کاریزمای ایرانی، چهرههای ترکیهای
شروع توفانی «مست عشق» در گیشه چقدر به بازیگرانش مربوط است؟
ناصر احدی- روزنامهنگار
قانون نانوشتهای در تجارت سینما وجود دارد که اگر فیلمی افتتاحیه موفقی نداشته باشد، خیلی بعید است که گیشهاش در ادامه رونق بگیرد. روی همین اصل، آخر و عاقبت فیلمها معمولا از روی فروش افتتاحیهشان قابل حدس است. در ایران، فروش افتتاحیه با مجموع فروش سه روز آخر هفته یعنی چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه محاسبه میشود. تازهترین فیلمی که فروش افتتاحیه موفقی داشته، «مست عشق» ساخته حسن فتحی با بازی شهاب حسینی، پارسا پیروزفر و چند بازیگر سینما و تلویزیون ترکیه است که طی ۳ روز نخست اکرانش، با نمایش در ۲ هزار و ۳۱۲ سانس، ۲۱۴ هزار تماشاگر داشته و ۱۵ میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان فروخته است. ایرنا گزارش داده این فروش افتتاحیه در یکی دو دهه اخیر در سینمای ایران بیسابقه بوده است. در این گزارش آمده پیش از این رکورد افتتاحیه فروش یک فیلم در اختیار فیلم «ما همه با هم هستیم» با ۱۲۷ هزار مخاطب بود. بعد از آن، افتتاحیه «هزارپا» با ۱۲۶ هزار، «فروشنده» با ۱۲۱ هزار، «گشت ۳» با ۱۱۷ هزار و «نهنگ عنبر ۲» با ۱۱۳ هزار مخاطب داغترین افتتاحیههای سینمای ایران بودهاند. امسال هم «تمساح خونی» با ۱۱۰ هزار و «سال گربه» با ۱۰۸ هزار مخاطب افتتاحیههای شلوغی داشتند. چه عامل یا عواملی باعث شده که تعداد تماشاگر افتتاحیه «مست عشق» تقریبا 2 برابر این دو فیلم پرتماشاگر امسال باشد؟ بعید است داستان فیلم که به رابطه مولانا و شمس میپردازد، برای تماشاگر ایرانی آنقدر جذابیت داشته باشد که چنین رکوردی را موجب شود. واقعیت این است که آخرین ساخته سینمایی حسن فتحی بیش از هر چیز به ستارههایش تکیه دارد. شهاب حسینی و پارسا پیروزفر با اینکه در یک دهه اخیر عمده فیلمهایشان در سینما فروش زیادی نداشته، اما در عوض به لطف سریالهایشان در شبکه نمایش خانگی بسیار محبوباند. اما مهمتر از این دو، بازیگران ترکیهای سریال هستند که سریالهایشان در ایران دیده شده و محبوبیت زیادی میان گروهی از تماشاگران ایرانی دارند. بررسی تعداد تماشاگران فیلمهای شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در یک دهه گذشته نشان میدهد که در موفقیت «مست عشق» باید سهم پررنگی برای علاقه تماشاگران به بازیگران ترکیهای درنظر گرفت.