• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223621
+
-

چه کسانی باید نوروبیون بزنند؟

با کارشناس
چه کسانی باید نوروبیون بزنند؟

نوروبیون یکی از پرمصرف‌ترین مکمل‌های تقویتی ایرانی‌هاست و برای رفع هر ضعف و بی‌حالی آن را مصرف می‌کنند. اما میرخانی، عضو هیأت‌مدیره نظام پزشکی معتقد است اینکه افراد عنوان می‌کنند، پس از مصرف آن سرحال می‌شوند، عمدتا تلقین است و به لحاظ درمانی تقریبا بی‌فایده.
 او می‌گوید: «نوروبیون شامل B1،B6 وB12  تنها برای کسانی توصیه می‌شود که کمبود ویتامین B دارند، یعنی افرادی که قسمتی از دستگاه گوارش خود را از دست داده‌اند. به‌عنوان مثال فردی به‌دلیل خونریزی، بخشی از معده‌اش برداشته شده و در این شرایط جذب ویتامین B در او به مشکل می‌خورد و نیازمند تزریق نوروبیون است.»‌ او درباره گروه‌های دیگر نیازمند مصرف این مکمل عنوان می‌کند: «افرادی هم  که رژیم گیاهخواری سختگیرانه دارند، ویتامین B کمتری دریافت می‌کنند چون بخش قابل توجهی از این ویتامین در گوشت وجود دارد. همچنین کسانی که داروهایی را مصرف می‌کنند که عوارض آن داروها جلوگیری از جذب خانواده ویتامین‌B است، مثل بیماران مبتلا به سل. این افراد رژیم 4دارویی می‌گیرند که مانع از جذب ویتامین‌B در معده است.»
به‌گفته این پزشک، سوءتغذیه خاص یا برخی بیماری‌ها هم به‌عنوان گروه‌های هدف تزریق نوروبیون مطرح هستند اما مجموع این گروه‌های مطرح شده جامعه آماری بسیار کمی دارند، به همین دلیل می‌توان گفت که تولید این میزان از ویتامین B در کشور اهداف تجاری دارد.
میرخانی تأکید می‌کند: «فردی که کمبود ویتامین دارد، پس از دریافت آن، قطعا سرحال‌تر می‌شود، اما آیا همه مردم برای سرحال‌تر شدن نیاز به خوردن ویتامین B دارند؟ جواب خیر است چون افراد غیراز گروه‌های مطرح شده حتی اگر عنوان کنند که پس از تزریق ضعف و بی‌حالی‌شان برطرف شده، این تصورشان عمدتا تلقین است. حس خوبی هم که پس از رفع ضعف به آنها دست می‌دهد، در حقیقت مشابه تجربه آنها در خوردن گوشت است که بیشترین مقدار ویتامین B را دارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید