• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223528
+
-

حمله درختی به شهر

مهدی اسماعیل پور؛ روزنامه‌نگار

به تازگی فیلمی در فضای مجازی منتشر شده و دست به‌دست می‌شود که نشان می‌دهد چند اصله درخت در ضلع غربی محوطه باغ موزه قصردر مجاورت دیوار فرماندهی انتظامی تهران بزرگ(فاتب) توسط شهرداری منطقه ۷ قطع شده است. این موضوع یعنی اطلاع‌رسانی و البته مطالبه‌گری برای پاسخگو‌بودن تمام دستگاه‌ها و نهاد و سازمان‌ها ازجمله شهرداری تهران نه‌تنها اشکالی ندارد که حتی این میزان از دغدغه‌مندی و احساس مسئولیت داشتن شهروندان جای خوشحالی داشته و شایسته تقدیر است. شهرداری منطقه 7در اطلاعیه‌اش در این رابطه توضیح می‌دهد.

ابتلای 13درخت به آفت پوست خوار
شهرداری منطقه 7ضمن تشکر از حساسیت شهروندان نسبت به حفظ و نگهداشت فضای شهر که همواره مورد تأکید مدیریت شهری بوده، در این خصوص گزارش کاملی را برای روشن شدن تمام ابعاد ماجرا ارائه کرده است:«به اطلاع می‌رساند که ۱۳‌اصله درخت طبق نظر پزشک گیاه، مبتلا به آفت پوست‌خوار و چوب‌خوار شده بود و ضرورت قطع این درختان توسط پزشک گیاه به اداره فضای سبز اعلام شد. سپس این موضوع با ارائه مستندات پزشکی در کمیسیون ماده ۷ مطرح و اعلام شد که برای حفظ سایر درختان آن محوطه و نیز حفظ جان عابران و شهروندانی که در این محوطه تردد می‌کنند، قطع این درختان اجتناب‌ناپذیر است و کمیسیون براساس مستندات پزشک گیاه و نیز سایر کارشناسان، رأی به قطع این درختان داد.»

احتمال سقوط درختان بیمار در اثر باد و توفان
در ادامه این اطلاعیه آمده است:«بر خلاف فضاسازی رسانه‌ای که قطع این درختان را در جهت بی‌توجهی به نگهداشت فضای سبز توسط شهرداری تلقی می‌کرد، واقعیت این است که برای حفظ فضاهای سبز شهری و طبق قوانین موجود و با نظر کارشناسان معتبر این کار انجام شده است و درصورت لزوم تمامی اسناد و مدارک به انتشار درخواهد آمد. از سوی دیگر با توجه به اینکه آفت چوب خوار تنه درخت را به‌تدریج از داخل پوک می‌کند، در فصولی که در شهرمان باد و توفان وجود دارد شکستن و افتادن این درختان به جان و مال شهروندان آسیب می‌زند.» به‌عبارت دیگر قطع کردن درختان بیمار که می‌توانند باعث خرابی و ازبین رفتن دیگر درختان شوند، آن‌هم با وجود جو‌سازی‌‌ها و فشار‌ها و حاشیه‌سازی‌‌های سیاسی برخی افراد و رسانه‌ها که حتی درختان شهر را هم سیاسی کرده‌اند، نه‌تنها ناشی از بی‌توجهی مدیریت شهری به بحث درختان نیست که از دغدغه مندی آن نسبت به فضای سبز شهر و درختان حکایت دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید