• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223494
+
-

چهارباغ، بهشتی در قلب تهران

چهارباغ، بهشتی در قلب تهران

حفظ فضای سبز شهر سال‌هاست که به مطالبه اصلی اهالی پایتخت تبدیل شده است. مدیران شهری تلاش می‌کنند فضای سبز شهر را از هر گزندی در امان نگه دارند و نگذارند از ذخایر سبز پایتخت کاسته شود.
همگام با اقدامات مهم دوره ششم مدیریت شهری برای حفظ تنفسگاه‌های تهران، قدم‌های مؤثری برای ایجاد فضاهای جدید برداشته شده است و احداث چهارباغ در حوالی مصلای تهران به وسعت 45هکتار را باید نقطه‌ای روشن در توسعه فضای سبز شهر تهران دانست.
باغ‌های ایمان، بهشت، آفرینش و دانش در کنار افزایش آمار فضای سبز تهران، قرار است در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز خدماتی به شهروندان ارائه کنند.
پروژه چهار باغ با مساحتی حدود 45هکتار و در ادامه طرح اتصال به اراضی مصلای مرکزی حضرت امام‌خمینی(ره) در مساحتی با حدود 7هکتار قرار گرفته است.
همچنین قرار است که اراضی پروژه چهارباغ توسط یک سازه روگذر (پوسته اتصال) به طول 380متر و عرض متوسط 200متر روی بزرگراه شهید سلیمانی، به اراضی مرکزی مصلای حضرت امام خمینی (ره) متصل ‌شود تا با اتصال اراضی، دسترسی شهروندان به این فضای سبز آسان و همچنین امکان اتصال صفوف نمازگزاران مصلی روی این پوسته فراهم شود.
این پروژه شامل چهار باغ به نام‌های ایمان (به مساحت 15هکتار)، دانش (به مساحت 7هکتار)، آفرینش (به مساحت 13هکتار) و بهشت (به مساحت 10هکتار) است که از طریق محور عبودیت که مسیری در راستای قبله است، به یکدیگر و مصلای مرکزی متصل می‌شود.
باغ ایمان به‌عنوان نخستین مرحله تعالی و کمال در ضلع جنوبی پروژه قرار گرفته است که شامل 5بوستان منتسب به پنج‌تن است و هر یک دارای المان‌های مخصوص به‌ خود هستند.
پس از طی مراحل ایمان، باغ دانش در ضلع شرقی پروژه و محور عبودیت ایجاد خواهد شد. این باغ 3ساختمان اصلی دارد که هر کدام کاربری فرهنگی مخصوص به‌ خود مانند کتابخانه و مراکز فرهنگی را دارند و خدمات خواهند داد.
باغ آفرینش نیز در ضلع شمال غربی پروژه باغ آفرینش با هدف بررسی و نمایش راز خلقت انسان و کره زمین و ریزذرات، دارای ساختمان‌ها و فضاهای نمایشگاهی و آمفی‌تئاتر است و خدمات خواهد داد.
چهارمین باغ نیز باغ بهشت نام دارد. این باغ باغی ایرانی– اسلامی در ضلع شمال شرقی پروژه در مساحتی حدود 8هکتار احداث است که ضمن رعایت اصول باغ‌های ایرانی، از مبانی اسلامی درخصوص بهشت پیروی می‌کند و دارای 8 المان با هدف نمایش 8درب بهشت است.
قرار است که فاز نخست پروژه چهار باغ در تیرماه سال‌ جاری به بهره‌برداری برسد و بخش اول طرح اتصال به اراضی مصلای امام‌خمینی(ره) نیز حداکثر تا شهریور 1403به اتمام خواهد رسید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید