بعد از پرداخت ۲۰درصد پیش‌پرداخت ظرف مدت 6‌ماه اتوبوس‌ها تحویل داده شود که اگر اتوبوس‌های داخلی و خارجی به ناوگان تزریق شوند، شاهد کاهش سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها خواهیم بود.  علیزاده با بیان اینکه در تأمین اتوبوس‌ها شهرداری مدل مالی ابتکاری درنظر گرفته است، گفت: طرف چینی متعهد شده که بعد از آنکه ۲۰درصد از مبلغ قرارداد پرداخت شد، ظرف مدت 6‌ماه اتوبوس‌ها را تحویل دهد و الباقی مبلغ نیز با کمک دولت، بانک مرکزی و بانک شهر به‌صورت فاینانس خواهد بود و اگر مشکلات و روند اداری در بانک مرکزی حل شود به‌زودی شاهد ورود اتوبوس‌های جدید خواهیم بود. او در مورد روند انعقاد قرارداد با شرکت‌های داخلی با بیان اینکه قرارداد ۵۰۰دستگاه اتوبوس برقی با گروه شتاب تا پایان‌ ماه منعقد می‌شود، گفت: گروه شتاب قول داده که تا پایان سال ۵۰اتوبوس برقی تحویل دهد و از سال آینده نیز هر‌ ماه ۵۰اتوبوس برقی تحویل دهد. وی همچنین با اشاره به اقدامات توسعه‌ای در حوزه اتوبوسرانی با بیان اینکه در غرب تهران در مناطق ۲۲، ۲۱، ۶ و ۵ کمبود اتوبوس داشتیم و ۲۵۶دستگاه اتوبوس نو در این مناطق به‌کارگیری شدند، گفت: از آنجا که بخش خصوصی به‌دلیل نبود صرفه اقتصادی مایل به فعالیت نبود، خود اتوبوسرانی در این منطقه فعال شد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید