• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 27 فروردین 1403
کد مطلب : 222444
+
-

شب تولد خاورمیانه جدید

واقعیت‌های میدانی از «پیروزی بزرگ» ایران طی عملیات «وعده صادق» در مواجهه راهبردی با رژیم‌صهیونیستی حکایت دارد

شب تولد خاورمیانه جدید

رضا عمویی و علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

اگرچه به‌دنبال حمله ترکیبی شنبه‌شب نیروهای مسلح ایران به اهدافی در خاک سرزمین‌های اشغالی، مقام‌ها و برخی رسانه‌های غربی – صهیونیستی بر رویکرد «موفقیت پدافندی تل‌آویو» متمرکز شده‌اند و می‌کوشند ابعاد گسترده این حمله را پنهان کنند، اما واقعیت‌های میدانی از «پیروزی بزرگ» ایران در مواجهه راهبردی با رژیم‌صهیونیستی حکایت دارد.
عملیات «وعده صادق» با رمز «یا رسول‌الله(ص)» درحالی اهداف معینی را در سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد که از نخستین لحظات پس از پایان عملیات، صهیونیست‌ها تلاش کردند با بزرگ‌نمایی عملکرد سامانه‌های پدافندی این رژیم، ضمن نادیده گرفتن تبعات بی‌نظیرترین حمله تاریخ به این رژیم و پنهان‌کاری درباره میزان تلفات و خسارات، وضعیت را در سرزمین‌های اشغالی عادی و اینگونه جلوه دهند که تل‌آویو در مواجهه با توان پهپادی – موشکی ایران، موفق عمل کرده‌است.

چرا «وعده صادق»؟
نامگذاری عملیات تنبیهی ایران به‌عنوان «وعده صادق» یک پیام روشن دارد؛ اینکه جمهوری اسلامی همچنان‌که پیش از این نیز در جریان حمله به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد به اثبات رساند، بر سر امنیت‌ ملی و منافع ملی خود، هرگز مسامحه نخواهد کرد و با هر تهدیدی، از منبع آن مقابله خواهد کرد. اگرچه پس از حمله تروریستی رژیم‌صهیونیستی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، برخی تلاش داشتند اینگونه القا کنند که جمهوری‌اسلامی از دادن پاسخ مستقیم به رژیم صهیونیستی سر باز خواهد زد، اما عملیات شنبه‌شب نشان داد همانگونه که رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های نماز عید سعید فطر تأکید کردند، رژیم‌صهیونیستی تنبیه خواهد شد و ایران در تحقق وعد‌ه‌های خود ثابت قدم است. علاوه‌بر این نامگذاری عملیات ضدصهیونیستی اخیر با عنوان«وعده صادق» دربردارنده نکات مهم دیگری نیز هست که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:


ارتقای بازدارندگی ایران
اجرای موفق یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های پیشرفته پهپادی و موشکی در جهان ازسوی ایران، یک پیام روشن داشت؛ اینکه جمهوری‌اسلامی به سطحی از قدرت بازدارندگی رسیده‌است که می‌تواند دشمنان قسم خورده خود را  زمینگیر و آنان را از انجام اقدام‌های مقابله‌ای باز دارد. ازسوی دیگر عملیات «وعده صادق» نشان داد ایران توانایی ایجاد توازن منطقه‌ای در برابر تهدیدهای فزاینده محور غربی – صهیونیستی را دارد و می‌تواند خاورمیانه را به منطقه‌ای ناامن برای رژیم صهیونیستی و متحدانش تبدیل کند. در چنین شرایطی نمایش اقتدار موشکی – پهپادی ایران ثابت کرد زمان مواجهه دشمنان ایران با تبعات تهدید منافع و امنیت ملی ایران فرارسیده‌است و هر تخاصمی با واکنش بازدارنده و البته متوازن ایران مواجه خواهد شد.


تحقیر اتحاد نظامی غربی - صهیونیستی
اعلام مقام‌های ارشد نظامی ایران مبنی بر اینکه عملیات «وعده صادق» به اهداف مدنظر دست یافته و موشک‌های ایرانی با موفقیت به اهداف مدنظر اصابت کرده‌اند را باید تحقیر بزرگی برای اتحاد غربی حامی رژیم صهیونیستی به‌حساب آورد. هدف‌گیری دقیق موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در شرایطی است که به اذعان منابع آمریکایی، چیزی حدود 10کشور به اسرائیل در رهگیری پهپادها و موشک‌های ایران کمک می‌کردند. این درحالی است که دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز اعتراف کرده‌است که در طول حملات هوایی شنبه‌شب ایران، آمریکا، فرانسه و انگلیس همکاری گسترده‌ای به‌منظور مقابله و رهگیری پهپادها و موشک‌های ایرانی با رژیم صهیونیستی داشته‌اند.

نخستین حمله مستقیم ایران به رژیم صهیونیستی
عملیات تنبیهی جمهوری‌اسلامی علیه اهداف معینی در سرزمین‌های اشغالی، نخستین حمله مستقیم ایران به رژیم‌صهیونیستی پس از انقلاب اسلامی به شمار می‌رود؛ موضوعی که از تغییر محسوس روندها و رویکردها در معادلات منطقه‌ای حکایت دارد. اگرچه ایران در طول سال‌های اخیر با درپیش گرفتن سیاست«صبر استراتژیک»، پاسخ مستقیمی به حملات و تجاوزات رژیم صهیونیستی نداده بود، اما عملیات «وعده صادق» نشان داد عبور تل‌آویو از خطوط قرمز تهران، پاسخ‌های سختی به‌دنبال دارد. ناظران تحولات منطقه‌ای معتقدند پس از عملیات تنبیهی ایران باید در انتظار تحولات تازه‌ای در غرب‌آسیا بود؛ تحولاتی که محور غربی –صهیونیستی را از موضع آفندی به وضعیت پدافندی هدایت خواهد کرد.








 

این خبر را به اشتراک بگذارید