• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222299
+
-

حمله مسلحانه برای قتل درختان

منابع طبیعی مازندران: در صیانت از جنگل‌های شمال و مقابله با قاچاقچیان چوب کوتاه نمی‌آییم

گزارش
حمله مسلحانه برای قتل درختان

محمد باریکانی- روزنامه‌نگار

12حمله به جنگل‌بان‌ها با هدف انتقام‌گیری از اجرای طرح‌های صیانت از جنگل و جلوگیری از قاچاق چوب در جنگل‌های بهشهر، آمل و نور و گلوگاه در تعطیلات نوروز توسط قاچاقچیان چوب ثبت شد و در این حملات تعدادی از جنگل‌بان‌ها مصدوم شدند.
پیگیری‌های همشهری مشخص کرد که قاچاقچیان چوب به‌دلیل پیگیری‌های اداره‌کل منابع طبیعی شرق مازندران در برخورد با باندهای قاچاق چوب با حمله مسلحانه به منازل جنگلبان‌ها و به رگبار بستن منازل آنها علاوه بر آنکه خسارت مالی به حافظان جنگل وارد آورده‌اند، تعدادی از آنها را با سلاح سرد همچون چاقو و قمه و تبر مصدوم کرده‌اند.
اداره‌کل منابع طبیعی استان مازندران به همشهری خبر داده است که انگیزه قاچاقچیان چوب انتقام‌گیری از جنگل‌بان‌ها بوده و در تازه‌ترین اقدام آنها در ساعت 3بامداد 22فروردین‌ماه با حمله به جنگل‌های بهشهر 60 اصله درخت حدود 70ساله را قطع و لاشه آنها را در جاده ریختند تا انتقام اجرای طرح‌های صیانت از جنگل را علاوه بر حملات مسلحانه با سلاح شکاری و سلاح سرد به جنگل‌بان‌ها از منابع طبیعی بگیرند.
براساس آنچه مسئولان اداره‌کل منابع طبیعی مازندران به همشهری گفتند، قاچاقچیان چوب پیش از این حملات به جنگل‌بان‌ها گفته بودند چون در برابر قاچاق چوب ایستادگی کرده‌اند انتقام این رفتار را از آنها خواهند گرفت و حملات همزمان و متعدد به محیط‌بان‌ها و قطع 75 اصله درخت جنگلی در شرق مازندران پس از این تهدیدها صورت گرفته است.

هجوم سازمان‌یافته به جنگل و جنگل‌بان‌ها
سیدعلی علوی، مدیرکل منابع طبیعی مازندران-بهشهر: با توجه به تشدید اقدامات حفاظتی از جنگل‌های شرق مازندران و اجرای احکام قضایی علیه قاچاقچیان چوب و متخلفان که از 20سال پیش بر زمین مانده بود، تعدادی از قاچاقچیان چوب برای انتقام‌گیری از همکاران ما چندین حمله سازمان‌یافته به جنگل‌بان‌ها انجام دادند. ساعت 2نیمه‌شب 2 حمله با سلاح سرد به جنگل‌بان‌ها در آمل و بهشهر ثبت شد. قاچاقچیان چوب با حمله به منازل جنگل‌بان‌ها خانه آنها را با سلاح شکاری به رگبار بستند و به هر خانه 5 گلوله شکاری شلیک کردند. خوشبختانه به خانواده همکاران آسیب نرسید.در 2 مورد نیز به خودرو همکاران آسیب‌رساندند. در 3 مورد هم به باغ‌های متعلق به همکاران ‌‌هجوم بردند و درختان مثمر باغ‌های آنها را با اره‌برقی قطع کردند. درست پس از این حملات بود که چندین گروه از قاچاقچیان چوب به جنگل‌های نکا و بهشهر هجوم بردند و در اقدامی وحشیانه 75 اصله درخت توسکا، انجیلی و افرا 60 تا 70 ساله را فقط با هدف انتقام‌جویی قطع و مسیر ارتباطی را مسدود کردند. دادستان مازندران البته با جدیت این پرونده را رسیدگی کرد و اکنون تعدادی از قاچاقچیان چوب و سرکردگان باندهای قاچاق چوب دستگیر، حساب بانکی آنها مسدود و خودروهایشان توقیف شده است. قاچاقچیان چوب مسلح هستند و به شکل سازمان‌یافته اقدام به ارتکاب جرائم علیه منابع طبیعی و جنگل‌بان‌ها کرده‌اند. به همین دلیل سازمان منابع طبیعی انتظار دارد احکام قضایی عبرت‌آموز برای آنها صادر شود، نه این که تنها به جریمه بسنده شود. قاچاقچیان چوب حمله برنامه‌ریزی‌شده‌انجام داده‌اند و باید 10 تا 15 سال حبس برایشان در نظر گرفته شود تا درس عبرت شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید