• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223338
+
-

مأموریت: نشاط‌آفرینی خانوادگی

کارنامه عملکرد معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در‌ ماه مبارک رمضان و ایام نوروز در صحن شورا بررسی شد

شورا
مأموریت: نشاط‌آفرینی خانوادگی

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

امسال تقارن 2بهار قرآن و طبیعت سبب شد که مسئولان حوزه معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، برنامه‌ریزی متفاوتی داشته باشند تا بتوانند متناسب با 2مناسبت فرخنده، طرح‌ها و برنامه‌ها را اجرا کنند. دیروز (4اردیبهشت) محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با حضور در صحن پارلمان شهری گزارشی از اقدامات صورت‌گرفته ارائه داد و گفت که تلاش کردیم در‌ ماه مبارک رمضان و عید نوروز شاهد نشاط‌آفرینی اجتماعی با محوریت خانواده در شهر باشیم و شهروندان هم استقبال کردند.

تحول فرهنگی در راستای برنامه چهارم
توکلی‌زاده با بیان اینکه برنامه‌ریزی‌ها براساس برنامه چهارم شهرداری تهران و سند تحول فرهنگی شهر تهران صورت گرفته، تأکید کرد: «تغییر سبک زندگی و رسیدن به هویت (ایرانی- اسلامی) را در دستور کار قرار دادیم؛ چراکه معتقدیم مناسبت‌های ملی و مذهبی نقش مهمی در شکل‌دهی هویت ایرانی - اسلامی دارند. مناسبت بزرگ و نقش‌آفرین رمضان و نوروز کمک کرد تا طراحی جامع داشته باشیم و بهار قرآن و بهار طبیعت زمینه‌ای  را فراهم کرد تا ایده‌پردازان ما سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را طراحی کنند.» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در ادامه گفت: «باهمت و تلاش ایده‌پردازان و هنرمندان، به الگوی شادی متناسب رسیدیم و اکنون در مناسبت‌های ملی و مذهبی جشن‌های شاد و خانوادگی برگزار می‌شود و توان الگوسازی در جشن و شادی را داریم.»

مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد
پویش‌های ابراهیمی، گردشگری تهران، روزه‌اولی‌ها، لشکر قدس، عید بندگی و افطاری ساده (توزیع ۵میلیون افطاری) با کمک سازمان‌های مردم‌نهاد، اجرایی شدند. توکلی‌زاده با اشاره به این موضوع گفت: «2سال است که کارها در پایان سال با طرح استقبال از بهار شروع می‌شود و مدیریت شهری تلاش می‌کند همه خدمات شادی‌آفرین را در یک روز ارائه دهد، اما امسال هم تعداد کاروان‌های شادی و هم تعداد هنرمندان بیشتر شده و توانستیم یک گام در فضای نشاط‌آفرینی جلوتر برویم.»

خانواده، محور برنامه‌ها
«شهر رمضان» مهم‌ترین برنامه حوزه فرهنگی و اجتماعی است که امسال طراحی و اجرایی شد. محمدامین توکلی‌زاده این مطلب را بیان و عنوان کرد: «این برنامه ابتدا همزمان با کنگره ملی شهدای تهران در قالب «شهر شهدا» شکل گرفت و در بهار قرآن به شهر رمضان تبدیل شد که 15جشنواره در آن با محوریت خانواده طراحی شد. فرهنگسرای خاوران میزبان این برنامه بود و هر شب شهروندان به‌صورت خانوادگی در آن شرکت و از بخش‌های مختلف پیش‌بینی‌شده استفاده ‌کردند.» به‌گفته‌ این مقام مسئول، در بهار قرآن و طبیعت، برج میلاد میزبان جشنواره آداب‌ورسوم ملل و اقوام ایرانی بود و حضور 2میلیون گردشگر در اراضی عباس‌آباد هم رکورد جدیدی را به ثبت رساند. بیش از 500هزار نفر از شهروندان هم شب‌های قدر در بهشت‌زهرا(س) حضور داشتند. معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران به اقدام ابتکاری سازمان زیباسازی هم اشاره کرد و گفت: «افطارخونه، پدیده و اقدام جدیدی بود که امسال در دستور کار قرار گرفت و موکب‌های فرهنگی و پذیرایی در بلوار کشاورز دایر شدند و تا دهم فروردین میزبان روزه‌داران بودیم.»

مشارکت ده‌ها هزار نفردر پویش روزه اولی‌ها در پایتخت
او با بیان اینکه شکل‌دهی به این هویت و جامعه‌پردازی در دستور کار ماست، یادآور شد: «سعی کردیم در این طرح، تلفیقی بین موضوعات ملی و مذهبی داشته باشیم. بهار قرآن و بهار طبیعت به ما اجازه داد سبک زندگی ایرانی - اسلامی را در برنامه‌های خود بگنجانیم.» توکلی‌زاده با اشاره به برگزاری پویش «تهران دوست‌داشتنی در پایتخت»، افزود: «پویش روزه اولی‌ها نیز سال دوم خود را پشت سر گذاشت. سال قبل ۳۰هزار نفر در این پویش شرکت کردند و امسال در سطح مناطق و ورزشگاه آزادی این پویش برگزار شد.»

برپایی 400موکب در جشن عید فطر
یکی از ایرادات حوزه فرهنگی این بود که پس از نماز باشکوه عید فطر جشن برگزار نمی‌شد؛ بنابراین تلاش کردیم امسال توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشیم و جشن‌هایی پیش‌بینی و در بوستان‌ها و میادین اصلی شهر برگزار شد. توکلی‌زاده این موضوع را مطرح و عنوان کرد: «به‌پیش‌بینی ستاد نمازجمعه، ۴۰۰موکب مردمی و مساجد و هیئت‌ها پای‌کار آمدند و غرفه‌های ورزشی، فرهنگی و مشاوره در محل اقامه نماز برپا شد. همچنین ۳۰هزار نوجوان در اردوی پیش از برگزاری نماز عید فطر در مساجد شرکت کردند.»





 

این خبر را به اشتراک بگذارید