• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 16 تیر 1397
کد مطلب : 22309
+
-

با احتیاط حمل شود!

اگر در فوتبال اروپا، شائبه‌های پیوستن کریستیانو رونالدو به یوونتوس از رئال مادرید، هیجان جام‌جهانی را کاملا در سایه قرار داده است، در فوتبال ایران اثری از هیاهوی نقل و انتقالاتی دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد این روند تا پایان پنجره تابستانی ادامه خواهد داشت. استقلالی‌ها به‌جای انجام خریدهایی با هزینه‌های نجومی، به‌دنبال تمدید قرارداد با ستاره‌های اصلی فصل گذشته هستند و پرونده نقل و انتقالاتی پرسپولیس نیز به‌زودی بسته خواهد شد. حتی در باشگاه‌های سپاهان و تراکتورسازی نیز خبری از انفجار بمب‌های بزرگ نیست و تعدادی از باشگاه‌ها، ترجیح داده‌اند تا امروز هیچ حرکت خاصی برای جابه‌جایی بازیکنان‌شان انجام ندهند. به نظر می‌رسد نقش «تیم ملی» در سکونِ بازار و خنثی‌شدن بمب‌های نقل و انتقالات کاملا پررنگ باشد. مردان حاضر فهرست نهایی یا حتی اولیه کارلوس کی‌روش، علاقه‌ای به ریسک‌‌های بزرگ در ماه‌های منتهی به جام‌جهانی ندارند و ترجیح می‌دهند در معرض یک تغییر کلیدی نباشند و شانس پوشیدن پیراهن تیم‌ملی را از خودشان نگیرند تا تابستان امسال بیشتر از تابستانِ خریدها، «تابستانِ تمدید‌ها» باشد.
حتی چهره‌ای مثل علیرضا بیرانوند که جام‌جهانی موفقیت‌آمیزی را پشت سر گذاشته، به‌خوبی می‌داند که انتقال به یک تیم درجه دو اروپایی و نیمکت‌نشینی چند ماهه در تیم تازه، ممکن است پیراهن شماره یک تیم‌ملی را از او بگیرد. بیرو به دنبال دومین تورنمنت ملی متوالی‌اش خواهد بود تا از درخشش در جام ملت‌ها پس از جام‌جهانی، به عنوان سکوی پرتاب به باشگاه‌های بزرگ خارجی استفاده کند. وریا غفوری که یکی از اعضای «لیست انتظار» کی‌روش بوده، در استقلال باقی می‌ماند تا این‌بار با بازی در پست دفاع راست، دوباره نظر مثبت مرد پرتغالی را به‌دست بیاورد. وحید امیری و امید ابراهیمی نیز با وجود دریافت پیشنهادهایی از کشورهای حاشیه خلیج فارس، گزینه باقی‌ماندن در تیم‌های‌شان را مدنظر قرار می‌دهند. چرا که ملحق‌شدن به لیگ‌های عربی شاید جایگاه‌شان در تیم‌ملی را به خطر بیندازد. همین انگیزه بالا برای ملی‌پوش بودن است که موجب می‌شود مهره‌ای مثل مرتضی تبریزی چشم‌هایش را به روی پیشنهادهای خوب سرخابی‌های پایتخت ببندد و قراردادش را با ذوب‌آهن تمدید کند. مرتضی می‌داند که شرایط برای ادامه درخشش‌اش در ذوب مهیاست و در این باشگاه، او فاصله زیادی با اضافه شدن به لیست تیم‌ملی برای  تورنمنت بزرگ پیش‌رو نخواهد داشت. فاصله بسیار کم جام‌جهانی با جام ملت‌ها، جرات تصمیم‌های انتحاری را از فوتبالیست‌ها گرفته است. آن‌ها می‌خواهند مسافر جام ملت‌ها باشند و هر تصمیمی که این اتفاق را با خطر مواجه کند، به آینده موکول خواهند کرد.
ملحق‌شدن مهدی ترابی از سایپا به پرسپولیس، مهم‌ترین قرارداد تابستانی فوتبال ایران است اما با توجه به محرومیت نقل و انتقالاتی سرخپوشان، ترابی تا قبل از شروع جام‌ملت‌ها در سایپا باقی خواهد ماند و در تابستان از این باشگاه جدا نخواهد شد. پرسپولیس با سروش رفیعی نیز به توافق اولیه دست پیدا کرده است. بازیکنی که این اواخر پیراهن تیم‌ملی را از دست داده و بعید به نظر می‌رسد در هیچ شرایطی، نظر مثبت مرد پرتغالی را برای بازگشت به پازل تاکتیکی به‌دست بیاورد. محمد ایرانپوریان و مهدی کیانی، برخی  نام‌های شناخته‌شده دیگری هستند که در تابستان به یک باشگاه جدید ملحق شده‌اند اما این دو ستاره نیز با توجه به شرایط سنی‌شان، دیگر شانسی برای پوشیدن پیراهن تیم‌ملی ندارند. همه شواهد، نشان می‌دهد که تابستان 97 یکی از آرام‌ترین فصل‌های نقل و انتقالات در فوتبال ایران خواهد بود. این آرامش اما شاید بعد از برگزاری جام ملت‌های 2019، در پنجره نقل و انتقالات زمستانی با شنیدن صدای چندین بمب، جبران شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید