• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 26 فروردین 1403
کد مطلب : 222243
+
-

این 6دسته دارو را بی‌رویه نخورید

دکتر پورقلیچ درباره عوارض مصرف بی‌رویه و طولانی‌مدت 7داروی OTC و غیرOTC هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند که آگاهی از چند نکته درباره این داروها ضروری است.

استامینوفن کدئین
استامینوفن اگر بیش از دوز مجاز مصرف شود، داروی بسیار مضری برای کبد است. کدئین آن هم اگر بیش از 3روز مصرف شود، هم وابستگی ایجاد می‌کند و هم باعث از بین‌رفتن سلول‌های کبدی می‌شود.

ژلوفن و ایبوبروفن
این2 دارو با مصرف طولانی منجر به مشکلات گوارشی می‌شوند. برخی افراد هم برای بیماری قلبی‌شان دارویی مثل آسپرین مصرف می‌کنند و همزمان پروفن هم مصرف می‌کنند، رقت خون‌شان بیشتر می‌شود و ممکن است مستعد خونریزی شوند. به‌خصوص افرادی که فشارخون دارند و فشارخون آنها کنترل‌نشده است.

2 مسکن برای درد قاعدگی
ژلوفن و بروفن درد ر از بین می‌برند اما خون را رقیق و ممکن است مقدار خونریزی را بیشتر کنند. معمولا پزشکان این دو دارو را برای کاهش درد قاعدگی زیاد تجویز نمی‌کنند. ممکن است ترکیبی تجویز کنند. مثلا نوافن تجویز می‌کنند که ترکیبی از دوز پایین بروفن، استامینوفن و کافئین است. نوافن هم اثر تسکینی دارد و هم عوارضش کمتر است.

شیاف
 یک شکل از داروی OTC غیراستروئیدی است مثل دیکلوفناک، ناپروکسن و استامینوفن. عوارض شیاف دقیقا مثل داروی خوراکی آن است؛ ازجمله خونریزی معده و روده، مشکلات کلیوی و بدترشدن مشکلات قلبی به‌خصوص در سالمندان.

سدیم کلراید
به‌خودی خود عوارضی ندارد. مگر اینکه احساس کنید با مصرف آن دچار خشکی زیاد بینی، تحریک‌پذیری بینی، افزایش التهاب بینی، درد در گونه‌ها شده‌اید. در غیر این صورت مشکلی ندارد.

اشک مصنوعی
مصرف اشک مصنوعی معمولا منعی ندارد اما بهتر است با تجویز پزشک باشد چون ممکن است چشم‌ التهاب داشته باشد و 5روز بعد از مصرف اشک مصنوعی عفونت چشم رخ دهد. مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد که 6ماه تا یک‌سال اشک مصنوعی را مصرف کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید