• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 2 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223017
+
-

حفاظت بخش خصوصی از زیستگاه یوزپلنگ

به‌منظور حفاظت از یوزپلنگ ایرانی با همکاری بخش خصوصی، ۵۰۰هزار هکتار به زیستگاه این‌گونه در معرض خطر انقراض در اطراف منطقه توران در سمنان اضافه شده است.
حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: تمام این ۵۰۰هزار هکتار در قالب حفاظت مشارکتی با مشارکت بخش خصوصی حفاظت می‌شود؛ یعنی قبلا محدوده تحت حفاظت، محدود به مناطق حفاظت‌شده ما شامل توران و میاندشت بود، اما اکنون حدود ۵۰۰هزار هکتار عرصه از مناطقی را که آزاد بودند، اما یوزهایی از توران خارج و وارد این مناطق می‌شدند و تحت حفاظت هم نبودند، مشاهده می‌کنیم که این مناطق از طریق محیط‌بان، همیار محیط‌بان و قرق‌بان تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. ادامه این روند قطعا در چند سال آینده اثر خوبی بر وضعیت یوز در آن عرصه‌ها خواهد گذاشت.
معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: عوامل مختلفی حیات یوزپلنگ را تهدید می‌کند که یکی از مهم‌ترین آنها ناامنی و کمبود طعمه در زیستگاه‌های اطراف توران است که غالبا زیستگاه‌های آزاد و خارج از مناطق چهارگانه هستند. منطقه توران با وسعت حدود یک‌میلیون‌و۴۰۰ هزار هکتار دارای وسعت زیادی است، اما بخش قابل‌توجهی از آن کویری است، بخشی پوشش ضعیف گیاهی دارد و مناطقی نیز دارای تعداد قابل‌توجهی دام و سگ‌گله است. با این حساب از این وسعت بیش از یک‌میلیون هکتاری تقریبا بخش کوچکی بکر است که هسته مرکزی زیستگاه یوز محسوب می‌شود که آن بخش کوچک به هیچ عنوان نمی‌تواند قلمروی یوز را پوشش دهد و قطعا به‌طور مرتب از آن خارج می‌شوند. اکبری تأکید کرد: ارتقای سطح حفاظتی اطراف توران با مشکلات متعددی مانند تعارضات و محدودیت‌های اداری، اعتباری و مالی روبه‌رو است. برای بخشی از محدوده‌های جنوب شرقی تفاهمنامه‌ای را با بخش خصوصی امضا کردیم و در آنجا بخش خصوصی تعدادی نیرو جذب  کرد و حفاظت را تقویت کردیم. هر جايي از آن منطقه كه وارد مي‌شويم با روستاها، دام و معدنکاوی تعارضاتی دارد، اما چون منطقه به لحاظ پوشش گیاهی خیلی غنی نیست، بنابراین تعداد دام‌هایش زیاد نیست، اما چون عرصه وسیعی است، همین الان نیز یوزها آنجا پرسه می‌زنند. معتقدیم اگر حفاظت آنجا تقویت و طعمه‌ها بیشتر شوند، بالاخره یوز امکان بقا را در آن مکان‌ها خواهد داشت و می‌تواند در حفاظت از این‌گونه مؤثر باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید