• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22312
+
-

هیچ‌چیز با مطالعه برابری نمی‌کند

گپ
هیچ‌چیز با مطالعه برابری نمی‌کند


پل استر یکی از برجسته‌ترین نویسندگان امروز آمریکا رمان قطور 1200صفحه‌ای با عنوان «4321» نوشته که همزمان با 70سالگی او در آمریکا منتشر شده است.  روزنامه یونانی «کاثیمرینی» به همین مناسبت گپی با او زده است که خلاصه‌ای از آن در ادامه می‌آید.

   نوشتن سخت است. خیلی سخت است که یک جمله خوب بتوان نوشت. کلمات خیلی راحت نمی‌آیند؛ اما سختی، خود بخشی از لذت است. زمانی که می‌نویسم احساس سرزنده بودن بیشتری می‌کنم.

   فکرش را هم نمی‌کردم روزی رمانی 1200صفحه‌ای بنویسم. هرگز رمان‌های طولانی را تحسین نکرده‌ام. این حجم زیاد به واسطه نوع داستان بر من تحمیل شد. در این رمان 4زندگی مختلف از یک شخصیت واحد را از آغاز تولد در دهه 60میلادی روایت کرده‌ام؛ دوره‌ای که با ترور کندی، جنگ ویتنام و اعتراض‌های دانشگاه کلمبیا مصادف است و هیچ دوره‌ای در تاریخ آمریکا به اندازه آن زمان و البته امروز پر آشوب نبوده است.

   هیچ تجربه‌ای مانند خواندن کتاب نیست. هیچ‌چیز نمی‌تواند با آن برابری کند. ما در دوره‌ای به سر می‌بریم که نرخ مطالعه کاهش یافته اما ممکن است در آینده ورق برگردد و دوباره مردم به سمت مطالعه بروند.

   زمان به طرز غم‌انگیزی رو به انتهاست؛ اما حقیقت این است که امروز بیش از هرزمان دیگری احساس سرزندگی می‌کنم. از اینکه این‌همه سال کنار همسرم که زنی فوق‌العاده‌است زندگی‌کرده‌ام احساس خوشبختی می‌کنم و گله و شکایتی از زندگی ندارم. من خوش‌شانس‌ام که حالا زند‌ه‌ام و زندگی می‌کنم.

(منبع: ایبنا)

این خبر را به اشتراک بگذارید