• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223418
+
-

رهبر معظم انقلاب در دیدار با هزاران نفر از کارگران عنوان کردند

حال خوب کارگر؛ حال خوب کشور

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند تضمین امنیت شغلی از مهم‌ترین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران است

رهبری
حال خوب کارگر؛ حال خوب کشور

رهبر معظم انقلاب صبح دیروز (چهارشنبه) در دیدار با هزاران نفر از کارگران کشور، با اشاره به نقش کلیدی جامعه کارگری در جهش تولید و بهبود وضع اقتصادی کشور، به تبیین وظایف مسئولان برای حل مشکلات قشرِ قانع و نجیب کارگر پرداختند و گفتند: حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد.
 ایشان همچنین هدف واقعی آمریکا و غرب از تحریم و فشار بر ایران را‌ تسلیم و تبعیت محض ملت و نظام اسلامی دانستند و تأکید کردند: ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران و جمهوری‌اسلامی در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی‌ها تسلیم نمی‌شود و با تبدیل تحریم‌ها به فرصت‌های پیشرفت و شکوفایی، به افق روشن آینده دست خواهد یافت.در ابتدای این دیدار سیدصولت مرتضوی، وزیر کار، تعاون و رفاه‌اجتماعی در گزارشی، کاهش نرخ بیکاری به 1/8درصد و تحقق واقعی ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ را از مهم‌ترین دستاوردهای دولت در حوزه اشتغال عنوان کرد.

بالاترین تجلیل از کار و کارگر
بوسه پیامبر(ص) بر دستان پینه‌بسته یک کارگر، بالاترین تجلیل از کار و کارگر است. اسلام برای کار و عمل، ارزش و احترام ذاتی قائل است و براساس آموزه‌های قرآنی و روایی، تلاش هر فرد برای کسب روزی و نان حلال، همچون عبادات، عمل صالح محسوب می‌شود.

نگاه اسلام به کار و کارگر
توجه افکارعمومی به «نگاه اسلام به‌کار و کارگر» ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور است. دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به‌عنوان وسیله تولید ثروت، اهمیت قائل است، اما اسلام به‌دلیل قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم(ص)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد.

رکن جهش تولید
تکیه بر نقاط حساس اقتصادی در نام‌گذاری سال‌های اخیر، ناشی از اهمیت موضوع اقتصاد بوده و کارگر ماهر با روحیه و پرانگیزه رکن «جهش تولید» است. تحقق شعار امسال براساس نظر کارشناسان و صاحب‌نظران، نیازمند مشارکت مردم است که دراین صورت، مشکلات کاهش می‌یابد و با تقویت اقتصاد کشور، دست کارگر هم پر می‌شود.

دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی
«کار» و «کارآفرین» دو همکار خط مقدم جنگ اقتصادی تحمیلی دشمنان بر ملت ایران هستند. این دو عنصرِ اصلی مبارزه با آمریکا، هرقدر بهتر تلاش کنند و هرقدر زمینه تلاش مؤثر برای آنان فراهم‌تر شود، موفقیت‌های بیشتری نصیب کشور و ملت خواهد شد.

سفارش توجه به حال خوب کارگر
براساس آمارها، جامعه کارگری و خانواده‌های محترم آنان، حدود نصف جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. مسئولان باید توجه داشته باشند که اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حال‌شان خوب می‌شود و این بسیار مهم است.

لزوم تضمین امنیت شغلی
تضمین امنیت شغلی از مهم‌ترین وظایف قوا و دستگاه‌ها در قبال جامعه کارگران است. کارگری که با قناعت و نجابت مشغول کار است، باید به آینده شغلی خود اطمینان داشته باشد. در یکی ،دو سال اخیر به همت مسئولان، هزاران کارگاه تعطیل‌شده یا نیمه‌تعطیل، احیا شده که این کار مهم باید ادامه یابد.

اهمیت مسئله بیمه‌ها
مسئله بیمه‌ها نیز برای جامعه کارگری مهم است. سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که شامل کارگر و غیرکارگر می‌شوند، مدت‌ها پیش ابلاغ شده و رئیس‌جمهور هم دستور تهیه آیین‌نامه‌ را داده است، اما در عمل کارها جلو نرفته و سیاست‌ها اجرا نشده‌است.

دو نیاز مهم جامعه کارگری
«ایمنی نیروی کار» و «ارتقای مهارت‌های شغلی» دو نیاز دیگر جامعه کارگری است. مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی نیروی کار، به پیشرفت کشور و افزایش سطح کیفی کار کمک می‌کند و به نفع کارگران و کارفرمایان است.

نقش محوری آموزش و پرورش
آموزش و پرورش نیز در کمک به مهارت‌افزایی در کشور، بسیار مؤثر است. مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها می‌توانند در کنار آموزش‌های نظری، آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای هم ارائه و با دادن گواهینامه مهارتی به اشتغال صحیح و راحت جوانان کمک کنند.

فراهم کردن میدان برای خلاقیت
«کشف استعدادهای درخشان» در میان کارگران و «فراهم‌آوردن میدان و مجال نوآوری و خلاقیت» برای آنها، از دیگر موضوع‌هایی است که باید مدنظر مسئولان، کارفرمایان و کارآفرینان قرار داشته باشد.

تبدیل شدن کار به ارزش
تبدیل شدن کار به ارزش در اذهان‌عمومی، موجب افزایش میل و اشتیاق به‌کار می‌شود. دراین صورت هر کارگری در نگاه مردم، یک انسان ارزشمند می‌شود و جوانان هم در فرایند تولید بهتر نقش‌آفرینی می‌کنند؛ درحالی‌که امروز متأسفانه برخی جوانان نه میل به‌کار دارند و نه در جست‌وجوی آن هستند و برخی هم فقط پشت‌ میزنشینی را کار می‌دانند.

راه‌های فراوان مشارکت مردم در تولید
یکی از وظایف مهم مسئولان، شناسایی و تبیین زمینه‌های مشارکت مردم در تولید همچون ایجاد شرکت‌های تعاونی، کمک به تولیدات خانگی و صنایع‌دستی، مساعدت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های کشاورزی و دامداری است. صاحب‌نظران اقتصادی در دولت و خارج دولت راه‌های فراوان مشارکت در تولید را به مردم نشان دهند و مسئولان، زمینه مشارکت را فراهم و آسان کنند.

هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید
یک نکته‌ مهم دیگر هم هست که مربوط به دولت است. اعتبارات بانکی هم باید هدایت شود به سمت تولید. امروز اینگونه نیست. باید بیشتر اعتبارات و تسهیلات بانکی به سمت تولید هدایت شود که این را مسئولان بانکی باید مورد توجه قرار دهند.

دروغ‌گویی غربی‌ها
صحبت از مسائل اقتصادی بدون توجه به تحریم‌های به‌گفته آمریکا و اروپایی‌ها، «بی‌سابقه» غیرممکن است. غربی‌ها درباره هدف از وضع تحریم‌ها علیه ایران به دروغ مسائلی مانند سلاح هسته‌ای، حقوق‌بشر و حمایت از تروریسم را مطرح می‌کنند.

هدف واقعی تحریم‌ها
هدف واقعی بدخواهان ایران از تحریم، در تنگنا گذاشتن جمهوری‌اسلامی برای تبعیت از خطوط استعماری و استکباری و تسلیم در مقابل زورگویی‌های آنهاست. برخی -ان‌شاءالله خیرخواهانه- دائم توصیه می‌کنند که یک خواسته آمریکا را قبول کنید تا مشکل حل شود؛ درحالی‌که توقعات آمریکایی‌ها تمامی ندارند.

می‌خواهند صنعت هسته‌ای را تعطیل کنند
چند سال قبل در یک سخنرانی درباره موضوع هسته‌ای به این مسئله اشاره شد که «آمریکایی‌ها مشخص کنند به چه حدی از عقب‌نشینی ایران در مسئله هسته‌ای قانع خواهند شد»؛ آنها هرگز حاضر نیستند این حد را مشخص کنند؛ چراکه می‌خواهند با پیشروی قدم به قدم، درنهایت تجهیزات هسته‌ای کشور را مانند آن کشور شمال آفریقا جمع‌آوری و صنعت هسته‌ای ایران را تعطیل کنند؛ درحالی‌که بخش‌های مختلف کشور همچون سلامت، پزشکی و دیگر عرصه‌ها به نتایج فعالیت‌های هسته‌ای نیاز دارند.

ملت ایران تسلیم زورگویی نمی‌شود
هدف اصلی آمریکایی‌ها از تحریم، تبعیت و تسلیم محض ملت ایران و جمهوری‌اسلامی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی است. آنها می‌خواهند ثروت، آبرو و سیاست‌های ایران مانند برخی کشورها، در دست آمریکا باشد، اما نظام اسلامی و غیرت اسلامی و ملت بزرگ و ریشه‌دار ایران محال است که تسلیم زورگویی آنها شوند.

نمونه پیشرفت‌های تسلیحاتی
پیشرفت‌های تسلیحاتی نمونه‌ای از تبدیل تحریم‌ها به فرصت است. این پیشرفت که یک جایی خود را نشان داد، همه دشمنان را متعجب کرد که ایران اسلامی چگونه توانسته است در شرایط تحریم این تعداد سلاح پیشرفته را تولید کند. ان‌شاءالله بیشتر و بهتر و پیشرفته‌تر از این سلاح‌ها نیز تولید خواهد شد.

پیشتازی ایران در عرصه‌های مختلف
پیشرفت‌ها منحصر به تسلیحات هم نیست و در بخش‌های مختلف پزشکی، سلامت و بعضی بخش‌های صنعتی و مهندسی، ایران جزو پیشتازان و برجستگان جهانی است؛ ضمن اینکه در بعضی بخش‌ها هم عقب هستیم که درصورت همت و تلاش در آنها هم پیشرفت خواهیم کرد.

حمایت ملت‌ها از فلسطین
به جبهه‌ مقاومت می‌گویند تروریسم؛ می‌گویند شما چرا از فلسطین حمایت می‌کنید؟ امروز اما همه‌ دنیا از فلسطین حمایت می‌کنند. در خیابان‌های کشورهای اروپایی، در خیابان‌های واشنگتن و نیویورک مردم راه می‌افتند از فلسطین حمایت می‌کنند و به نفع فلسطین شعار می‌دهند.

رسوایی اتهام‌زنندگان
متهم کردن جمهوری‌اسلامی ایران به حمایت از تروریسم به بهانه حمایت از مظلومان غزه، موجب رسوایی اتهام‌زنندگان شده‌است. اکنون نه‌تنها ملت ایران، بلکه همه ملت‌ها از فلسطین حمایت می‌کنند.

علت دشمنی زورگویان
 برای ملت ایران معلوم باشد و معلوم هم هست که علت دشمنی زورگویان با آنها، دروغ‌هایی که سرهم می‌کنند نیست؛ بلکه این است که ایران مستقل زیربار زورگویی آنها نمی‌رود و حاضر نیست دنباله‌رو سیاست‌های شکست‌خورده، عقب‌مانده، ناکام و خلاف ارزش‌های الهی و فطرت بشری آنها باشد؛ سیاست‌هایی که به اعتراف برخی تحلیلگران غربی، در حال نابود کردن اعتبار ۲۰۰ساله آمریکاست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید