• سه شنبه 25 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 6 ذی القعده 1445
  • 2024 May 14
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223609
+
-

اول سلام بعد تاجگذاری در کاخ اختصاصی

5تالار در یک ساختمان که از همان ابتدا برای ایجاد موزه ساخته شده بود

اول سلام بعد تاجگذاری در کاخ اختصاصی

ورود به این کاخ برایتان هیجان‌انگیز است و در همان ابتدا پلکانی وسیع با آینه‌کاری‌های خیره‌کننده در مقابل‌تان قرار دارد که ناخودآگاه دوست دارید بایستید و عکس بگیرید. البته باید محافظی کیسه‌ای روی کفش‌هایتان بپوشید و بعد وارد شوید.
بعد از پلکان وارد تالاری وسیع می‌شوید که به نام سلام یا تاجگذاری هم شناخته می‌شود و در انتهای آن مجسمه شاهی روی تختی نشسته؛ تختی که ماکتی ساخته شده از تخت اصلی به نام تخت طاووس است که نادرشاه از هندوستان به‌عنوان غنیمت جنگی با خود به ایران آورده بود و پس از قتلش توسط غارتگران تخریب و جواهرات آن به یغما برده شد. فتحعلی‌شاه قاجار که سودای بر تخت نشستن شاهان در گذشته را داشت دستور می‌دهد تختی مرصع برایش بسازند که در ابتدا به‌خاطر آینه‌ای به شکل خورشید در بالای آن «تخت‌خورشید» نام داشت و پس از ازدواجش با طاووس‌خانم تاج‌الدوله که 15ساله بود، نامش را تخت طاووس گذاشتند. تخت طاووس تا سال 1360در کاخ گلستان نگهداری می‌شد و سپس به موزه جواهرات بانک ملی ایران منتقل شد.



تولد یک رویا
بنجامین، نخستین سفیر آمریکا در ایران در کتاب خود به نام ایران و ایرانیان نوشته: «... عالی‌ترین قسمت عمارت سلطنتی ناصرالدین‌شاه همان تالار سلام است که از نظر ابعاد و جلال و شکوه خود یکی از عالی‌ترین تالارهای دنیاست. سقف و دیوارهای آن به‌وسیله گچبری تزیین شده است؛ نظیر همان گچبری‌هایی که در کاخ الحمراء نیز دیده می‌شود. کف تالار به‌وسیله کاشی‌هایی که با نقوش زیبا به‌صورت موزائیک درآمده مفروش شده است. در وسط تالار میز بسیار بزرگی قرار دارد که تمام قسمت‌های آن به‌وسیله ورقه‌های زرین پوشیده شده و در دوطرف تالار صندلی‌های دسته‌دار که آنها نیز از ورقه‌های طلا پوشیده شده‌اند چیده شده است....»

آینه ؛ معروف‌ترین نقاشی کمال‌الملک
ناصرالدین‌شاه که برای بازدید به مدرسه دارالفنون رفته بود، شیفته نقاشی‌های نوجوانی کاشانی شد و او را با خود به دربار برد.
همان ابتدای ورودی تالار سلام در سمت راست، تابلوی معروفی به چشمتان می‌خورد که یادآور بازی خاطره‌انگیز زنده‌یاد جمشید مشایخی در نقش کمال‌الملک نقاش معروفی است که ناصرالدین‌شاه را شیفته خودش کرد و پایش به دربار باز شد. شاه به او اتاقی داد تا هنرش را روی تابلوهای نقاشی پیاده کند.
کمال‌الملک، تابلویی زیبا و باشکوه از تالار آینه را در 7سال با جزئیات فراوان نقاشی کرد.
 این تالار سال ۱۲۵۳ شمسی به دستور صنیع‌الملک ساخته و برای تزیین آن 8سال زمان صرف شد که ضلع جنوبی این تالار رو به باغ گلستان است و سه پنجره قدی بزرگ، مانند پرده نمایشی از زیبایی باغ روبه‌روی تالار است. آینه‌کاری‌ها، نورهایی که بر فرش‌ها تابیده و شکوهی که در پرداخت پرده‌ها و چلچراغ‌ها وجود دارد ، نقاشی  کمال‌الملک را از واقعیت آن زیباتر کرده است.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید