• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 3 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223109
+
-

تیلور تمام!

آرون بروکس در کمتر از 24ساعت 2بار تيلور را برد تا رقيب سرسخت اين سال‌هاي حسن يزداني پشت در المپيک بماند

تیتر یک
تیلور تمام!

دیوید تیلور با شکست در رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آمریکا، شانس حضور در مسابقات المپیک 2024 را از دست داد. این خبر از آن جهت برای کشتی ایران اهمیت دارد که تیلور در سال‌های اخیر گربه سیاه حسن یزدانی بوده و چند مدال طلای یزدانی را به نقره و برنز تبدیل کرده است. حذف تیلور از رقابت‌های المپیک می‌تواند خبر خوبی برای کشتی‌گیران ایرانی این وزن باشد اما روی دیگر سکه این است که حالا باید از پدیده‌ای جدید به نام آرون بروکس ترسید. او در کمتر از 24ساعت 2بار دیوید تیلور را شکست داده است؛ کاری که حسن یزدانی طی 7سال فقط یک‌بار موفق به انجام آن شده است.

   تسلیم 5باره حسن
رقابت ستاره کشتی ایران با یکی از نوابغ کشتی آمریکا از سال2017 با نخستین رویارویی آنها در جام‌جهانی آغاز شد. در این رقابت که بهمن‌ماه 1395 در جام تختی و در شهر کرمانشاه برگزار شد، دیوید تیلور هنوز چهره گمنامی بود و حسن یزدانی کشتی‌گیری پرآوازه که با وجود جوانی، مدال طلای المپیک 2016 را به‌دست آورده بود. البته یزدانی بعد از طلای المپیک وزن خودش را تغییر داده بود و برای اولین‌بار در 86کیلوگرم کشتی می‌گرفت. او در وزن جدید مقابل تیلور با ضربه فنی شکست خورد و نتیجه‌ای به‌دست آمد که هیچ‌کس توقع آن را نداشت. این شکست سال2018 در مسابقات قهرمانی جهان در بوداپست تکرار شد. یزدانی این بار در همان دور اول به تیلور برخورد کرد و با اینکه در وقت اول 6 بر 2پیش بود در وقت دوم 9امتیاز داد و 11 بر 6 مغلوب شد. یزدانی با این شکست شانس رسیدن به فینال را از دست داد و درنهایت سوم شد. تیلور سال بعد (2019) در رقابت‌های قهرمانی جهان حضور نداشت و یزدانی مثل سال2017 در غیاب او اول شد. اما سال2020 و در المپیک دوباره این دو پدیده کشتی ایران و آمریکا سرشاخ شدند و باز هم این تیلور بود که به سومین پیروزی رسید. در فینال المپیک توکیو یک کشتی بسیار نزدیک و پایاپای به نمایش درآمد. یزدانی تا لحظات پایانی 3 بر 2پیش بود اما تیلور در همین ثانیه‌ها از تک‌اشتباه یزدانی سود برد و 2امتیاز گرفت تا با نتیجه 4 بر 3 به پیروزی برسد. تلاش یزدانی برای پیروزی بر این گربه سیاه بالاخره در سال2021 نتیجه داد. در فاصله‌ای کوتاه بعد از المپیک، رقابت‌های جهانی در اسلوي نروژ برگزار شد و این بار حسن توانست با نتیجه 6 بر 2 طلسم را بشکند و انتقام شکست‌ها را بگیرد. این پیروزی البته تداوم نداشت و در 2دوره بعدی مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های 2022 و 2023 تیلور 2بار دیگر بر حسن یزدانی چیره شد و 2طلای دیگر هم به گردن آویخت.

   غول‌کش آمریکا، آرون بروکس
دیوید تیلور حالا صاحب 3طلا و یک نقره از رقابت‌های جهانی و یک طلا از المپیک است. او با این کارنامه پربار امسال هم در 33سالگی پا به مسابقات انتخابی تیم ملی کشتی آمریکا گذاشت و تقریبا همه فکر می‌کردند از سد رقبایش می‌گذرد و باز هم به دوبنده تیم ملی آمریکا می‌رسد، اما یک کشتی‌گیر کم‌نام‌ونشان به نام آرون بروکس او را ناکام گذاشت و از تیم ملی دور کرد.
در رقابت‌های انتخابی تیم ملی آمریکا، ستاره‌های عنوان‌داری نظیر تیلور بدون حضور در مرحله مقدماتی مستقیما راهی فینال وزن خود می‌شدند. تیلور در فینال منتظر برنده بروکس و زاهد والنسیا بود که حتی در این کشتی هم شانس والنسیا بالاتر از بروکس پیش‌بینی می‌شد. اما بروکس که تصمیمش برای شگفتی‌سازی کاملا جدی بود هم والنسیا را شکست داد و هم در کشتی با تیلور شکست‌ناپذیر به پیروزی رسید. او ابتدا با نتیجه 4 بر يك و در کشتی دوم با حساب 3 بر یک از سد تیلور گذشت و خودش را به‌عنوان ملی‌پوش جدید آمریکا در این وزن معرفی کرد.

   حالا نوبت یزدانی است
حذف دیوید تیلور از رقابت‌های المپیک ممکن است با خوشحالی ایرانی‌های این وزن همراه باشد. به هر حال 5شکست طی 6مبارزه هم حسن یزدانی را در موضعی پایین‌تر نسبت به تیلور نشان می‌داد و هم دیگر مدعیان ایرانی وزن 86کیلوگرم را. کامران قاسمپور و هادی وفایی‌پور رقبای یزدانی در این وزن هستند و رقابت‌های انتخابی 86کیلوگرم همان‌قدر که در آمریکا نزدیک است در ایران هم شانه‌به‌شانه پیش‌ می‌رود. البته هادی وفایی‌پور که کری‌های زیادی هم خوانده و قول پیروزی بر تیلور را داده بود‌ با شکست در مسابقات قهرمانی آسیا فعلا از دور رقابت کنار رفته است. اما قاسمپور و یزدانی قرار است در یک تورنمنت خارجی به رقابت بپردازند تا نفر برتر ایران برای حضور در المپیک مشخص شود. این دو ستاره که مجموعا صاحب 6طلای جهان و المپیک هستند از امروز به جای دیوید تیلور به آرون بروکس فکر خواهند کرد.

   ستاره‌های 92، قربانی قواعد المپیک
دیوید تیلور تنها ستاره شکست‌خورده در رقابت‌های کشتی انتخابی آمریکا نبود. علاوه بر این قهرمان سرشناس، جیدن کاکس دارنده 5مدال جهانی نیز در این رقابت‌ها شکست خورد و شانس حضور در المپیک 2024 را از دست داد. جیدن کاکس، رقیب سرشناس کامران قاسمپور در وزن 92کیلوگرم بود که در سال‌های 2021 و 2022 دو بار پیاپی مغلوب ستاره کشتی ایران شد. از آنجا که وزن 92کیلوگرم یک وزن المپیکی نیست، کاکس نیز مانند قاسمپور شانس خودش را در 97کیلوگرم آزمایش کرد اما در مسابقه نیمه‌نهایی این وزن به کالین مور باخت و بعد از این ناکامی برای همیشه از دنیای کشتی خداحافظی کرد. به‌دنبال این اتفاق کامران قاسمپور با انتشار یک پیام در صفحه اینستاگرام خودش واکنشی احساسی به خداحافظی کاکس نشان داد و نوشت: «تو یکی از بهترین کشتی‌گیرانی هستی که من با او رقابت کردم. به‌خاطر هر کاری که برای کشتی کردی از تو ممنونم...» کاکس به همراه دیوید تیلور، جردن باروز و توماس گیلمان سرشناس‌ترین کشتی‌گیران آمریکایی بودند که با شکست در مسابقات انتخابی از حضور در المپیک بازماندند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید