• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223525
+
-

درگذشت برنده نخل طلا

یاد
درگذشت برنده نخل طلا

لوران کانته، کارگردان فرانسوی که سال۲۰۰۸ با فیلم «کلاس» برنده نخل طلای جشنواره کن شد، درگذشت. او ۶۳ساله بود و صبح پنجشنبه بر اثر بیماری از دنیا رفت.
«کلاس» فیلم موفق کانته با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته فرانسوا بگودو و روایتی تقریباً زندگینامه‌ای از تجربه نویسنده به‌عنوان معلم در منطقه۲۰ پاریس است که با بازی خود نویسنده ساخته شده است. «کلاس» سال۲۰۰۸ به اتفاق آرا، نخل طلای کن را دریافت کرد و نخستین فیلم فرانسوی شد که از سال۱۹۸۷ تا آن زمان به این جایزه دست می‌یافت. این فیلم همچنین نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هم شد.
کانته پس از تحصیل در انستیتو هنرهای سینمایی پاریس و کار در تلویزیون، نخستین فیلم بلندش را با عنوان «منابع انسانی» در سال۱۹۹۹ ساخت. این فیلم درباره یک کارآموز مدیریت بود که در کارخانه پدرش شروع به‌کار ‌کرد.
این فیلم در جوایز سزار که معادل اسکار فرانسه است، برنده بهترین فیلم بلند شد. فیلم بعدی کانته «تایم‌اوت» در سال۲۰۰۱ درباره مردی بود که با پنهان کردن حقیقت از خانواده‌اش طرد شد.
از دیگر آثار کانته می‌توان از «به سمت جنوب» (۲۰۰۵) درباره گردشگری در هائیتی، «۷روز در هاوانا» و «فاکس فایر» (۲۰۱۲) اقتباسی از رمان جویس کارول اوتس به همین نام، کمدی درام «بازگشت به ایتاکا» (۲۰۱۴) و «کارگاه» (۲۰۱۷) یاد کرد. جدیدترین فیلم کانته «آرتور رمبو» بود که سال۲۰۲۱ اکران شد و درباره نوجوانی است که هویت آنلاینش فاش می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید