• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223566
+
-

نیاز به 2000میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی رودخانه‌ها

هفته پیش بود که بارش‌های رگباری باران و تگرگ در مناطق شمال و شمال‌شرق اصفهان ازجمله کاشان، آران و بیدگل، خور و بیابانک، نائین، اردستان و نطنز باعث فعال شدن رودخانه‌های فصلی و بروز سیلاب و رواناب در جاده‌های مواصلاتی شهری و روستایی و نیز آب‌گرفتگی معابر و تعدادی از منازل مسکونی شد. مدیرکل مدیریت بحران اصفهان حالا و چند روز بعد از فروکش کردن سیل در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که طرح‌های آبخیزداری و ساماندهی مسیل‌ها و رودخانه‌ها باید در راستای پیشگیری از خسارت‌های سیل در دستور کار قرار گیرد.
منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه استان اصفهان 3هزار کیلومتر رودخانه دارد، یک‌هزار کیلومتر را نیازمند اعتبار فوری می‌داند و می‌افزاید: ما 600هکتار مطالعات آبخیزداری هم انجام داده‌ایم که اجرای آنها به 2هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اگر سالی 200میلیارد تومان به استان اختصاص داده شود، می‌توانیم در یک افق بلندمدت مناطق تحت‌تأثیر را امن کنیم.
او همچنین بر طرح‌های ساماندهی رودخانه‌ها، سیل‌بندها، آزادسازی تصرف‌های انجام‌شده در مسیر رودخانه‌ها نیز تأکید می‌کند و می‌گوید: وزارت نیرو باید برای پیشگیری از سیل اقدام کند و اعتبار اختصاص دهد.
شیشه‌فروش مواردی چون اختصاص یک رادار هواشناسی، تقویت امکانات و تجهیزات امدادی و جذب نیروی متخصص را هم ضروری می‌داند و تأکید می‌کند که 30درصد آمبولانس‌های استان از رده خارج هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه طرح‌های پیشگیری از سیل در اصفهان را نیازمند ۶هزار میلیارد ریال اعتبار می‌داند و می‌گوید: اجرای بیش از ۶۰۰طرح پیشگیری از سیل در این استان در انتظار تامین اعتبار است و به ۶هزار میلیارد ریال در سال‌جاری نیاز دارد. با توجه به رخداد تندباد، سیلاب‌های محلی و بارش شدید در برخی مناطق استان لازم است تامین اعتبار این طرح‌ها در اولویت قرار گیرد.
شیشه‌فروش، تقویت سفره‌های زیرزمینی، احداث سیل‌بند، ساماندهی رودخانه‌ها، آبخیزداری، بهسازی پل‌های واقع در جاده‌ها و جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی در شهرها را از اهداف طرح‌های پیشگیری از سیل می‌داند.
او با بیان اینکه اگرچه اقدام‌های مختلفی در این زمینه انجام شده اما همچنان برخی مناطق استان اصفهان تحت‌تأثیر وقوع سیل هستند، ادامه می‌دهد:‌ سازمان برنامه و بودجه، جهادکشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری لازم است به‌طور جدی به موضوع مهار سیلاب ورود کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید