• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 8 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223511
+
-

واقعا ‌ماه تولد، روی شخصیت ما تأثیر دارد؟

پروانه بندپی؛ روزنامه‌نگار

آیا تأثیر ‌ماه تولد بر شخصیت افراد، مبنای علمی دارد یا خرافه‌ای بیش نیست؟ چرا بسیاری از افراد تحصیلکرده نیز مجذوب این موضوع هستند و آن را مبنای تصمیم‌گیری‌های مهم خود قرار می‌دهند؟
اگر این موضوع خرافه است، چرا کتاب‌های زیادی به زبان‌های مختلف درباره آن نوشته شده است؛ کتاب‌هایی بسیار پرفروش که طرفداران و هواخواهان زیادی دارند.همشهری در این رابطه با دکتر مریم حجازی، روانپزشک و متخصص اعصاب و روان گفت‌وگو کرده و او می‌گوید: هنوز سند، پشتوانه علمی و شواهدی برای تأثیر ‌ماه تولد بر شخصیت افراد وجود ندارد. از این اعتقادات زیاد رایج است؛ مثل اینکه گفته می‌شود چیدمان خانه ازجمله عناصر خاص یا رنگ‌های خاص روی اتفاقاتی که برای ما رخ می‌دهد، تأثیر دارد. اینگونه موضوعات یکسری طرفدار پر و پا قرص دارد که برایش هزینه زیادی هم می‌کنند درحالی‌که ما در روانشناسی به دنبال مستنداتی هستیم که بتوان آن را آزمایش کرد و پس از آزمایش بتوان با عنوان متغیر، تأثیرش را دید.دکتر حجازی می‌گوید: خیلی‌ها در حالی بر تأثیر ‌ماه تولد بر ویژگی‌های فردی و شخصیتی افراد اصرار دارند که افراد در خانواده‌های مختلف تربیت می‌شوند و رشد می‌کنند؛ تربیت‌ها، امکانات رفاهی و سطح و وضعیت اجتماعی و فرهنگی هر خانواده با خانواده دیگر فرق می‌کند. اگر ما بتوانیم همه این متغیرها را حذف کنیم و همه در شرایط یکسان تحت‌تأثیر ‌ماه تولد، ویژگی‌های یکسانی را از خود بروز دهیم، آن وقت می‌توانیم بگوییم فرد تحت‌تأثیر این متغیر (متغیر تأثیر ‌ماه تولد) است.
این روانپزشک موضوع را بازتر می‌کند و توضیح می‌دهد: انسان مجموعه‌ای از رفتارها است و یک‌سری از رفتارها ممکن است در افراد مشترک باشد. مثلا شما می‌توانید در 5فرد متولد ‌ماه تیر یا مرداد یا هر‌ ماه دیگری، خصوصیات مشترکی پیدا کنید. چرا؟ چون شما دنبال نقطه اشتراک در آنها می‌گردید و بالاخره آنها را پیدا می‌کنید.
دکتر حجازی می‌گوید: به‌نظرم چیزی را که خارج از اراده ما باشد، نباید جدی بگیریم و به آن بها دهیم. تمرکز روی‌ ماه تولد خود و دیگران چه تأثیری دارد جز اینکه از ما سلب مسئولیت می‌کند یا باعث می‌شود دیگران را قضاوت بد کنیم، یا موجب شود که تصور خیلی از افراد را درباره متولدین یک‌سری از ماه‌ها خراب کنیم؟

این خبر را به اشتراک بگذارید