• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223743
+
-

پیشگامان پیشرفت ایران

درباره تشکیلاتی که قرار است با تربیت نوجوانان و جوانان، آینده بهتری برای ایران بسازد

گزارش
پیشگامان پیشرفت ایران

فاطمه عسگری‌نیا- روزنامه‌نگار

سن و سالی ندارند، اما دغدغه‌شان ساختن ایرانی آباد با مردمانی شاد و سرزنده است. صحبت از اعضای تیم‌های پیشگامان پیشرفت است؛ همان نوجوان‌هایی که با لباس‌های متحد‌الشکل آماده خدمات‌رسانی به مردم هستند؛ چه مردم حادثه‌دیده در بلایای طبیعی و چه مردم ساکن در منطقه‌های محروم و حتی شهرنشین‌ها. البته این تشکیلات یک تشکیلات جهانی است که اروپایی‌ها به آن Scouting می‌گویند و کشورهای عربی، کشافه.

برخلاف خیلی از تشکیلات که فعالیت‌هایشان محدود به ساختمان‌های اداری و کلاس‌های دربسته است، اعضای این تیم‌ها انس و الفت خاصی با طبیعت دارند و در اردوهای بزرگ و کوچک برای آمادگی خدمات‌رسانی به مردم حادثه‌دیده و آموزش فعالیت‌های گروهی عمدتا در دل طبیعت مشغول فعالیت هستند.شاید یکی از ویژگی‌های مهم اعضای این تشکل جوان فعالیت‌های گروهی برپایه احترام به یکدیگر باشد؛ به‌خاطر همین است که در اغلب برنامه‌هایی که حاضرند هماهنگی‌شان در سرود خواندن، فعالیت‌های گروهی و احترام گذاشتن‌شان به یکدیگر به سبک و سیاق نظامی‌ها برای مردم جالب باشد. لباس‌هایشان به فراخور رده سنی و درجه‌ای که کسب کرده‌اند فرق می‌کند؛ شال‌گردن‌هایی که می‌آویزند حکایت از مرتبه‌شان دارد و کلاه‌هایی که بر سر می‌گذارند سبک ویژه خودشان را دارد.

مأموریت: خوب‌کردن حال مردم
تشکیلات نهضت پیشگامان پیشرفت چه در بخش دختران و چه در بخش پسران با عناوین خاص خود خوانده می‌شوند. مه‌آفرین‌ها دختران 9تا 12ساله هستند؛ این بچه‌ها عمدتا برای یک زندگی اجتماعی آموزش می‌بینند. 12تا 15ساله‌ها را مهرآور می‌نامند. همین که وارد گروه 15تا 18ساله‌ها می‌شوند، نامشان مهرگستر می‌شود و براساس همین نام و نشان هم ماموریت‌های جدیدی را عهده‌دار می‌شوند.
در بخش پسران هم همینطور است؛ پسران 9تا 12ساله در گروه نیک‌آفرین‌ها قرار می‌گیرند، 12تا 15ساله‌ها در گروه نیک‌آور‌ها و 15تا 18ساله‌ها در گروه نیک‌گسترها. همانطور که از نام و نشان‌شان پیداست اینها مبلغان مهربانی و نیکی در جامعه هستند؛ بچه‌هایی که از دورترین نقطه مرزی ایران تا پایتخت قرار است گوش به فرمان فرمانده‌هایشان باشند برای بهتر کردن حال مردم سرزمین‌شان.در 2سال اخیر که این تشکیلات دوباره احیا و آموزش‌های لازم به 4هزار عضو آن ارائه شد در اغلب عملیات‌های امدادرسانی هلال‌احمری‌ها به مردم حادثه‌دیده در بلایای طبیعی ورودشان با آن لباس‌های متحد‌الشکل و درجه‌هایی که روی شانه و سینه داشتند، باعث قوت قلب مردم دل‌شکسته شد. درست است اکثرشان آموزش‌های امدادی دیده‌اند و دستی بر آتش امدادرسانی در زمان حوادث دارند، اما رسالت بزرگشان در این اوقات مرهم گذاشتن بر زخم حادثه‌دیدگان است؛ دختران و پسرانی که در کنار تیم‌های سحر گوش شنوا برای شنیدن درددل خانوادهای مصیبت‌زده می‌شوند و با صبوری و مهربانی‌هایشان مرهمی بر دل آنها می‌گذارند.اعضای تشکیلات پیشگامان پیشرفت حواسشان به مردمان ساکن در مناطق محروم است؛ چراکه خوب یاد گرفته‌اند باید هوای همنوعانشان را داشته باشند و این یکی از آموزه‌های اصلی آنها در این تشکیلات است. به‌خاطر همین اغلب همراه با دوستانشان به این محله‌ها سر می‌زنند و با کمک خیرین و نیکوکاران گره از زندگی‌های زیادی باز می‌کنند.

4هزار نفر عضوند
بنا براعلام معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر ایران تا‌کنون 4هزار جوان در طرح پیشگامان پیشرفت، برای محرومیت‌زدایی در کشور، توسعه مهارت‌های امدادی، فعالیت‌های زیست‌محیطی، آموزش و انجام اقدامات هویتی و فرهنگی آموزش دیده‌اند و هلال احمر در این راه از مربیان آموزش‌دیده و باتجربه استفاده کرده است؛ موسپیدانی که حالا حکم پدربزرگ این بچه‌ها را دارند، اما حسابی سرزنده و شاداب هستند و این شادابی و سرزندگی را هم حاصل فعالیت در کنار جوان‌ها و در قالب تشکیلات پیشگامان پیشرفت می‌دانند.

یک نیاز حیاتی
به‌گفته سیدعلی منیری، معاون دانشجویی سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، عضویت نوجوانان در این تشکیلات یکی از ضروریات جامعه امروز است؛ چراکه بچه‌ها با عضویت در این تشکیلات برای یک زندگی اجتماعی تربیت می‌شوند و خیلی بهتر می‌توانند هم گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند و هم به همنوعانشان کمک کنند. خلاصه اینکه پیشگامان پیشرفت نسلی را تربیت می‌کنند که می‌توانند حال‌وهوای جامعه را بهتر کنند. منیری می‌گوید بچه‌هایی که در این چارچوب تربیت می‌شوند هم روحیه بشردوستی بهتری دارند و هم در همه حال آماده کار داوطلبانه هستند و با همبستگی و همراهی یکدیگر می‌توانند در زمان بحران‌ها تاب‌آوری اجتماعی را افزایش دهند؛ مانند کاری که در زلزله آذربایجان یا سیل‌های مهیب تا به حال در کشور انجام داده‌اند: «از همه اینها که بگذریم آموزش نوجوانان در تشکیلات پیشگامان پیشرفت کمک می‌کند تا بحران‌های هویتی پیش‌روی‌شان آسان‌تر پشت سرگذاشته شود؛ چراکه در فعالیت‌های گروهی احساس مفید بودن و اثر‌گذاری‌شان گوشزد می‌شود و همین مسیر زندگی‌شان را اصلاح می‌کند. »

مو سپیدان هم پای  کارند
سیدمحمد موسویان، یکی از این مربیان پیشکسوت تشکیلات معتقد است اعضای این تشکیلات یاد گرفته‌اند که در کار خیر از یکدیگر سبقت بگیرند. او چم و خم این تشکیلات را خوب می‌شناسد و می‌گوید نوجوان‌هایی که در این تشکیلات قد می‌کشند هم متفکرند هم مهربان، هم صبورند و هم متوکل؛ ضمن اینکه به واسطه تجاربی که کسب می‌کنند از لحاظ دانش علمی هم قابل قیاس با هم‌سن و سال‌های خود نیستند و مهم‌ترین اصلی ‌ که یاد می‌گیرند شاکر بودن است. روش پیشگامان پیشرفت در تمام دنیا یک مکتب تربیتی محسوب می‌شود؛ مکتبی که هر کشور به اقتضای فرهنگ خود از آن بهره‌مند می‌شود. در حال حاضر 180کشور دنیا عضو این تشکیلات هستند.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید