• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 29 فروردین 1403
کد مطلب : 222628
+
-

عملیات ویژه برای رسیدگی به وضعیت 6گروه آسیب‌پذیر

عملیات ویژه برای رسیدگی به وضعیت 6گروه آسیب‌پذیر

مسعود رنجبریان؛ مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران

از چهاردهم تا نوزدهم فروردین یک برنامه مهم در زمینه رصد و پایش آسیب‌های اجتماعی رقم خورد و آن طرح ضربتی «جمع‌آوری کلونی‌های آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی افراد آسیب‌دیده» بود. در بازه زمانی ذکر شده، توانستیم 369معتاد متجاهر، هزار و 587کتفی و کولی، 538زباله‌گرد، 91شبکه متکدی، 160فرد بی‌خانمان و 108کودک کار را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم که مجموع آنها به 2هزار و 853مورد می‌رسد.
طرح ضربتی جمع‌آوری کلونی‌های آسیب‌های اجتماعی و ساماندهی افراد آسیب‌دیده در راستای صیانت از محله‌ها و حقوق شهروندی در مناطق کلید خورد. در این طرح ضمن شناسایی آسیب‌دیدگان اجتماعی، جذب، جمع‌آوری و ساماندهی افراد آسیب‌دیده و صیانت از محلات در این مسیر طی خواهد شد.
این اقدامات در 3 مرحله برنامه‌ریزی شده است. مرحله اول شناسایی محل‌هایی است که در آنجا تجمع افراد آسیب‌دیده وجود دارد. فضاهایی که مربوط به فروش ضایعات و پسماندها هستند و زباله‌گردها در آن مکان‌ها حضور دارند، در قسمت اول این طرح آمده است و گروه گشتی به آنجا اعزام می‌شوند.
قسمت دوم جمع‌آوری معتاد متجاهر، متکدی، زباله‌گرد و کودکان کار است که همه آنها باید جمع‌آوری شوند. بر این اساس تیم‌های گشت‌زنی ایجاد می‌شوند و به سطح نواحی می‌روند. این تیم‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنند که در نقطه یا نقاطی از منطقه چه تعداد معتاد متجاهر، متکدی، کودک کار و زباله‌گرد حضور دارد و آن را به مجری مربوطه گزارش می‌دهند تا مددکاران وارد شوند.
سازمان خدمات اجتماعی با همکاری مناطق، ون‌هایی را به این منظور مشخص کرده‌اند. مددکاران و نیروهای یگان حفاظت شهرداری، روانشناس و... در این ون‌ها حضور دارند و تلاش می‌کنند تا معتادها، متکدیان و کودکان کار را به نقاط موردنظر منتقل کنند. در ابتدا یک غربالگری انجام می‌شود و این افراد به مکان‌های مختلف ازجمله سازمان بهزیستی و یا سایر مراکزی که برای آنها مشخص شده است، هدایت می‌شوند.
ساماندهی و غربالگری این افراد در یاورشهرهایی که ایجاد شده از اهمیت بالایی برخوردار است و باید با جدیت پیگیری شود. در کنار دیگر بخش‌های شهرداری تهران که در طرح ساماندهی فعال هستند و کمک می‌کنند، شهردار تهران تأکید داشتند که شرکت شهربان و حریم‌بان به‌دلیل فعالیت گشت‌های مختلف در تمام نواحی۱۲۴گانه، همکاری لازم را انجام دهد؛ بنابراین ما در هر ناحیه یکی از خودروهای انضباط شهری را به این موضوع اختصاص دادیم و در حال حاضر شرکت شهربان در راستای این طرح از چهاردهم تا نوزدهم فروردین سال‌جاری موفق به شناسایی و جمع‌آوری۲ هزار و ۸۵۳ معتاد متجاهر، متکدی، زباله‌گرد و کودک کار شده است.
بیشترین فعالیتی که نیروهای شهربان و حریم‌بان در این طرح انجام داده‌اند، جمع‌آوری افرادی بود که پسماند خشک جمع‌آوری می‌کردند. در این خصوص نیز یک هزار و ۵۸۷ نفر را شناسایی کرده‌ایم که بیشتر آنها وسایل‌شان جمع‌آوری شده و به ایستگاه‌های بازیافتی که در سطح مناطق وجود دارد، انتقال داده شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید