• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223018
+
-

در برخی شهرستان‌ها گاهی اختلافات کوچک باعث درگیری طایفه‌ای می‌شود

جنگ و صلح

جنگ و صلح

درگیری بر سر زمین، اختلاف بر سر استفاده از آب کشاورزی، تغییر نام روستا و... اینها اختلافاتی به ظاهر پیش پا افتاده و ساده هستند که به‌نظر می‌رسد به سادگی برطرف می‌شوند؛ اما در برخی روستاها چنین اختلافات کوچکی گاهی به درگیری‌های بزرگ طایفه‌ای منجر و حتی کار به قتل کشیده می‌شود. با وجود اینکه اغلب این درگیری‌ها در نهایت با پادرمیانی بزرگان دو طرف ختم به خیر می‌شود، اما گاهی ممکن است درگیری‌های طایفه‌ای خساراتی جبران‌ناپذیر به بار آورد. در این گزارش به برخی از درگیری‌های طایفه‌ای در سال‌های اخیر که به صلح منجر شده می‌پردازیم.



  میانجیگری قاضی‌القضات
در جریان سفر رئیس قوه قضاییه به استان فارس با وساطت ایشان دو طایفه که از 40سال قبل با یکدیگر اختلاف داشتند صلح کردند. اعضای این دو طایفه حدود 30پرونده قضایی علیه یکدیگر تشکیل داده بودند و بارها کار به درگیری کشیده شده بود اما وساطت رئیس قوه قضاییه به این اختلافات پایان داد.

  خون‌بس در دلگان
چندی قبل با تلاش‌های پلیس سیستان و بلوچستان صلح و دوستی بین طوایف درگیر سابکی، بهزادی و فولادی شهرستان دلگان برقرار شد. این 3 طایفه در سال‌های گذشته با یکدیگر درگیر شده و در پی این درگیری‌ها افرادی به قتل رسیده بودند اما در نهایت با تلاش پلیس و جمعی از معتمدان و ریش سفیدان این اختلافات با صلح پایان یافت.

شهادت مأمور پلیس در درگیری طایفه‌ای
در جریان درگیری بین دو طایفه در اردل چهارمحال و بختیاری یکی از مأموران پلیس که قصد میانجیگری داشت به شهادت رسید. این حادثه تلخ چندی قبل در اردل اتفاق افتاد و در جریان آن یکی از مأموران پلیس به نام ستوان دوم علی شوقی به شهادت رسید و 2نفر دیگر نیز جان خود را از
دست دادند.

  آشتی 2طایفه درگیر در مشکین‌شهر  
دو طایفه در مشکین شهر که از مدت‌ها قبل با یکدیگر دچار اختلاف بودند با شرکت در پویش «به احترام امام رئوف می‌بخشم» به اختلافات
 چندین ساله‌شان پایان دادند. اختلافات این دو طایفه از سال 99و بر سر زمین‌های زراعی آغاز شده بود و دو‌طرف چندین پرونده نزاع و درگیری علیه یکدیگر تشکیل داده بودند که در نهایت به صلح منجر شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :