• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223443
+
-

گام‌های بلند در جهت ارتقای سلامت

یادداشت
گام‌های بلند در جهت ارتقای سلامت

زهرا شمس ‌احسان؛ عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران

در هفته سلامت قرار داریم که شعار امسال ‌ آن «سلامت خانواده و مردمی‌سازی‌ سلامت» است. این هفته فرصت مغتنمی برای تأمل در ابعاد مختلف سلامت و تندرستی و همچنین تعهدی برای اتخاذ گام‌های بلند در جهت ارتقای سلامت خود و جامعه‌ به شمار می‌رود. در عصر حاضر، سلامت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان توسعه پایدار جوامع، نقش محوری ایفا می‌کند. سلامت نه ‌تنها جسم و روان انسان را در برمی‌گیرد، بلکه ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. از این رو، شورای اسلامی شهر تهران نیز با درک عمیق از اهمیت این موضوع، اهتمام ویژه‌ای به ارتقای سطح سلامت شهروندان در تمام ابعاد آن دارد.
ما بر این باوریم که دستیابی به جامعه‌ای سالم، نیازمند برنامه‌ریزی جامع، مبتنی بر شواهد علمی و با رویکرد عدالت‌محور است. در همین راستا، در سال‌های اخیر سیاست‌های متعددی در راستای ارتقای شاخص‌های سلامت در واحدهای مختلف شهرداری تهران در پیش گرفته شده است. تحلیل وضعیت سلامت، توسعه نظام مراقبت‌های بهداشتی، ترویج سبک زندگی و ایجاد محیط سالم و حمایت از اقشار آسیب‌پذیر، بخشی از این سیاست‌هاست. البته با وجود این، هنوز چالش‌های متعددی در حوزه سلامت وجود دارد که نیازمند توجه و اهتمام جدی است.
از جمله این چالش‌ها می‌توان به نابرابری در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی به‌ویژه برای افراد کم‌بضاعت و ساکنان مناطق محروم و چالش‌های مربوط به سالمندی جمعیت و افزایش نیاز به مراقبت‌های بهداشتی و درمانی برای سالمندان اشاره کرد. اما در راستای شعار امسال‌ هفته سلامت می‌توان عنوان کرد که خانواده به‌عنوان کوچک ترین واحد اجتماعی، نقش محوری در سلامت جامعه ایفا می‌کند. سلامت هر یک از اعضای خانواده، بر سلامت کل خانواده و در نهایت، بر سلامت جامعه اثرگذار خواهد بود.
در این راستا، لازم است به‌منظور ارتقای سلامت خانواده، اقداماتی برای ترویج سبک زندگی سالم (آموزش و تشویق اعضای خانواده به اتخاذ سبک زندگی سالم، شامل تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و مدیریت استرس) ارائه خدمات بهداشتی و درمانی (دسترسی آسان و به موقع به خدمات بهداشتی و درمانی با کیفیت برای همه اعضای خانواده به‌ویژه کودکان، زنان و سالمندان) حمایت اجتماعی و روانی (ایجاد محیطی حمایتی و امن در خانواده برای ارتقای سلامت روان اعضای خانواده) و توانمندسازی (آموزش و توانمندسازی اعضای خانواده در زمینه مراقبت از خود و سایر اعضای خانواده و ارتقای سطح سواد سلامت آنها) را با همکاری تمام بخش‌های نقش‌آفرین و در قالب فعالیت‌های ائتلافی طراحی کرد. از سوی دیگر، مردمی‌سازی‌ سلامت که به‌معنای مشارکت فعال و آگاهانه مردم در تمام سطوح نظام سلامت، ازجمله برنامه‌ریزی، اجرا، نظارت و ارزیابی است، از طریق توانمندسازی مردم، ایجاد زمینه‌های مشارکت و تشویق مردم به مشارکت در امور مربوط به سلامت خود و جامعه‌ حاصل می‌شود. لذا با عنایت به اهمیت موضوع، شورای اسلامی شهر تهران، به‌ویژه کمیته اجتماعی، با درک عمیق از چند بُعدی بودن سلامت و اعتقاد به مفهوم «سلامت اجتماعی» متعهد به اجرای برنامه‌های جامع و مدون در راستای تحقق شعار «سلامت خانواده و مردمی‌سازی‌ سلامت» است. ما بر این باوریم که با همکاری و مشارکت همه ذینفعان، ازجمله دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی، سازمان‌های غیردولتی و مردم، می‌توانیم نتایج زیادی در جهت ارتقای سطح سلامت جامعه به‌دست آوریم. شورای شهر تهران مصمم است تا با همکاری و مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادها، گام‌های بلندی در جهت رفع این چالش‌ها و ارتقای سطح سلامت شهروندان بردارد. ما از تمام شهروندان محترم تقاضا می‌کنیم با اتخاذ سبک زندگی سالم، مشارکت در برنامه‌های بهداشتی و درمانی و ارائه نظرات و پیشنهاد‌های خود، ما را در این مسیر یاری کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید